Led verlichting....eindelijk een feit!

Plaats reactie

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Led verlichting....eindelijk een feit!

Bericht door ben85 »

Hoi luitjes,

na een eeuwigheid informatie zoeken en kwijlend kijken naar filmpjes op youtube van mensen die ledverlichting hebben. heb ik na een gewonnen pokeravondje met een dikke pot de stap maar genomen ledverlichting aan te schaffen.... dit was de ideale tijd want me portemonee protesteerden een keertje niet :D

het was bij toeval dat ik in een nieuwe petshop bij ons in de buurt aan het kijken was en daar het ledsysteem van kitelight zag liggen, ik had er al wat over gelezen en het product zag er naar mijn mening goed uit. om niet gelijk helemaal in zee te gaan met het product omdat ik nog niet helemaal overtuigd was met het resultaat heb ik niet gelijk me hele bak volledig met led volgehangen. maar ben (klein) begonnen.

ik heb gehaald:

1x SMD LED UNIT 97cm/ 57x SMD 5050 TOP LED's

2xRGB LED UNIT 97cm/57 RGB 5050 TOP LEDS

1xGESTABILISEERDE LED DRIVER/ADAPTER 100-240V>12VDc 6A (76W)

1xRGB LED CONTROLLER -INFRAROOD (IR)-

en nog wat verleng kabels.

dezelfde dag gelijk nog geinstalleerd en ik moet zeggen ik ben aardig tevreden ik kan op dit moment alleen de rgb dimmen dus het ligt is nog niet optimaal maar het komt al een heel eind.

binnen kort ben ik van plan hetgene wat ik nu heb te verdubbelen en daar zet ik dan een

EASY TIME CONTROLL, 5 KANAALS LED CONTROLLER VOLLEDIG PROGRAMMEERBAAR

een computer om het ligt automatisch aan te laten gaan en een zons op/ondergang na te bootsen.

ben ontzettend blij met me aankoop want hiervoor had ik t8 en die zaten aangesloten op normale vittingen (niet waterdicht dus) en dit balanceerde op mijn glasplaatjes die overdwars zitten in mn aquarium.

al met al een hele verbetering dus.

nog even wachten op de rest van de leds en de computer om alles aan te sturen
foto`s zal ik later plaatsen.

gr ben

Eska
400-600
400-600

Re: Led verlichting....eindelijk een feit!

Bericht door Eska »

Leuk! Ik denk aan kitelight als ik zo de opsomming zie :)...ik heb het hier ook geïnstalleerd met de easy time controller ( weliswaar enkel als bijverlichting ' s morgens en ' s avonds) en heel tevreden over.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

en Kite light is forum sponsor dus helemaal top!

Je hebt me wel heel erg nieuwsgierig gemaakt nu trouwens :o

Edwin010
0-200
0-200

Bericht door Edwin010 »

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar deze ledverlichting!

MC.
0-200
0-200

Bericht door MC. »

Ben ook wel benieuwd, Mijn lampen zijn ook aan vervanging toe.

Als ik zo op het internet rond kijk is er veel negativiteit over led lampen.
Dat ze niet het juiste spectrum zouden hebben en dat je niet aan de hoeveelheid lumen kan komen?

Kosten technisch, wat kost zoon set-up als die je hier hebt?

Ben benieuwd hoe het eruit ziet in je bak.

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

ja ik was ook nieuwsgierig naar ledverlichting en ben blij dat ik het gedaan heb.

ik heb inderdaad ook wel gehoord dat je niet het juiste spectrum en/of lumen kan krijgen voor bepaalde bakken.
zoals voor bakken die vol staan met planten hierover kan ik niet echt meepraten omdat ik (nog) geen planten in me bak heb.
ik denk dat het wel te doen is met deze led dat is mijn mening misschien zal je idd bijv met een tl het spectrum wat moeten verbreden maar ik denk dat het niet hoeft er zijn meerdere beplante bakken die het met led prima doen.
verder ben ik nog een leek wat betreft led verlichting en wat je ermee kan en ook met het beplanten van aquaria's.
maar je komt er nooit achter als je het niet probeert en wat research er naar doet.
dus ik heb de stap gewoon genomen en ga er mee aan de slag.

deze setup die ik nu heb bestaat uit 2x rgb en 1 keer wit van 1 meter lang dit is wel het minimale wat je kan nemen voor een twee meter bak zoals de mijne en ik ga dan ook zeker heel snel het aantal leds verdubbelen.
en er een controller tussen zetten voor een natuurlijke opbouw van het licht zodat de vissen m niet trippen als het licht aan gaat :D of uit

ik ben nu aan het werk maar ga vanavond weer aan de slag met me aquarium ik zal dan gelijk even wat foto's voor jullie uploaden van de huidige situatie.

gr ben

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

oja en deze setup koste me rond de 275 euro.

na het verdubbelen en de controller voor het licht ben ik +- 600 euro armer
dit is wel voor een twee meter bak dus heb je een meter bak dan kost het je de helft ongeveer ( rekenwonder dat ik ben )

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Led en planten is idd een pijnpunt, al zijn de nieuwe generatie cree-leds al stukken beter, maar ook stukken duurder ;)

FF wat vergelijken :

Eerst wat uitleg over Candela.

De lichtafgifte van een led wordt uitgedrukt in mcd ( micro candela)
1000 mcd = 1 candela en dat komt overeen met 12,57 lumen.

Vergelijking :

->SMD LED UNIT 97cm/57 SMD TOP LEDS ( dit zal deze van jou zijn neem ik aan)

een 5050 top led : SMD 5050 = 5200Mcd/5.2 Cd= 65.36Lm per led.
totaal aantal lumen : 57 x 65,36 = 3725 lumen.
Verbruik : 13.7W

Prijs : 69,90 euro

-> JBL Solar Tropic, 150 cm :
Totaal aantal Lumen : 3750 lm
Verbruik : 58W

Prijs : 26 euro

De lichtopbrengst bij een smd led is bijna even groot als bij een TL lamp.
RGB leds hebben een kleinere lichtopbrengst dan SMD licht, omdat het aantal lumen per kleur nogal verschilt!!

Belangrijk is ook de stralingshoek :

bij led : 120°
bij een TL : 150°

Om de breedte van het aquarium goed te kunnen verlichten, zal je dus meer led-balken moeten plaatsen.

Vervolgens over led en planten, en dan moeten we het hebben over lux ( lumen/m²)

Toegepast op de planten :

Planten die weinig licht nodig hebben :20 lumen/liter = 500 lux
Planten die normaal licht nodig hebben :40 lumen/liter =1000 lux
Planten die veel licht nodig hebben :60 lumen/liter = 5000 lux

Jouw tank is 200x50x50 ( als ik het goed heb), stel nu dat je weinig planten hebt, die niet al te veel licht nodig hebben :

500 liter x 20 lumen/liter = 10000 lux
-> 10000 lux delen door 3725 ( lumen van de led) = 2,6 units heb je nodig, maar als een unit natuurlijk maar 96cm lang is, zal dit niet volstaan, stel als je die in het midden hangt na elkaar, heb je 2x 50 cm donkere plekken aan de zijkant...als je ze naast elkaar hangt, moet je rekening houden met de stralingshoek van 120° en krijg je voor-en achteraan 'donkere' plaatsen ;) Bij onbeplante aqua natuurlijk veel minder een probleem.

Bij zwaar beplante aquaria :
500 liter x 60 lumen per liter : 30000 lux
-> 30000 delen door 3725 = 8 units! Toch al een groot verschil als je veel lichtbehoevige planten hebt, en deze zijn in de overgrote meerderheid!

Edwin010
0-200
0-200

Bericht door Edwin010 »

Lol, er loopt hier echt een aquapedia rond geloof ik... :D :tums: :buiging:

Onderwerp auteur
ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

hahahahaha ja idd,

vind het wel erg interessant zo diep was ik er nog niet op in gegaan.

weet je met mijn vissoorten zal ik nooit zwaar kunnen beplanten en dat is ook nooit mijn keuze geweest.
vind het uiteraard wel heel erg mooi wie weet in de toekomst gewoon een tweede bak erbij die ik mooi ga beplanten.

verder denk ik dat alles plus en min punten heeft led heeft het, tl heeft het ik denk bijna alle lichtbronnen wel.

ik heb voor led gekozen omdat ik het een mooie glinstering geeft en ik kan zelf de kleur bepalen....

bij tl gaat dat niet echt :P