(posthoorn)slakken in spraybar

Plaats reactie

Onderwerp auteur
fenna
200-400
200-400

(posthoorn)slakken in spraybar

Bericht door fenna »

Hi :)

Het wordt een beetje vervelend om in de 100cmbak elke paar dagen met een cocktail prikkertje alle gaatjes van mijn spraybar te ontdoen van (posthoorn)slakjes.... Volgens mij kweken die beestjes in mijn filter, maar onderhouds technisch vind ik het handiger als ze daarmee stoppen.

hoe krijg ik ze zover? En hoe krijg ik ze uit mijn filter zonder mijn bacterie cultuurtjes te slopen?

De aanzuigkorf van het filter zit ingepakt in een stuk grove filterspons .

Het resultaat is een onregelmatige doorstroming in de bak, waardoor het erg lastig is om van mijn gratis gekregen baardalg af te komen... Bio CO2 heb ik inmiddels wel aardig constant met een fles doorschuif systeem tussen de 100cm (ruim beplant) en de 60cm (weinig beplant). Steeds een verse fles op de 100cm bak en de 'oude' laten uitlopen op de 60cm bak.
de visjes krijgen 1 keer per dag voeding die binnen 5 minuten helemaal is weggegeten. De plantjes krijgen wekelijks de aanbevolen dosis profito.
Water heb ik al een tijdje niet gemeten, maar Ph scharrelde altijd rond de 7,5, Kh: 8, Gh:11, nitriet: 0 en nitraat: 5mg/l. Voor fosfaat heb ik geen meetsetje (staat op mijn wensenlijstje) dus daarover kan ik niets zeggen.

tips en advies zijn welkom :)

Fenna

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: (posthoorn)slakken in spraybar

Bericht door Linda »

Sja, lastig zeg. Ik zou je kunnen adviseren om de spraybar weg te laten en extra stromingspompje erbij te hangen voor de circulatie. Verder zou ik niet een vriendelijke manier weten om van je slakken af te komen :?
Stromingspomp is trouwens ook goed tegen baardalg omdat het de stroming bevorderd en dus je planten meer voedingsstoffen krijgen plus dat de co2 beter door de bak wordt verdeeld. Maar dat laatste wist je waarschijnlijk al :mrgreen:

Onderwerp auteur
fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

Nog steeds varierende doorstroom door verstoppende spray-bar
Niet heel consequente bio-co2
ergo, de baardalg doet het nog erg goed in de 100cm bak .... (not happy)

in de 60cm bak die er 10 cm naast staat en qua bezetting, beplanting, belichting, bemesting en co2 toevoeging gelijkwaardig is: geen spoor van (baard)alg.
Het verschil is de uitstroom van het extern filter..... in de 60cm bak heb ik een van de pvc grotjes hergebruikt om de plonsende uitstroom wat in te verzachten en te sturen Afbeelding

morgen ga ik in de 100cm bak het 2e pvc grotje op een zelfde manier hergebruiken.
In dit draadje zal ik daar tzt een update over posten. Op de baardalg specifieke zaken kom ik in een ander draadje terug.

Fenna

Onderwerp auteur
fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

het is een lily-pipe uitstromer geworden. Voor alsnog erg happy met de stroming door de bak

Fenna

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:duim:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »