Lotusachtige plant

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Lotusachtige plant

Bericht door Laurens »

Hee allemaal,

Ik heb gisteren een plant gekregen, en ik zou graag even jullie oordeel willen over wat het is. Zal eerst even de geschiedenis van dit exemplaar vertellen....
Jeltje was hard op zoek naar Hydrocleys nymphaeoides. Op marktplaats advertentie gevonden, besteld, maar ze twijfelde of het wel echte HN was. Ze liet mij de foto's zien van marktplaats (alleen foto's van de drijfbladeren), en ik zei tegen haar: "Dat is helemaal geen Hydrocleys, dat is Nymphaea glandulifera". Goed. Uiteindelijk krijgt zij van... wie was het nou? Ronald geloof ik... de echte HN toegestuurd, en mag ik dus haar NG hebben. Gisteren heb ik die binnengekregen, maar nu twijfel ik alweer aan welke soort het nu is... De plant heeft namelijk luchtwortels aan de stengels, ongeveer twee centimeter onder de voet van het blad. Verder zit het opgerolde blad niet in het midden vast aan de stengel, zoals bij een tijgerlotus (hoop dat ik het goed omschrijf, kan geen foto vinden), maar aan een uiteinde (zoals bij Hydrocleys). Opgerolde bladeren wijzen dan ook omhoog, terwijl ze bij een lotus meestal horizontaal hangen.
Ik kan helaas geen goede foto's maken, want (zoals jullie ondertussen wel weten) mijn moeder heeft de camera meegenomen naar Moldavië, en ze komt vanavond pas thuis :P ik heb wel deze twee foto's van mijn mobiel, maar die zijn enorm slecht:
Een opgerold blad: Afbeelding
En de luchtwortels (excuses voor het stukje Lobelia dat erin zit)Afbeelding
Ik vrees echter dat deze foto's van weinig nut zijn voor jullie...

Ik heb even rondgekeken en ik kwam uit bij de Nymphoides ezannoi... is er iemand die nog wat extra kenmerken heeft, waardoor ik er zeker van kan zijn dat dat hem is?
Zou vooral helpen als iemand Kasselmann er even bij kan pakken, die heb ik nog niet :mrgreen:
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Jeltje
1000+
1000+

Re: Lotusachtige plant

Bericht door Jeltje »

hey daar hebben we het 'unknown' plantje weer :mrgreen:

Ik vond hem ook erg op de N. glandulifera lijken, maar die luchtwortels zijn raar.
Toen Laurens mij vertelde dat het de glandulifera was, heb ik de adverteerder gemailt, helaas heeft hij de advertentie (inclusief foto's van een bloem geloof ik) verwijderd.
Ik zal er zo nog een mailtje aan wagen, maar aangezien ik de vorige keer ook geen antwoord heb gehad, verwacht ik er nu ook niet veel van.

Kasselmann's boek ligt hier klaar om alles op te zoeken. ;)

Mijn stekje heeft geen luchtwortels, maar ik hoop dat deze foto's ons zullen helpen :D

deze stek is naar Laurens gegaan, met de luchtwortels dus:
Afbeelding

het opgerolde blad:
Afbeelding

en nog een foto van de bladeren:
Afbeelding

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Op die foto van het opgerolde blad valt mij op, dat het blad dus niet aan een uiteinde vast zit aan de steel. Even gecontroleerd met de echte plant, en inderdaad. Het zit opgerold als een blad van een echte Nymphaea-soort, maar dan staat het verticaal... De bladeren staan ook anders, niet plat, maar als een kapotgewaaide paraplu :mrgreen:
Hope this helps, vanavond foto's van hier :lol:

Thomas

Bericht door Thomas »

Het is heel simpel het is een Nymphaea glandulifera , vraag maar eens aan ronald die heeft hem ook en dan zie je echt dat hij hier goed op lijkt :D

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ja hij lijkt er ook wel wat op, maar hij lijkt op zoveel planten. En Nymphaea glandulifera heeft geen luchtwortels, en ook absoluut geen rood, en daar heb ik wel een beetje van in het bovenste blad.
Kortom, je hebt iets te snel gezegd dat het heel simpel is :roll:

Thomas

Bericht door Thomas »

Dat is niet helemaal waar , elke plant kan lucht wortels maken bij een te kort aan voedingstoffen , zelfs een tijgerlotus kan dat doen

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Hmm dat verandert de zaak, aan de andere kant staat de N. ezannoi erom bekend...

Thomas

Bericht door Thomas »

inderdaad :D , misschien een lotus kenner vragen , maar die luchtowortels zeggen niets

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Heb het ook al op een plantenforum gevraagd, die wachten de foto's nog even af...

Onderwerp auteur
Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Wat een sukkel ben ik ook weer... komt mijn moeder terug uit Moldavië, blijkt dat de camera al die tijd gewoon boven stond, op de studeerkamer :mrgreen: maar goed, zal zo even foto's schieten :lol:
Op het plantenforum blijft de wijzer tot nu toe hangen bij Nymphoides sp. Taiwan :)

EDIT: ik heb eindelijk foto's weten te maken van enige kwaliteit :mrgreen:
Het hoogste blad, met twee wortels eraan:
Afbeelding
Het nieuwste blad, tussen de anubias:
Afbeelding
De rechtse drie bladeren, die aan één vertakte steel vast zitten met drie wortels:
Afbeelding
En het linker blad.
Afbeelding
Aan de voet van de plant zitten trouwens ook nog wat kleine bladeren.
Die rechter drie bladeren zou ik er nu af kunnen halen en opnieuw kunnen planten, maar ik laat hem nog even zitten.