Vraagje over juwel Cirax

Onderwerp auteur
Disaster-Master
0-200
0-200

Vraagje over juwel Cirax

Bericht door Disaster-Master »

Ik heb meerdere topics hierover gelezen...
Ik heb een Juwel Lido 120 bak met daarin een standaard Juwel BioFlow filter.
Huidige indeling van boven naar beneden:
2x witte watten, actief kool spons, nitraat spons, grove blauwe spons, cirax cassette, 2x blauwe fijne spons..

Nu hoor ik verschillende mensen zeggen dat je de onderste 2 blauwe fijne sponzen zou kunnen vervangen door 2 van die cirax cassettes, omdat deze een groter wateroppervlak aan kunnen omdat de bacteriën er zich beter in zouden kunnen huisvesten dan in de sponzen.. ik weet niet hoe jullie hierover denken.. ?

Dan een andere vraag:
Ik weet dat de nitraat spons simpelweg een fijne spons is met een tablet erin, en in dat tablet zullen wellicht de nitraat verwerkende bacteriën zitten. Dat tablet kan je overigens gewoon zien zitten als de spons nieuw is en je hem in het licht houd.. :)

Is het handig, er vanuit gaande dat je het nodig hebt, om het tablet eruit te halen, en dit tablet vervolgens IN een cirax cassette te plaatsen, want deze schijnen wel open gemaakt te kunnen worden. en dan de groene nitraat spons te vervangen door een cirax cassete zodat die nitraat bacterien zich beter in de cassete kunnen huisvesten dan in de spons.. en op die manier heb je dan 4 van deze cassetes in het filter...

Iemand ideeën / ervaringen hierover ?

Timothy
1000+
1000+

Re: Vraagje over juwel Cirax

Bericht door Timothy »

Had zelf de indeling zo in mijn Rio 300 en dat werkte perfect.

1x witte spons
1x blauwe mat fijn
1x blauwe mat grof
2 bakken Cirax

Je hoeft echt geen 4 bakken Cirax te plaatsen in je bak. Wat is eigenlijk je bezetting? Daar kan je het ook op aanpassen. Verder genoeg verversen doet ook een hoop goed.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

jari4now

Bericht door jari4now »

Hoe meer Cirax, hoe stabiliere je biologische evenwicht, één laag witte watte en op de onderste ciraxcassete een blauwe spons voor het groffe vuil.
Mocht je nitraat uit je bak willen halen kun je beter gebruik maken van Nitraathars.

Onderwerp auteur
Disaster-Master
0-200
0-200

Bezetting is aardig druk.. dus men kan wel praten over een hoge water belasting..
Ongeveer zo'n 40 levende wezentjes in de bak als het ondertussen niet meer is want er jonkt het een en ander...

Maar ik las dus positieve verhalen over cirax..
Doel van cirax is om bacteriën te huisvesten, het heeft voor zover ik weet geen vuil-filter eigenschappen.. dat wordt gedaan door de blauwe grove spons en de nitraat spons die een fijnere structuur heeft, deze houd namelijk net als de fijne blauwe spons ook vuil tegen want afgezien de kleur en dat de nitraat spons een tablet erin heeft zijn ze krek eender... misschien niet helemaal de bedoeling dat de nitraat spons vuil filtert maar in de praktijk is het wel zo.... en op de top liggen er dan nog 2 filter watten op elkaar..

Doel van de fijne sponzen onderin is ook om bacteriën te huisvesten..
Echter kunnen de bacteriën zich beter en ook langer huisvesten in de cirax cassettes dan in de sponzen.. tenminste.. dat is wat ik gelezen heb..
dus dan zou het misschien handig zijn om die 2 blauwe fijne sponzen te vervangen door 2 van die cassettes.. dat maakt dan 3 cirax cassettes in totaal in het onderste deel van het filter.. ik verwacht namelijk niet dat in de cirax cassette een ander soort bacterie leeft dan in de blauwe fijne sponzen.. daarbij zitten ze pal boven op elkaar dus al zou het zo zijn dan is het denk ik toch verspreid lijkt me namelijk niet dat ze zich aan de kleur codering van de sponzen houden maar dat is maar een gok.. :)

Mijn PH is 7,5 a 8 en KH is 7.. ik wil gaan experimenteren met sera super peat om zo mijn PH ietsjes naar beneden te brengen.. Ph minus lijkt me niks.. actief bestanddeel is zwavelzuur.. ? lijkt me niet goed..

Super peat moet echter wel ergens in gezien het korrels zijn, kan in een panty ofzo maar dat heb ik niet.. ben een man en draag geen panty's :P dus ik dacht van misschien kan ik dat ook wel in zo'n cirax cassette doen..

Heb zojuist even gekeken..
Het kan allemaal net, van boven naar onder: 1x filter wat, grove blauwe spons, nitraat spons of fijne blauwe spons, dan cirax cassette met super peat als inhoud, en dan in het onderste deel 3x cirax.. eventueel zou ik ook hiervan met de inhoud ervan kunnen spelen..bijvoorbeeld sera sipovax in 1 van de 3 omdat deze toch net weer een andere structuur heeft dan de Juwel cirax... en de steentjes die ik dan over hou kunnen misschien wel bij de andere cirax cassettes worden toegevoegd gezien ze niet 100% gevuld zijn..

Momenteel heb ik nog wel de actief kool spons erin zitten.. die gaat er dan uit gezien er simpelweg geen ruimte voor is.. en waarschijnlijk doet ie toch al niets meer omdat hij verzadigd is..
heb toen een heel zwikkie van die sponzen gekocht (alles in 1x) om zo voor een jaar voorzien te zijn, echter wist ik toen nog niet dat die actief kool spons een beetje overbodig zou zijn. Maargoed, kan kijken of ik ze nog kan verpatsen maar dat even terzijde..

denk dat mijn opstelling wel eens zou kunnen werken..
Iemand nog tips ??

Onderwerp auteur
Disaster-Master
0-200
0-200

jari4now schreef:Hoe meer Cirax, hoe stabiliere je biologische evenwicht, één laag witte watte en op de onderste ciraxcassete een blauwe spons voor het groffe vuil.
Mocht je nitraat uit je bak willen halen kun je beter gebruik maken van Nitraathars.

Over die ene laag filter watten..
Deze zou dan dus in het onderste deel van het filter zitten, op de bovenste cirax cassette...
Wordt deze dan niet zo snel bruin en verstopt zoals de aller bovenste filter wat ?
Anders moet ik echt om de 2/3 dagen die filters eruit tillen om die filter wat die dan halverwege de pomp zit te vervangen of uit te spoelen...
Wat is volgens jou het nut om halverwege nog een filter wat te plaatsen ??

Om nitraat te verlagen kan ik misschien die hars gebruiken wat je zegt, ik ken dat verder niet..
Als ik bij sera voor informatie kijk raden zij siporax aan, daarom schreef ik in mijn bericht hier boven om dan de inhoud van 1 cassette te vervangen met siporax, maar is die hars wat jij zegt in vloeibare vorm of in korrel vorm ? want anders zou ik eventueel dat ipv siporax erin kunnen doen.. Ik weet echter niet hoe effectief dat middel is.. ? het moet niet zo zijn dat al het nitraat eruit gefilterd wordt, dan blijft er niets meer over voor de planten...
Heb je eventueel een merk ofzo van die hars ?
Laatst gewijzigd door Disaster-Master op 30 mei 2010 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

jari4now

Bericht door jari4now »

Veel vragen......ik zal even mijn best doen...

Siporax is het beste filtermedium die te krijgen is, het heeft inderdaad veel oppervlakte om baccies te huisveste, hierdoor blijft je evenwicht dus stabiel.
Bij grote vervuilers wordt vaak gebruik gemaakt van een bioloog, en ja ook daar gaat Siporax in.
Bij de meeste discusliefhebbers (deze vis stelt hoge eisen aan het water) is de opbouw siporax met daarop blauwe filtermatje, mandjes Siporax en nog een mandje Siporax dan Nitraathars met daarop witte watte.

Ik heb zelf een extra filter staan met Nitraathars 2 bakjes met een zak nitraathars en ook hierin gebruik ik witte watte.
In de hoofdfilter heb ik dus de eerder genoemde opbouw, en in mandje 3 geen hars maar wederom Siporax.
De blauwe filtermat spoel ik eensper 2 maanden goed uit onder lauw stromend water, je dood dan wel alle baccies die in je matje zitten maar dat geeft niet.
Je hebt tenslotte zat Siporax.
De witte watte moet ik wel elke 2 weken vervangen, je kunt deze ook eerst een keer of 2 uitspoelen voordat je het vervangt.
Ik gebruik geen schijven die voor het filter zijn maar gewoon een zak van 500gram en knip daar 2 wekelijks een stuk af, dit werkt prima en is stuk voordeliger dan b.v. de eheim witte watteschijven.

De nitraathars is in korrelvorm en wordt geleverd met een zakje waarin je het kunt doen om dan in je filter te stoppen.
Zorg wel dat alle gaatjes bedekt zijn door je zakjes hars, zodat al je water door de hars moet om weer je filter uit te kunnen.
Zorg dat je de juiste hars aanschaft, er is hars die je maandelijks kunt regeneren met zout, vaak wordt er dan zout tabletten bij verkocht, maar gewoon keukenzout van 0,48 ct werkt net zo goed.
Na een maand is de hars verzadigt en zal geen nitraat meer uit je water opnemen, meten is dus weten.
Hier hoef je dus niet steeds nieuwe nitraattabletten te kopen, maar maandelijks 250gram zout en 2,5 liter schoonwater per liter zout en 24uur de tijd, dus scheelt je enorm in de kosten.
Het juiste hars kost wel rond de 28 euro per liter maar gaat lang mee.

Als je je filter ga schoonmaken moet je dat niet te vaak doen, alleen je witte watte kun je wel gewoon elke week(indien nodig) schoonmaken of vervangen.
Je Siporax uitspoelen in aqauriumwater en niet onder de kraan, zorg dat het nooit droog komt te staan en dat het niet langer dan een uur in stilstaand water zit, dus je filter schoonmaken is eerst alles voorbereiden en klaar zetten....schoonmaken en zo snel mogelijk weer laten draaien, dit alles om je baccies in leven te houden.
als je eens per jaar 1 bakje een keer goed uitspoel onder lauw stromend water zullen die baccies dood gaan.
Omdat het maar een bakje is zal de rest het venewicht bewaren, maar het nieuw uitgespoelde bakje zal nieuwe baccies gaan opleveren en dus weer verbeterde filtering.

Hoop dat dit een beetje je vraag beantwoord.

jari4now

Bericht door jari4now »

ohhh enne nog even......die actieve kool kan eruit hoor, dit gebruik je eigenlijk alleen na het gebruik van medicijnen, om het eruit te filteren.
Overigens werken die kool matjes na 4 weken niet meer, dus wordt het gewoon net als een blauwe mat.

Onderwerp auteur
Disaster-Master
0-200
0-200

Hmm okee..
Als ik het verhaal zo lees doe ik blijkbaar geen kwaad aan om die sponzen te vervangen door cirax cassettes.. waarvan ik er dan 1 of 2 vul met siporax.. alleen de hars zet ik een vraag teken bij om het volgende:

Sera schrijft over Siporax:
Sera Siporax biedt aan anaërobe bacteriën een bijzonder hoog aandeel aan tunnel structuren met open poriën. Zo wordt een ideale verzorging van de bacteriën met voedingsstoffen en zeer geringe hoeveelheden vers water mogelijk. Binnenin de tunnels is er weinig zuurstof zodat de bacteriën worden aangezet tot het splitsen van nitraat om voldoende zuurstof te krijgen.

Ik vraag me dus af in hoevere Siporax werkt in verhouding tot de juwel cirax, dit zijn immers steentjes die ook zeer poreus zijn. Echter hebben die holle buisjes van sera een beter effect dan alleen die steentjes van Juwel..
Hoe het ook zei, ik denk dat ik er 1 of 2 met siporax ga vullen. Overigens zou deze opstelling, gezien deze Siporax volgens sera nitraat consumeert, de nitraatspons van juwel (welke toch al na een paar weken is uitgewerkt volgens mij) overbodig maken..

Dit overigens wat sera schrijft over hun product super peat:
Sera super peat geeft waardevolle humuszuren en sporenelementen gedoseerd aan het aquariumwater af. sera super peat reduceert al naar behoefte van de voorheen heersende waterwaarden de carbonaathardheid en de pH-waarde. De waarden worden voor een lange periode continu in het zwakzure bereik gehouden. Zo voelen vissen uit tropische gebieden met zacht water zich beter. sera super peat remt de groei van schimmels, bacteriën en algen af

en het zijn het nitraat en de ph welke ik wil verlagen.. dus als ik zo lees dan zou dit de goede oplossing kunnen zijn, zonder toevoeging van chemische bende zoals ph minus..

De opstelling van m'n filter zou ik zo maken, past net, want in de bioflow 3.0 welke ik heb zitten er bovenaan 2 openingen waar water op de filter matten uitstroomt, en deze filter matten zitten dan net (op een paar mm na) onder de openingen.. dus ken net... :)

van boven naar onder, eerste gedeelte:
- Witte filter mat
- Grove blauwe spons
- Fijne blauwe spons
- Cassette met Sera Super Peat

tweede gedeelte:
- Cassette met alleen Juwel Cirax
- Cassette met Sera Siporax (eventueel half om half, dus combo van cirax en siporax)
- Cassette met alleen Sera Siporax

Kom een heel end zo denk ik..
Vraag blijft of het wat wordt.. maar dat ga ik proberen...
Misschien dat de volgorde net iets anders kan..
Super peat geeft namelijk sporen af in het water, misschien het beste dat ik deze dan onderaan het filter plaats zodat deze sporen niet eerst nog door de andere cassettes cirax en siporax hoeven..

jari4now

Bericht door jari4now »

Disaster-Master schreef:Hmm okee..

van boven naar onder, eerste gedeelte:
- Witte filter mat
- Grove blauwe spons
- Fijne blauwe spons
Wat je uiteindelijk wel of niet doe is uiteraard aan jou, maar witte watte en grof blauw en dan fijn blauw lijkt me niet slim.
Grof blauw is voor grof vuil wat dan wordt gestop de rest gaat dan door het fijne blauw en daar wordt gestopt en dan het laatse restje fijn vuil blijft in de witte watte.

Ik zou alles vullen met Siporax ipv cirax

Onderwerp auteur
Disaster-Master
0-200
0-200

Ah je bedoelt denk ik dat het gebruik van de 2 blauwe sponzen en de watten wel goed is maar alleen mijn volgorde verkeerd is?? De filter watten zouden volgens jou onder de sponzen moeten als ik het zo lees?

Grof, fijn, watten, en dan de cassettes met siporax..?

Heb trouwens vanmiddag bij de aqarium handel een doos siporax en super peat gehaald..
Viel me trouwens op hoe groot die siporax is.. dingen zijn zo groot als mn bovenste wijsvinger kootje.. :-)
Ga straks eens proberen die cirax cassettes te verbouwen naar siporax cassettes...

jari4now

Bericht door jari4now »

Je water wordt je filter ingezogen en zal dan van onder naar boven er weer uit gepompt worden.....

dus van onder naar boven siporax met daarop in dien mogelijk een grof blauwe spons, dan cassete met.... en dan cassette met.... dan helemaal bovenop kun je fijne blauwe spons doen (eventueel), en op die fijne mat de witte watte...dus voor het water je pomp uit gaat terug je bak in als laatste de witte watte.

van boven naar onder;
Witte watte
Siporax
Fijn blauw
Siporax (Cirax)
Turf (peat)
Grof blauw
Siporax(Cirax)

Als je de grof blauwe zo laag mogelijk houd in je filter zal het grove vuil ook onderin blijven en niet tussen je Siporax blijven hangen.

Onderwerp auteur
Disaster-Master
0-200
0-200

Ehmm.. ?
Volgens mij stroomt het water vanaf bovenaf mijn filter in, en nadat het door alle filters is gegaan, van boven naar onder, wordt het via een interne aanzuig buis naar boven eruit gepompt..

Dus het grove vuil wordt vanaf bovenaf aan aangeleverd.. Zoals jij het nu zegt is het andersom dan zoals het bij mij gefilterd wordt.. Naar mijn weten is het de bedoeling dat je je siporax schoon houd van vuil, en dan zal het vuil gestopt moeten worden door grove / fijne spons en evt. watten..

zie plaatje:
Afbeelding

jari4now

Bericht door jari4now »

Ziet eruit als een Juwel binnenfilter.....

Ik ging uit van een externe pomp
Op het plaatje zie je 2 lege bakjes, ik heb er in mijn filter 3 en alle 3 gevuld met Siporax.
Mijn eerdere verhaal is dus van toepassing op een soortgelijke pomp.

Afbeelding

Onderwerp auteur
Disaster-Master
0-200
0-200

Is het ook.. stond ook bovenaan in de begin post maar dat maakt niets uit verder..
Bedankt voor de tips die je gegeven hebt.

heb het nu zo erin zitten:
Grove spons
Fijne spons
Filter wat
Cassette Super Peat (Turf)
Cassette Cirax (Juwel)
Cassette Siporax (sera)
Cassette Siporax (sera)

ik zal de uitstroming van de bak in de gaten houden..
het zit nu voor de 2e dag zo, uitstroming is nog goed.
Voorheen was de bovenste filter mat snel dicht geslibd en moest ik hem vaak uitspoelen...

Tijd zal het leren..
vandeweek zal ik weer eens de waterwaardes testen, kijken of het allemaal zin heeft gehad :)

jari4now

Bericht door jari4now »

Nog een tip,

Als je je water ververst, dan af en toe ook even alle drap onderin je filter afhevelen.
Onder al je filter materiaal blijft wat smerig water staan, is mijn ervaring vanuit vroeger met een binnenfilter.