Hoe ververs jij ?

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Re: Hoe ververs jij ?

Bericht door stylz »

kan je een systeem aanraden wat ik zelf ook heb :)
http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE ... oxunter036

ik had al een ton voor mn osmose apparaat uit mn zeewater tijd dus een voorraad vat was geen probleem.

Maar een losse ton die je regelmatig met de hand bij vult werkt ook prima.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Heb jij hem nog steeds in gebruik?

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja hoor werk als een trein

szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

In geval niet bekend:
Je kunt van Gardena ook een opschroefstuk kopen welke je simpel op bv je keukenkraan kan draaien. Dan is het je kraan afstellen op je gewenste temperatuur en dan je slang erop.
Zo vul ik altijd mijn water bij.

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

zo'n opschroefstuk heb ik op mijn badkamer kraan gezet. werkt erg praktisch.

Zo vul ik vanuit de badkamer een wisselbak met warm water uit de geizer tot aan een markering en daarna tot vlak onder de rand met koud water. het resultaat is een bak met ruim 50 liter water van een temperatuur die een fractie onder de watertemperatuur in de meterbak zit. Een opvoerpompje in die wisselbak pompt dan in een minuut of 10 dat water omhoog de meterbak in. Voor het omhoogpompen check ik wel de temperatuur dat ik daarmee niet de mist in ga
(uiteraard heb ik daarvoor eerst ca 50 liter via diezelfde wisselbak uit de meterbak gehaald en weggepompt naar de badkamer afvoer).
Werkt erg fijn zonder gedoe met emmers water door de woonkamer.

Fenna

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik gebruik dit ding al jaren :)
http://www.gardena-flymo-dealer.nl/inde ... 13&lang=NL
Afbeelding
Het stukje wat je vast op de kraan schroeft merk je voor de rest niets van in het gebruik van de kraan.

past volgens mij op vrijwel elke kraan geen gedrup, geen gedoe, vullen direct vanaf de mengkraan aan het einge een broeskop en klaar.
Afbeelding
http://www.gardena-flymo-dealer.nl/inde ... 44&lang=NL

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ververs nooit water :P

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Erikb schreef:Ververs nooit water :P
dan wil ik wel eens een foto van je aquarium zien :P

Kreek
1000+
1000+

Bericht door Kreek »

szeedijk schreef:In geval niet bekend:
Je kunt van Gardena ook een opschroefstuk kopen welke je simpel op bv je keukenkraan kan draaien. Dan is het je kraan afstellen op je gewenste temperatuur en dan je slang erop.
Zo vul ik altijd mijn water bij.
Dit doe ik ook. Ik ververs wekelijks vier emmers, zo'n 20%.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Scalare aquarium erik b
by erik b » Fri Sep 05, 2014 6:27 pm

IMG Afbeelding

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Stylz bij deze heb ik een recent filmpje van 1 van mijn aquariums gepost,want daar had je interesse in....
Dit aquarium loopt nu 4 jaar probleemloos zonder een water wissel,zonder filter reiniging en zonder chemische toevoegingen tegen algen etc.....
Kortom,dit is puur natuur :P

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja dat is wel de meeste efficiente manier om mij de mond te snoeren :P helemaal goed :duim:
Nu weet ik niet wat jij onder chemische middelen tegen alg verstaat, ik zie sporen elemeneten daar niet onder vallen :)

De bak assimileert behoorlijk en er staat ook redelijk wat licht op, dus ik neem aan dat je wel CO2 toevoegt, hoewel dan ga je zeker weer bewijzen dat dat ook niet hoeft :)
Voor mij gaat deze bak even tegen alle logica in, het is wel een enorme plas water, dat helpt ook, maar nooit schoonmmaken brrrrrr.
Probleem wat je nu ook krijgt is dat alles ingesteld raakt op dit water er is dus een balans tussen aanhalings tekens tussen voer,vissen en planten, kan zijn dat waardes als nitraat,fosfaat veel te hoog zijn en uiteindelijk kom je, kalium,magnesium,calcium enz stoffen die je dus verbruikt te kort, dat kan eenvoudig niet anders.
Je planten assimileren dus verbruiken ook elementen.
Puur natuur is maar betrekkelijk elke poel krijgt wel voedings stoffen op een of andere manier, water stroomt het regent, grond spoelt in de poel, rottende planten geven hun voedings stffen terug, enz.
Dus ja moet je opeens wel verversen zal alles een flinke oplazer krijgen, maar voorlopig bewijs je dat het blijkbaar zo ook werkt, helemaal goed :duim:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Hallo stylz,leuk een reactie te lezen waar ik me best in vinden kan :lol:
Ik weet zelf heel goed dat mijn systeem van aquarium houden afwijkt van wat in de boekjes staat,of wat er op forums zoal beschreven wordt over hoe aquarium te houden.Ondanks dat het in theorie onmogelijk is volgens de experts,super leuk dat je zonder probleem toegeven kan dat het bij mij gewoon werkt ;)
Om op je vragen even te antwoorden.....
Onder chemische middelen versta ik zowat elk produkt dat verkocht wordt om van algen af te geraken!
Deze middelen doden naast algen ook bacterien en destabiliseren het aquarium in zijn geheel,doen dus meer kwaad dan goed! Nooit gebruik ik dus algizide en of andere zogenaamde wondermiddeltjes tegen algen!
Ook andere producten zoals zowat alle zogenaamde waterverbeteraars komen er niet in bij mij,deze producten zijn geheel niet nodig en doen op lange termijn meer slecht dan goed!!
Wat gebruik ik dan wel.......
Ik maak gebruik van een zelfgebouwd bio CO2 systeem,zonder CO2 heb je nooit die enorme groeisnelheid en zoals jezelf goed opmerkte zie je het assimileren duidelijk,zonder extra CO2 heb je dat nooit!
Natuurlijk doe ik ook toevoegingen in de vorm van sporenelementen,kh+,ijzer,kalium,nitraat en fosfaat.
Ik gebruik hierbij de producten van aquariumbemesting.nl,bestel alles in poedervorm en meng zelf mijn stockoplossingen.Kost een pak minder en werkt veel doeltreffender dan veelal veel duurdere producten op de markt.
Met geen filter reiniging bedoel ik natuurlijk dat ik het biologische deel van het filter nooit reinig!!
Ik heb in totaal 5 aquariums en een kweekstelling in opbouw en elk filter systeem heeft zijn mechanische voorfiltratie zodat het hoofdfilter nooit gereinigd hoeft te worden en er een maximaal rendement uit het biologisch filter gedeelte gehaald wordt!In geen enkel aquarium zal ik ooit water verversen,op mijn vorig adres had ik bakken staan met water van meer dan 20 jaar oud en die aquaria draaiden probleemloos!!
Ik heb ook niet geschreven dat de bak nooit schoon gemaakt wordt,elk aquarium krijgt wekelijks zijn onderhoud!!!
Ik schreef wel duidelijk dat er nooit water ververst wordt,en dat zal ook altijd zo blijven want daarop is mijn systeem gebaseerd.Het filmpje werd gemaakt met een slechte camera,maar als je goed kijkt zie je dat mijn bak extreem helder en zuiver is,dit bereik je natuurlijk nooit als je het wekelijks onderhoud niet ernstig opvolgt.
Planten moet ik wekelijks snoeien,en daar kruipt eigenlijk het meeste werk in......
Nitraat en fosfaat hou ik kunstmatig via toevoeging in de bak,zonder toevoeging zou ik al snel zonder nitraat en fosfaat zitten en dan groeit er geen plant meer en kweek je juist algen!!
Dit aquarium is een enorme plas van 1800 liter ja,maar heb ook een klein bakje staan van 190 liter met 4 discussen erin waar sinds de opstart 2 jaar geleden ook geen enkele waterverversing werd uitgevoerd!
Alles loopt hier probleemloos,vele vissen heb ik reeds meer dan 10 jaar rondzwemmen ;)
Hoop hiermede je vragen een beetje beantwoord te hebben....

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Is niet zo lastig toegeven hoor, je bak doet het overduidelijk :)
Dus wel Bio CO2, ik dacht al ik mis de algen problemen toen ik de assimilatie zag :) voor sporen elementen gebruiken we de zelfde leverancier, eigenlijk doen we alles het zelfde, alleen ververs ik wel en jij niet als ik het zo lees.
Ik vind alleen toevoegen te listig, ben toch bang voor opbouw van stoffen vandaar mijn wekelijkse reset en niet meten.
Ik vind meetsets dus danig onbetrouwbaar dat ik liever ververs en dan bereken wat ik toe moet voegen zo voorkom ik stapeling, ja elke week 1000 liter wat ik doe is een plons water, maar ja meetsets kosten ook weer geld en wat ik al zeg de waardes ???? en ik sla wel eens een week over hoor met verversen :P
Ik heb een test gedaan met 3 quarium nitraat sets en nooit een keer de zelfde waarde gehad op een geijkte vloeistof, vervolgens nitraat van mn aquarium water op het lab van mn werk laten bepalen en toen had ik 4 waardes ?
Dat en het feit dat je toch looizuren ed opbouwt is voor mij reden om te verversen, wat jij een beetje doet is de triton methode die ze ook in het zeewater gebruiken tegenwoordig maar die gebruiken een hele nauwkeurige meting.

http://www.triton.de/home/?L=1

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ik deel je mening omtrent testsets.
Toch is uit onafhankelijk onderzoek gebleken dat sera er eigenlijk het beste uitkomt,buiten de po4 test dan want die werkt met te grote stappen.Ikzelf test zo goed als nooit ;) ,laten we zeggen dat ik circa 3 keer per jaar een steekproef doe.Eenmaal je vertrouwd bent met je bak(ken),weet je gewoon hoe alles mooi rond te laten lopen ....
Ik vindt dan weer een microsiemens meter een geweldig handig toestelletje om de totale evolutie van een bak te volgen,meeste aquarianen vinden dit dan weer overbodig of enkel interessant voor de kwekers onder ons.
Gezien de meeste stoffen geleiden in water,kan je al snel meten wanneer er zich teveel stoffen opbouwen in het water.Ook met actieve kool en seachem purigen haal je moeiteloos hormonen en looizuren....etc uit je water!
Ik heb nu eenmaal een fascinatie ontwikkeld voor waterfiltratie,het is als een passie die parallel loopt met aquaristiek.Ondanks ons goede kraanwater ben ik toch een beetje wantrouwig omdat er wel degelijk stoffen in ons kraanwater zitten die voor vissen schadelijk zijn.Ook is de samenstelling van drinkwater voor menselijke consumptie aanvaardbaar voor onze hobby,maar verre van ideaal.Van sommige stoffen veel te veel,en vooral voor nogal wat sporenelementen weer veel te weinig.Ook kalium is dikwijls in een veel te lage concentratie aanwezig,terwijl je met kraanwater steeds opnieuw silicaten toevoegt die te missen zijn als kiespijn ;)
Ik ken verschillende aquarianen die prachtige bakken hebben,en die geheel tegen mijn systeem veel tot zeer veel water verversen.Maar ken dus evengoed aquarianen die wekelijks keurig verversen zoals in de boekjes en die er een zootje van maken,met bakken die er triest bijstaan :roll: Kortom het is boeiend dat met totaal verschillende systemen een prachtig resultaat haalbaar is :duim: