De reden dat ik het vroeg was omdat ik het hier op het forum gelezen had in
dit topic. Dit is mijn eerste aquarium dus heb er nog niet veel verstand van. Zal dus al een hele uitdaging worden om de bak goed draaiend te krijgen en houden.
Een externe filter heeft zeker mijn aandacht, maar het hele gebeuren opstarten, kopen van het aquarium, planten enz enz, kost al aardig wat centen dus dat zit er even niet in.
In het bovengenoemde artikel werd gezegd dat door het toevoegen van extra bakjes, waarschijnlijk dan cirax, de filtercapaciteit wordt verhoogd. Dat klinkt mij wel nuttig in de oren. Ik weet echter niet hoeveel nut de witte watten, de groene en zwarte filters hebben. Volgens de site van Juwel:
1. De filterwatten nemen grote vuildeeltjes in het water op en dienen dus als een mechanische voorfilter.
2. De actieve koolstof absorbeert geurige en troebele stoffen, alsook toxische verbindingen, en zorgt voor kristalhelder water. Ze dient dus als een chemische filter.
3. Nitrax is een biologisch filtermiddel en bevat speciale micro-organismen om toxische metabolieten (ammonium/nitriet) in uw aquarium af te breken. Dat vermindert het risico van vissterfte. Bovendien vermindert Nitrax de algengroei door de anaerobe afbraak van nitraat en bevordert zo de vitaliteit van uw vissen.