Juwel interne filter opzet

Onderwerp auteur
Marsellus74
0-200
0-200

Juwel interne filter opzet

Bericht door Marsellus74 »

Ik heb een vraag met betrekking tot de interne filter van Juwel. Vandaag mijn aquarium opgehaald en hierbij een bakje Cirax genomen die geplaatst wordt in de open plaats (nummer 5 op de afbeelding). Deze zat namelijk niet erbij geleverd.
Maar nou lees ik hier dat je de witte, zwarte en groene (de eerste drie van boven naar beneden) eruit kan laten en hier een extra bakje kan plaatsen. Moet dit dan ook een Cirax zijn of een Carbax of Phorax van Juwel?

Carbax:

• Absorbeert reuk- en vertroebelende stoffen alsmede toxische verbindingen
• Zorgt voor kristalhelder water
• Uitfilteren van resten van medicijnen

Phorax:

• Vermindert fosfaat
• Remt de algengroei af
• Bevordert de plantengroei

Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Re: Juwel interne filter opzet

Bericht door stylz »

Als ik eerlijk ben vind ik al die filters niet zinvol.
Phorax verminderd fosfaat ? waarom zou je dat willen, een EI bak doseert het en 2 a 3 PPM fosfaat geeft geen alg bij mij, want dan had mn bak al stijf onder gezeten, is weer het oude idee fosfaat laag is geen alg en dan moeten ze mij eens uitleggen waarom ik dan geen alg heb met 2 PPM.
Die andere Carbax lijkt me aktive kool, heb je nergens voor nodig in een goed draaiende planten bak.
Cirax lijkt me een substraat daarvan zie ik dan nog wel nut, want het bied een groot hechtings oppervlak.

Ook dat vind ik niet altijd even nuttig, wij hebben in onze aquaria meestal ruim voldoende hechtings oppervlak, meestal zit er ergens maar een bacterie en geen massa's daar is gewoon niet voldoende eten voor.
Waar veel voer is zijn veel bacterien en worden de substraten glibberig van de bacterien, dat komt vrijwel niet voor.

Ik doe eigenlijk alles met middel spons en 1 laag fijn spons in mn 2080 en mn bak draait al jaren prima, maak ik het filter vaak schoon echt niet denk 2 x per jaar.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Stylz de reden waarom het bij jou niet fout loopt bij 2-3mg/l fosfaat is omdat je bak mooi rond draait en onderhouden wordt met kennis van zaken.Vele aquarianen hebben niet de kennis en routine om een bak stabiel te laten draaien,dan ga je met een verhoogd po4 gehalte al snel een algenkwekerij aanleggen :lol:
Ik ben het eens dat po4 en no3 op zich niet de oorzaak zijn van nogal wat ellende(new school theorie).
De old school theorie totaal van tafel vegen is naar mijn mening echter ook niet geheel correct,de waarheid ligt wat mij betreft in het midden.Hoge nitraat/fosfaat waarden gaan een slecht,niet stabiel onderhouden aquarium nog sneller de verkeerde kant doen opgaan.

Marsellus,om eerlijk te zijn ben ik geen grote aanhanger van het juwel filtersysteem!
Rendement wat je daar uit haalt is erg laag,veel te laag voor mij als niet waterververser.
Ik heb zelf 4 juwels draaien,waarbij het oorspronkelijke filter slechts dienst doet als voorfilter en er een externe eheim als hoofdfilter de dienst uitmaakt.
Ik geef je slechts een ideetje ;)
Goede filtratie bespaart je achteraf heel wat!!!

Onderwerp auteur
Marsellus74
0-200
0-200

Bericht door Marsellus74 »

De reden dat ik het vroeg was omdat ik het hier op het forum gelezen had in dit topic. Dit is mijn eerste aquarium dus heb er nog niet veel verstand van. Zal dus al een hele uitdaging worden om de bak goed draaiend te krijgen en houden.
Een externe filter heeft zeker mijn aandacht, maar het hele gebeuren opstarten, kopen van het aquarium, planten enz enz, kost al aardig wat centen dus dat zit er even niet in.
In het bovengenoemde artikel werd gezegd dat door het toevoegen van extra bakjes, waarschijnlijk dan cirax, de filtercapaciteit wordt verhoogd. Dat klinkt mij wel nuttig in de oren. Ik weet echter niet hoeveel nut de witte watten, de groene en zwarte filters hebben. Volgens de site van Juwel:

1. De filterwatten nemen grote vuildeeltjes in het water op en dienen dus als een mechanische voorfilter.

2. De actieve koolstof absorbeert geurige en troebele stoffen, alsook toxische verbindingen, en zorgt voor kristalhelder water. Ze dient dus als een chemische filter.

3. Nitrax is een biologisch filtermiddel en bevat speciale micro-organismen om toxische metabolieten (ammonium/nitriet) in uw aquarium af te breken. Dat vermindert het risico van vissterfte. Bovendien vermindert Nitrax de algengroei door de anaerobe afbraak van nitraat en bevordert zo de vitaliteit van uw vissen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Marsellus74 schreef: Bovendien vermindert Nitrax de algengroei door de anaerobe afbraak van nitraat en bevordert zo de vitaliteit van uw vissen.
Ja er zijn heel veel benaderingen van aquarium houden, deze ben ik het dus niet mee eens, nitraat veroorzaakt geen alg in mijn ogen.

Dit is voeding voor je planten en waarom zou je dat afbreken ? ik handhaaf ongeveer 30 mg/l nitraat en heb geen alg.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ja stylz als groot waterververser en tegenstander van denitrificatie volg ik jou redenering wel.
Indien je daartegen met een gesloten systeem werkt,niets ververst en denitrificatie bevordert,dan hebben deze anaerobe bevorderende filtermaterialen wel hun nut.Het hangt er dus grotendeels vanaf wat je doelstelling is Marsellus.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

das maar half waar in mijn ogen Erik, maar daar hebben we het al eerder over gehad, in elke planten bak is in mijn ogen een situatie waar nitraat harder verbruikt wordt dan het wordt aangemaakt door voer enz enz (voor fosfaat is dat anders)
dus in in ogen wil je in een plantenbak nooit denitrificatie :lol:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Daarin verschillen we inderdaad van standpunt,bij jou stopt het bij nitrificatie en wil je liefst geen,of toch zeer beperkt denitrificatie.In de natuur volgt denitrificatie,nitrificatie automatisch op....Ik laat mijn filters,of beter gezegt de bacterien die erin huisvesten op natuurlijke wijze hun werk doen,en daar hoort denitrificatie gewoon bij.
Ik heb dit in het verleden nog aangehaald en ik blijf dit herhalen,de meerderheid van de aquarianen staan stevig te verversen omwille van de nitraat/fosfaat waarde.In heel grote aquaria,snokvol planten,kan je inderdaad genoodzaakt zijn nitraat kunstmatig aan te vullen.Ook ik als niet ververser voeg dagelijks nitraat toe in mijn grote bak.In mijn klein bakje(190liter)waar 4 discussen reeds 3 jaar rondzwemmen zonder 1 waterwissel kan ik je verzekeren dat je denitrificatie echt moet optimaliseren of je nitraat waarde ontspoort in geen tijd.Al mijn bakken draaien tussen de 5-7.5 mg/l nitraat en dit werkt hier in de praktijk prima.30 mg/l nitraat mag best maar is zeker geen noodzaak zelfs voor een plantenbak,al zal een ei fan dat zeker anders benaderen ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Erikb schreef: Ik heb dit in het verleden nog aangehaald en ik blijf dit herhalen,de meerderheid van de aquarianen staan stevig te verversen omwille van de nitraat/fosfaat waarde.In heel grote aquaria,snokvol planten,kan je inderdaad genoodzaakt zijn nitraat kunstmatig aan te vullen.Ook ik als niet ververser voeg dagelijks nitraat toe in mijn grote bak.
eItjes verversen niet vanwege hun nitraat of fosfaat waarde, dat is een misvatting, een EI ververst om zeker te weten dat de waterwaardes niet weg lopen van wat je eigenlijk wil hebben..
als je alleen toe dient of juist niet of enige tussen vorm weet je na een aantal maanden totaal niet meer wat je waterwaardes zijn, je kan ze immers niet erg nauwkeurig meten, ik zal als voorbeeld Kalium nemen dat wil je op ongeveer 30 PPM hebben, hoeveel mensen meten hun Kalium ?

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ei voorstanders verversen enorm veel water,dan is nitraat/fosfaat geen thema!
Ik bedoelde dan ook de aquaristiek in het algemeen,zeker bij beginners blijkt nitraat/fosfaat steeds een struikelblok.
Betaalbare kalium testen voor Jan modaal zijn nog niet zolang op de markt,voorheen was het inderdaad natte vingerwerk.Jou hoef ik zeker niet te vertellen dat in zowat elke goede plantenmestof kalium ruim voorzien is,idem in mineraal zouten voor de aanmaak van osmose water.Ei-tjes verversen gewoon omdat het de gemakkelijkste weg is naar resultaat,waterwaarden opvolgen en filtratie optimaliseren is in een ei systeem van ondergeschikt belang.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja EI is gewoon een simpel systeem wat goede resultaten geeft en waarvoor je geen inhoudelijke kennis nodig hebt.

Het is dus helemaal niet belangrijk wat je nitraat,fosfaat,kalium enz exact is het is gewoon altijd goed zonder dat je hoeft te meten.

Het is idd de makkelijkste weg naar een goed resultaat, een bak met mooie planten zonder algen, daarom raad ik het aan :)

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ei is inderdaad dood simpel en zoals je zelf al aangeeft is de inhoudelijke kennis in dit systeem zeer gering.
Net daarom ben ik er nooit een voorstander van geweest,wie echt interesse heeft in een materie wil zich normaal ook verder ontwikkelen en de grenzen van het mogelijke/onmogelijke opzoeken en beleven.
Mijn ambitie en fascinatie was zoals gekend een volledig gesloten systeem,waarin ik geslaagd ben en hier zeer veel voldoening uithaal.Mijn bak wekelijks halfleeg halen en de kraan opendraaien zou voor mezelf als een mislukking aanvoelen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ieder zijn/haar ding toch, ik weet prima wat ik doe, maar ik zie verversen niet als falen, ik genet gewoon van een mooi aquarium net als iedereen zal doen.

denk niet dat het klopt dat je stelt dat iemand die EI toepast dus niet wil ontwikkelen en dus geen interesse heeft, maar ik heb geen neiging de grenzen op te zoeken of er achter te komen dat iets toch onmogenlijk is.
Jij haalt er een stuk voeldoening uit dat je een semi gesloten systeem aan de gang houdt ik heb dat niet, ik begrijp dat jij dat leuk vind, maar ik deel dat gevoel niet.
Ik ga geen kosten maken om mn water te zuiveren, kraan water is schoon genoeg en ik gebruik het alleen om te resetten zodat ik mijn water waardes weet.

Ik zeg niet voor niets semi gesloten systeem, jou systeem is net zo min gesloten als mijn systeem, ik ververs water en jij zuivert water, jij gebruikt ook hulpstoffen en dat doe ik ook.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Jij ververst water en ik filter het,helemaal juist ;) .Net omdat ik geheel nooit wat ververs noem ik het dan ook zonder twijfel een gesloten systeem.Semi gesloten zou voor mij betekenen,in geval van een optredend probleem toch wat verversen of zoals bij de gekende Diana walstad 2 a 3 keer jaarlijks wat te verversen.Ik ververs NOOIT :P Mijn passie voor het gesloten aquarium systeem is trouwens ontstaan tijdens een bezoekje aan een publiek aquarium achter de schermen,waar water verversen onbespreekbaar was.Deze passie heeft mij nooit meer losgelaten en zoals gekend is waterfiltratie een hobby die parallel loopt met aquaristiek bij mij.Ik deel trouwens je mening dat,indien je deze passie niet hebt je hier beter niet aan begint en beter af bent met het veel makkelijker ei gebeuren.
Natuurlijk ben ook ik,net zoals iedereen in deze hobby afhankelijk van techniek,maar dat staat geheel los of men een open of gesloten systeem in stand houd.Ook stoffen toedienen die verbruikt worden in elk aquarium is naar mijn mening slechts een aanvulling op wat in de natuur op natuurlijke wijze gebeurt.
En ja stylz,een mooi aquarium om naar te kijken is voor ons allen uiteindelijk de essentie :lol:
En ja,ik maak gruwelijk veel kosten om mijn water te filteren,elke hobby kost geld nietwaar :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja jou kosten liggen denk ik hoger dan waneer je de waterkraan opendraait, maar ja dat is jou hobby, ik heb zo iets van waarom zou ik tegen hoge kosten water gaan zuiveren als er uit mijn kraan water komt wat door profesionals zo ver gezuiverd is dat ik het zelfs kan drinken en dat voor nog geen euro per 1000 liter.

een gesloten systeem is iets van een kringloop die zo oneindig doorgaat, dat zou gaan betekenen dat jij je planten resten weer gaat her gebruiken en idd niets meer toevoegt dan wel weg haalt.
Een soort ruimte station zeg maar :)
jij zuivert je water het hulpsstoffen die je daarna weer moet regenereren, en je voegt sporen elemeneten toe, je haalt andere stoffen uit je water.

Eigenlijk is het enige verschil dat ik mn water door het waterleiding bedrijf laat schoonmaken en jij het zelf doet :)

Dus semi gesloten voor mij, zodra jij stopt met toevoegen van stoffen en of het verwijderen van stoffen stort het systeem in elkaar, verschil is dat mijn kringloop iets groter is.
Het water wat ik afvoer komt ook weer terug via de waterzuivering enz :P