Hallo stylz,leuk een reactie te lezen waar ik me best in vinden kan
Ik weet zelf heel goed dat mijn systeem van aquarium houden afwijkt van wat in de boekjes staat,of wat er op forums zoal beschreven wordt over hoe aquarium te houden.Ondanks dat het in theorie onmogelijk is volgens de experts,super leuk dat je zonder probleem toegeven kan dat het bij mij gewoon werkt
Om op je vragen even te antwoorden.....
Onder chemische middelen versta ik zowat elk produkt dat verkocht wordt om van algen af te geraken!
Deze middelen doden naast algen ook bacterien en destabiliseren het aquarium in zijn geheel,doen dus meer kwaad dan goed! Nooit gebruik ik dus algizide en of andere zogenaamde wondermiddeltjes tegen algen!
Ook andere producten zoals zowat alle zogenaamde waterverbeteraars komen er niet in bij mij,deze producten zijn geheel niet nodig en doen op lange termijn meer slecht dan goed!!
Wat gebruik ik dan wel.......
Ik maak gebruik van een zelfgebouwd bio CO2 systeem,zonder CO2 heb je nooit die enorme groeisnelheid en zoals jezelf goed opmerkte zie je het assimileren duidelijk,zonder extra CO2 heb je dat nooit!
Natuurlijk doe ik ook toevoegingen in de vorm van sporenelementen,kh+,ijzer,kalium,nitraat en fosfaat.
Ik gebruik hierbij de producten van aquariumbemesting.nl,bestel alles in poedervorm en meng zelf mijn stockoplossingen.Kost een pak minder en werkt veel doeltreffender dan veelal veel duurdere producten op de markt.
Met geen filter reiniging bedoel ik natuurlijk dat ik het biologische deel van het filter nooit reinig!!
Ik heb in totaal 5 aquariums en een kweekstelling in opbouw en elk filter systeem heeft zijn mechanische voorfiltratie zodat het hoofdfilter nooit gereinigd hoeft te worden en er een maximaal rendement uit het biologisch filter gedeelte gehaald wordt!In geen enkel aquarium zal ik ooit water verversen,op mijn vorig adres had ik bakken staan met water van meer dan 20 jaar oud en die aquaria draaiden probleemloos!!
Ik heb ook niet geschreven dat de bak nooit schoon gemaakt wordt,elk aquarium krijgt wekelijks zijn onderhoud!!!
Ik schreef wel duidelijk dat er nooit water ververst wordt,en dat zal ook altijd zo blijven want daarop is mijn systeem gebaseerd.Het filmpje werd gemaakt met een slechte camera,maar als je goed kijkt zie je dat mijn bak extreem helder en zuiver is,dit bereik je natuurlijk nooit als je het wekelijks onderhoud niet ernstig opvolgt.
Planten moet ik wekelijks snoeien,en daar kruipt eigenlijk het meeste werk in......
Nitraat en fosfaat hou ik kunstmatig via toevoeging in de bak,zonder toevoeging zou ik al snel zonder nitraat en fosfaat zitten en dan groeit er geen plant meer en kweek je juist algen!!
Dit aquarium is een enorme plas van 1800 liter ja,maar heb ook een klein bakje staan van 190 liter met 4 discussen erin waar sinds de opstart 2 jaar geleden ook geen enkele waterverversing werd uitgevoerd!
Alles loopt hier probleemloos,vele vissen heb ik reeds meer dan 10 jaar rondzwemmen
Hoop hiermede je vragen een beetje beantwoord te hebben....