Bezetting is aardig druk.. dus men kan wel praten over een hoge water belasting..
Ongeveer zo'n 40 levende wezentjes in de bak als het ondertussen niet meer is want er jonkt het een en ander...
Maar ik las dus positieve verhalen over cirax..
Doel van cirax is om bacteriën te huisvesten, het heeft voor zover ik weet geen vuil-filter eigenschappen.. dat wordt gedaan door de blauwe grove spons en de nitraat spons die een fijnere structuur heeft, deze houd namelijk net als de fijne blauwe spons ook vuil tegen want afgezien de kleur en dat de nitraat spons een tablet erin heeft zijn ze krek eender... misschien niet helemaal de bedoeling dat de nitraat spons vuil filtert maar in de praktijk is het wel zo.... en op de top liggen er dan nog 2 filter watten op elkaar..
Doel van de fijne sponzen onderin is ook om bacteriën te huisvesten..
Echter kunnen de bacteriën zich beter en ook langer huisvesten in de cirax cassettes dan in de sponzen.. tenminste.. dat is wat ik gelezen heb..
dus dan zou het misschien handig zijn om die 2 blauwe fijne sponzen te vervangen door 2 van die cassettes.. dat maakt dan 3 cirax cassettes in totaal in het onderste deel van het filter.. ik verwacht namelijk niet dat in de cirax cassette een ander soort bacterie leeft dan in de blauwe fijne sponzen.. daarbij zitten ze pal boven op elkaar dus al zou het zo zijn dan is het denk ik toch verspreid lijkt me namelijk niet dat ze zich aan de kleur codering van de sponzen houden maar dat is maar een gok..
Mijn PH is 7,5 a 8 en KH is 7.. ik wil gaan experimenteren met sera super peat om zo mijn PH ietsjes naar beneden te brengen.. Ph minus lijkt me niks.. actief bestanddeel is zwavelzuur.. ? lijkt me niet goed..
Super peat moet echter wel ergens in gezien het korrels zijn, kan in een panty ofzo maar dat heb ik niet.. ben een man en draag geen panty's

dus ik dacht van misschien kan ik dat ook wel in zo'n cirax cassette doen..
Heb zojuist even gekeken..
Het kan allemaal net, van boven naar onder: 1x filter wat, grove blauwe spons, nitraat spons of fijne blauwe spons, dan cirax cassette met super peat als inhoud, en dan in het onderste deel 3x cirax.. eventueel zou ik ook hiervan met de inhoud ervan kunnen spelen..bijvoorbeeld sera sipovax in 1 van de 3 omdat deze toch net weer een andere structuur heeft dan de Juwel cirax... en de steentjes die ik dan over hou kunnen misschien wel bij de andere cirax cassettes worden toegevoegd gezien ze niet 100% gevuld zijn..
Momenteel heb ik nog wel de actief kool spons erin zitten.. die gaat er dan uit gezien er simpelweg geen ruimte voor is.. en waarschijnlijk doet ie toch al niets meer omdat hij verzadigd is..
heb toen een heel zwikkie van die sponzen gekocht (alles in 1x) om zo voor een jaar voorzien te zijn, echter wist ik toen nog niet dat die actief kool spons een beetje overbodig zou zijn. Maargoed, kan kijken of ik ze nog kan verpatsen maar dat even terzijde..
denk dat mijn opstelling wel eens zou kunnen werken..
Iemand nog tips ??