Blijkt n.l. dat de ene het heel geleidelijk doet water 2 dagen op kamer temp laat komen en voorzichtig ververst, maar toch vissen verliest, terwijl ik gewoon de kraan open gooi bij wijze van spreken en nooit last heb.
Afijn hoe ververs ik nu:
ik trek elke week 1000 liter uit mn bak, via afsluiters naar het riool.
Staat hij op 50% dan ga ik vullen direct van af de mengkraan met een stuk slang, gardena broeskop er op (die uit de tuin ja
Eigenlijk is dat het ik heb hier nog nooit slachtoffers door gehad, in de winter wordt het water wel een kouder als de warm water ketel afslaat omdat ik te weinig afneem of iemand ergens anders in huis opeens warm water pakt.
dat kan best even duren voor ik het merk check ongeveer elke 15 min, maar nog nooit problemen gehad.
mijn vissen, kardinalen,corrydoras paleatus,panda,siamese algen eters,otto's,preacox en armano garnalen.
Hoor graag hoe andere verversen en waarom, wie weet komt er iets uit waar we wat aan hebben of b.v. vissen waarbij je op moet passen ik begrijp dat rijstvisjes heel gevoelig moeten zijn b.v. maar zijn er meer.
Andere vissen vinden een plons koud water juist fijn en gaan dan juist afzetten.
hoop te leren van ieders ervaringen
Kan ook zijn dat ik elke zaterdag 50% doe en een ander juist 30% elke maand doet en dan meer problemen krijgt of minder, voorlopig denk ik daar eerder aan want in mijn ogen is samenstelling voor de vissen erger als temp verschil hoewel ik niet verversen met water onder de 15 graden vers water wil propaganderen.
Dus graag hoe ververs je (methode) , met welke temp en hoe vaak ververs je, en hoe reageren je vissen en garnalen hier op.