Ik heb gisteren een plant gekregen, en ik zou graag even jullie oordeel willen over wat het is. Zal eerst even de geschiedenis van dit exemplaar vertellen....
Jeltje was hard op zoek naar Hydrocleys nymphaeoides. Op marktplaats advertentie gevonden, besteld, maar ze twijfelde of het wel echte HN was. Ze liet mij de foto's zien van marktplaats (alleen foto's van de drijfbladeren), en ik zei tegen haar: "Dat is helemaal geen Hydrocleys, dat is Nymphaea glandulifera". Goed. Uiteindelijk krijgt zij van... wie was het nou? Ronald geloof ik... de echte HN toegestuurd, en mag ik dus haar NG hebben. Gisteren heb ik die binnengekregen, maar nu twijfel ik alweer aan welke soort het nu is... De plant heeft namelijk luchtwortels aan de stengels, ongeveer twee centimeter onder de voet van het blad. Verder zit het opgerolde blad niet in het midden vast aan de stengel, zoals bij een tijgerlotus (hoop dat ik het goed omschrijf, kan geen foto vinden), maar aan een uiteinde (zoals bij Hydrocleys). Opgerolde bladeren wijzen dan ook omhoog, terwijl ze bij een lotus meestal horizontaal hangen.
Ik kan helaas geen goede foto's maken, want (zoals jullie ondertussen wel weten) mijn moeder heeft de camera meegenomen naar Moldavië, en ze komt vanavond pas thuis
Een opgerold blad:

En de luchtwortels (excuses voor het stukje Lobelia dat erin zit)

Ik vrees echter dat deze foto's van weinig nut zijn voor jullie...
Ik heb even rondgekeken en ik kwam uit bij de Nymphoides ezannoi... is er iemand die nog wat extra kenmerken heeft, waardoor ik er zeker van kan zijn dat dat hem is?
Zou vooral helpen als iemand Kasselmann er even bij kan pakken, die heb ik nog niet