Het wordt een beetje vervelend om in de 100cmbak elke paar dagen met een cocktail prikkertje alle gaatjes van mijn spraybar te ontdoen van (posthoorn)slakjes.... Volgens mij kweken die beestjes in mijn filter, maar onderhouds technisch vind ik het handiger als ze daarmee stoppen.
hoe krijg ik ze zover? En hoe krijg ik ze uit mijn filter zonder mijn bacterie cultuurtjes te slopen?
De aanzuigkorf van het filter zit ingepakt in een stuk grove filterspons .
Het resultaat is een onregelmatige doorstroming in de bak, waardoor het erg lastig is om van mijn gratis gekregen baardalg af te komen... Bio CO2 heb ik inmiddels wel aardig constant met een fles doorschuif systeem tussen de 100cm (ruim beplant) en de 60cm (weinig beplant). Steeds een verse fles op de 100cm bak en de 'oude' laten uitlopen op de 60cm bak.
de visjes krijgen 1 keer per dag voeding die binnen 5 minuten helemaal is weggegeten. De plantjes krijgen wekelijks de aanbevolen dosis profito.
Water heb ik al een tijdje niet gemeten, maar Ph scharrelde altijd rond de 7,5, Kh: 8, Gh:11, nitriet: 0 en nitraat: 5mg/l. Voor fosfaat heb ik geen meetsetje (staat op mijn wensenlijstje) dus daarover kan ik niets zeggen.
tips en advies zijn welkom
Fenna