Om maar weer iets te kunnen knutselen heb ik bedacht misschien een plant/mos-kweek-installatie te maken.
Ik loop echter nog wel tegen wat problemen aan waarbij ik graag jullie hulp zou hebben.
De installatie komt in mijn aquariumkast te staan dus alle ruimte moet zo efficiënt mogelijk worden benut.
Om hiervoor te zorgen wou ik meerdere ondiepe bakken gebruiken waartussen ik de verlichting plaats.
Om een sterke plantengroei te garanderen wil ik het water laten circuleren waarbij het eventueel over watten gefilterd wordt. Daarnaast is het de bedoeling bio-CO2 en plantenvoeding toe te voegen. Het is overbodig dit voor elke bak apart te doen dus voor de circulatie van het water wil ik een centraal systeem met reservoir maken. In dit reservoir kan ik gelijk de CO2 toevoegen.
Tot dusver heb ik voor deze installatie twee verschillende ideeën die ik even nader zal toelichten.
Idee 1, horizontale kweek:

Dit is het idee wat ik het liefst tot uitvoering zou brengen. Het bestaat uit 2 bakken van circa 10 cm hoog.
Het is de bedoeling de bakken net zoals lades uit te kunnen schuiven om makkelijk bij de planten te kunnen.
Beide bakken worden afzonderlijk verlicht door een pl/tl/sl lamp. Bij dit idee kan ik ook overstappen op volledige, of gedeeltelijk emerse kweek. Tevens geeft dit idee het meeste kweekoppervlak.
Het probleem is hierbij echter dat de centrale circulatie van water wat moeilijker wordt.
Het water zou door middel van een overloop vanuit de bovenste bak naar de onderste bak kunnen lopen.
Maar hoe krijg ik met dezelfde snelheid het water weer terug in de bovenste bak?
Ik heb totaal geen ervaring met buitenfilters en als ik erover nadenk zie ik allemaal risico's verschijnen:
- Draait de pomp te snel dan komt deze droog te staan.
- Draait de pomp te langzaam overstroomt mijn onderste bak.
De circulatiesnelheid regelen door deze af te knijpen lijkt mij ook gevaarlijk, door vervuiling van het filter wordt er minder water omhoog gepompt en "draait de pomp te langzaam".
Dus de voor en nadelen nog even op een rijtje, voordelen:
- Door de lades zijn de planten makkelijk te bereiken.
- Over te stappen op gedeeltelijke of volledig emerse kweek.
- Grootst mogelijk kweekoppervlak (3000 - 4500cm²)*.
* Door de middelste bak aan twee kanten te gebruiken kan ik het oppervlak vergroten.
Nadelen:
- Water circulatie moeilijk te regelen?
Idee 2, verticale kweek:

Dit is een idee welke mij eigenlijk helemaal niet aanstaat. Hij is ontstaan uit de problemen waar ik bij het eerste idee tegenaan loop. Het nadeel van idee 2 is dat ik de hele installatie uit de kast moet halen om bij de planten te kunnen. Zoals jullie begrijpen is dat niet echt te doen wanneer deze gevuld is met water.
Ook hier zijn de bakken gevuld met water ongeveer 10cm breed, tussen de bakken in kan de verlichting opgehangen worden in de vorm van pl/tl/sl. De bakken zijn via de bodem onderling verbonden. Het water dat omhoog gepompt wordt zal over de 3 bakken verdeeld worden.
Ook hier nog even de voor en nadelen op een rijtje, voordelen:
- Watercirculatie is makkelijk te regelen.
Nadelen:
- Kleiner oppervlak (2500 - 3250cm²)*.
- Volledige installatie moet verwijderd worden om bij de planten te kunnen.
- Alleen submerse kweek mogelijk.
* Door de middelste bak aan twee kanten te gebruiken kan ik het oppervlak vergroten.
Als ik het zo allemaal typ en nalees is voor mijzelf de keuze eigenlijk al wel gemaakt voor idee 1.
Ik hoop alleen dat jullie mij kunnen helpen met de uitvoering hiervan. Ook als jullie denken dat het onmogelijk is hoor ik het graag, net zoals ik natuurlijk open sta voor kritiek en andere ideeën.