Plant/mos-kweek-installatie bouwen.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Plant/mos-kweek-installatie bouwen.

Bericht door Alrik »

Hallo allemaal :D

Om maar weer iets te kunnen knutselen heb ik bedacht misschien een plant/mos-kweek-installatie te maken.
Ik loop echter nog wel tegen wat problemen aan waarbij ik graag jullie hulp zou hebben.

De installatie komt in mijn aquariumkast te staan dus alle ruimte moet zo efficiënt mogelijk worden benut.
Om hiervoor te zorgen wou ik meerdere ondiepe bakken gebruiken waartussen ik de verlichting plaats.

Om een sterke plantengroei te garanderen wil ik het water laten circuleren waarbij het eventueel over watten gefilterd wordt. Daarnaast is het de bedoeling bio-CO2 en plantenvoeding toe te voegen. Het is overbodig dit voor elke bak apart te doen dus voor de circulatie van het water wil ik een centraal systeem met reservoir maken. In dit reservoir kan ik gelijk de CO2 toevoegen.

Tot dusver heb ik voor deze installatie twee verschillende ideeën die ik even nader zal toelichten.

Idee 1, horizontale kweek:
Afbeelding
Dit is het idee wat ik het liefst tot uitvoering zou brengen. Het bestaat uit 2 bakken van circa 10 cm hoog.
Het is de bedoeling de bakken net zoals lades uit te kunnen schuiven om makkelijk bij de planten te kunnen.
Beide bakken worden afzonderlijk verlicht door een pl/tl/sl lamp. Bij dit idee kan ik ook overstappen op volledige, of gedeeltelijk emerse kweek. Tevens geeft dit idee het meeste kweekoppervlak.

Het probleem is hierbij echter dat de centrale circulatie van water wat moeilijker wordt.
Het water zou door middel van een overloop vanuit de bovenste bak naar de onderste bak kunnen lopen.
Maar hoe krijg ik met dezelfde snelheid het water weer terug in de bovenste bak?

Ik heb totaal geen ervaring met buitenfilters en als ik erover nadenk zie ik allemaal risico's verschijnen:
- Draait de pomp te snel dan komt deze droog te staan.
- Draait de pomp te langzaam overstroomt mijn onderste bak.
De circulatiesnelheid regelen door deze af te knijpen lijkt mij ook gevaarlijk, door vervuiling van het filter wordt er minder water omhoog gepompt en "draait de pomp te langzaam".

Dus de voor en nadelen nog even op een rijtje, voordelen:
- Door de lades zijn de planten makkelijk te bereiken.
- Over te stappen op gedeeltelijke of volledig emerse kweek.
- Grootst mogelijk kweekoppervlak (3000 - 4500cm²)*.
* Door de middelste bak aan twee kanten te gebruiken kan ik het oppervlak vergroten.

Nadelen:
- Water circulatie moeilijk te regelen?

Idee 2, verticale kweek:
Afbeelding
Dit is een idee welke mij eigenlijk helemaal niet aanstaat. Hij is ontstaan uit de problemen waar ik bij het eerste idee tegenaan loop. Het nadeel van idee 2 is dat ik de hele installatie uit de kast moet halen om bij de planten te kunnen. Zoals jullie begrijpen is dat niet echt te doen wanneer deze gevuld is met water.

Ook hier zijn de bakken gevuld met water ongeveer 10cm breed, tussen de bakken in kan de verlichting opgehangen worden in de vorm van pl/tl/sl. De bakken zijn via de bodem onderling verbonden. Het water dat omhoog gepompt wordt zal over de 3 bakken verdeeld worden.

Ook hier nog even de voor en nadelen op een rijtje, voordelen:
- Watercirculatie is makkelijk te regelen.

Nadelen:
- Kleiner oppervlak (2500 - 3250cm²)*.
- Volledige installatie moet verwijderd worden om bij de planten te kunnen.
- Alleen submerse kweek mogelijk.
* Door de middelste bak aan twee kanten te gebruiken kan ik het oppervlak vergroten.

Als ik het zo allemaal typ en nalees is voor mijzelf de keuze eigenlijk al wel gemaakt voor idee 1.
Ik hoop alleen dat jullie mij kunnen helpen met de uitvoering hiervan. Ook als jullie denken dat het onmogelijk is hoor ik het graag, net zoals ik natuurlijk open sta voor kritiek en andere ideeën. :coffee:

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Re: Plant/mos-kweek-installatie bouwen.

Bericht door Alrik »

Eigenlijk moet ik mij diep schamen. Ik zag een probleem die er niet eens was. :roll:
Het water zal namelijk de stroomsnelheid van de pomp aannemen en nooit sneller.
Langzamer zou wel kunnen maar als ik de diameter van de overloop groot genoeg hou kan deze niet blokkeren en zal het water altijd even snel als de pomp blijven stromen.

Verbaasde me trouwens wel dat nog niemand mij op de vingers had getikt. :oops:
Maar goed, het probleem (wat er niet was) heeft zichzelf opgelost dus tijd om verder te gaan:

Om het waterniveau te kunnen regelen heb ik het volgende bedacht.
Afbeelding

Toelichting.
Een gat in de bodem van de plantenbak met daarop een buisje gelijmd, binnendiameter Ø50mm.
Door dit buisje komt het gat 5cm boven de bodem van de plantenbak uit, het minimale waterniveau.
Vervolgens komt in deze vaste buis, een stukje buis van 10cm met een buitendiameter van Ø50mm.
Een rubberen O-ring (niet op de tekening) zorgt voor een waterdichte afsluiting tussen beide buizen in.
De binnenste buis zal aan de bovenkant geperforeerd, of voorzien van gaas worden om eventueel zweefvuil tegen te houden.
Door de binnenste buis naar beneden te plaatsen zal het waterniveau lager komen te liggen. Als de buis naar boven wordt geschoven zal het waterniveau stijgen totdat het weer via de binnenste buis overstroomt.

Deze doorvoer zal ook van een kraantje voorzien moeten worden. Zo kan ik tijdens het onderhoud de watercirculatie stil zetten zonder een overstroming te krijgen.

Wederom sta ik open voor kritiek en andere ideeën, samen met jullie hulp probeer ik hier een superinstallatie van te maken dus alle feedback is meer dan welkom!

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Leuk project zeg.
Wat je zegt klopt natuurlijk, zie het net als een aquarium met een bioloog en overloop. Hoe harder hij pomt hoe harder hij overstroomd en je doorstroming in je bioloog is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Gaat een erg leuk project worden.

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Bedankt jongens, en inderdaad is het te bekijken als een bioloog.
Echter heb ik met een bioloog (of buitenfilter) helemaal geen ervaring.
Zodoende was ik het opnieuw aan het uitvinden en zag ik alweer allemaal problemen.

Leuke was dat toen ik gisteravond dit probleem aan mn knutselmaatje uitlegde ik zelf, nog tijdens het uitleggen inzag dat er helemaal geen probleem was :D

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Het kan nooit geen kwaad om een idee eerst goed uit te denken en de mogelijke problemen al vooraf in je hoofdje opgelost te hebben.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Interesant project,ik ben benieuwd.
Ik zal dit blijven volgen.

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Ben momenteel aan het kijken naar de mogelijke materialen.
- Acrylplaat
- Glas
- ...

Het liefst vervaardig ik de installatie uit acrylaatplaat.
Acrylaatplaat is nagenoeg hetzelfde als plexiglas, echter wordt plexiglas geëxtrudeerd en acrylaat gegoten.
Hierdoor heeft acrylaatplaat betere bwerkingsmogelijkheden, vooral het lijmen komt beter uit.
Daarnaast is acrylplaat 20 keer sterker als glas van dezelfde dikte.
Acrylaatplaat is zelf op maat te snijden >> breken tot een dikte van 3mm.
Vanaf 4mm dikte zal ik het moeten uitbesteden en die prijzen liegen er niet om!
Het is dus de vraag of 3mm dik acrylplaat stevig genoeg is om over een oppervlakte van ca 30*50cm ongeveer 15 liter water te dragen. Hierover heb ik reeds contact opgenomen met een handelaar maar een antwoord is tot dusver uitgebleven.

Glas is vermoedelijk de goedkoopste oplossing.
Het nadeel van glas is echter dat het lastiger te bewerken is.

Mocht iemand van jullie bekend zijn met een goede, relatief goedkope handelaar in acrylplaat en buizen hoor ik het graag. Ook verdere aanvullingen, kritiek of ideeën hierover zijn meer dan welkom!

To do list (fase voorbereiding):
- Definitieve keuze in het materiaal maken.
- Uitzoeken welke reactor het meeste CO2 in het water oplost.
- Bijpassende opvoerpomp zoeken.
- Definitief ontwerp maken.
- Geld verdienen en alles bestellen.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Voor dat soort producten kom ik vaak op http://www.bouwplastics.nl/ uit, die kunnen hem gelijk op maat maken. Je kunt hem zelf ook wel zagen toch, circelzaag met een ijzerzaag erin en daarna de kopse kan met een brandertje weer transparant maken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Heb nog even wat research gedaan en de beslissing genomen voorlopig geen plant/mos-kweek-installatie te bouwen. Ik heb contact gehad met een handelaar in acrylaat en hij raad mij een (belachelijke) minimale dikte van 8mm aan. Dit advies sla ik natuurlijk in de wind aangezien een 30-40 literbak het ook met 4-5mm glas af kan.

Zodoende ben ik aan het rekenen geslagen en eruit gekomen dat ik bij gebruik van 4mm plaat €65,- kwijt ben. Wanneer ik 5mm plaat zou gebruiken ben ik €80,- kwijt. Hieruit zou ik dan 2 plantenbakken en 1 pompbak kunnen maken maar met snijden mag niks mis gaan aangezien ik dan weer een volle plaat erbij moet halen.
Daarnaast heb ik ook nog de buizen voor de overloop, bevestiging voor de planten, verwarming, co2 diffuser en andere kleine dingen nodig waardoor de totaalprijs al snel rond de €200,- zou worden.

Nu was het mijn bedoeling met deze kweekinstallatie een begin te maken mijn hobby uit te breiden en daarbij ook wat geld te gaan verdienen. Het geld wat ik hiermee zou verdienen wou ik in de verdere ontwikkeling en uitbreiding van mijn hobby cq "winkeltje" steken. Als ik nu de startkosten afweeg tegen de potentiële verdiensten is het in mijn ogen niet rendabel, althans niet op korte termijn om met een dergelijke installatie te starten.

Ik wil later nog steeds de plant/mos-kweek-installatie tot uitvoering brengen, maar voorlopig gaat ie dus de ijskast in..

tomenden Zuid-Holland
200-400
200-400
Contacteer:

Bericht door tomenden »

Hoi AA-T,
Jammer dat je project niet doorgaat.
Ik vraag me af of je misschien op marktplaats een gebruikt aquarium kan vinden die je in stukjes kan snijden. Vaak zit er dan verwarming bij en een pompje. Misschien zelfs wel een buitenfiltertje.
Natuurlijk zal je kosten moeten maken maar ik denk dat je op deze manier de kosten flink kan reduceren.

Uit ervaring weet ik inmiddels dat een overstort naar een bioloog een flinke hoeveelheid CO2 verlies oplevert.
Hou hier rekening mee als je besluit door te gaan met dit interessante project.
Een paar jaar geleden ben ik er ook mee bezig geweest maar ben lang niet zo ver gekomen als jij.

Ik zou het leuk vinden als je het project nog een kans geeft.

oh..... schiet me ineens te binnen :idea:
Vaak kan je bij een brengdepot van de gemeente mooie stukjes glas in de glasbak vinden.
Je hebt tenslotte meerdere kleine stukjes nodig.
Even netjes vragen en je mag het zo meenemen ;) (soms wil een six-pack wonderen verrichten :proost: )
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Of een bakje op marktplaats kopen en gebruiken of loshalen en het glas los gebruiken? Ook staan er nog weleens enkelglas ruiten gratis op te halen, een glasmesje is zo duur niet.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Beiden bedankt voor jullie adviezen en ondersteuning, dat motiveert zeker!
Naar glas heb ik ook gekeken en dat is, zelfs nieuw beduidend goedkoper als acrylaat.
Ben bij dit idee echter uitgegaan van acrylaat vanwege de bewerkingsmogelijkheden die aanzienlijk makkelijk zijn.

Dat het idee in de ijskast is gekomen heeft niet alleen met de bovenstaande reden te maken..
Een groot onderdeel van mijn overweging heeft ook te maken met een ander idee welke meer mijn voorkeur heeft.
Ik zou namelijk ook best willen gaan kweken met CR/CB garnalen, de investering is bij een kleine setup nagenoeg gelijk maar de kosten zijn veel sneller terug te winnen.

Maar goed, voorlopig stop ik dit idee dus in de ijskast maar het lijkt me zeker leuk om dit in de toekomst nog steeds uit te gaan voeren. Tegen die tijd horen jullie het vanzelf weer :lol:
Het idee van de garnalen moet ik nog wat verder uitwerken maar ook dit ga ik uiteraard met jullie delen.

tomenden Zuid-Holland
200-400
200-400
Contacteer:

Bericht door tomenden »

:duim:
Momenteel geen bak meer.
Oriënterend voor een Paludarium