Xelitas schreef:Hoi
Hoi
- Wat raden jullie aan als zand ( zat te denken aan die kleintjes *bulldozertjes )
Metselzand, of, beter nog: filterzand.
- Wat raden jullie voor een stenen aan ?
Kwestie van smaak: breuksteen of maaskeien worden het meest gebruikt, maar andere soorten kan ook. Ik vind de twee die ik hier noem wel het natuurlijkst overkomen. Belangrijkste is dat er geen scherpe randen aanzitten. Kalk in de stenen maakt niet uit, en is zelfs een bonus
- Wat raden jullie aan: mijn Tetratec EX700 of de Juwel interne pomp 1000 l/uur ? ( juwel pomp neemt ruimte in dat snap ik )
Ik denk dat ik alletwee zou doen. Cichliden maken een enorme zooi, 1700 liter per uur lijkt heel veel voor een bak van 240 liter, maar dat valt erg mee. De interne filters van Juwel staan er om bekend dat ze - zonder hulp - niet geschikt zijn voor een Afrikaanse cichlidenbak. 700 /uur is zeker te weinig - ik had een pomp van Tetratec EX1200 op een bak van 390 liter bruto, en die hield de bak niet schoon. Ik heb nu 2000/uur, en dat gaat prima.
- Wat voor een plantjes.
Taaie soorten

Valisneria, anubias, javavaren wordt veel gebruikt. Ook "uienplantjes" zie je regelmatig.
- En wat zijn de gebruikelijke waterwaardes ?
Kraanwater, verder niet al té moeilijk over doen. Ph 8 of hoger, Kh van rond de 10. Voor Tanganyika zijn wat hogere waarden beter. Ph beslist niet onder de 7,5 laten zakken, sommige Tanganyika soorten gaan dan zelfs vrij snel dood. Nitraat laag houden (veel verversen!), nitriet mag niet meetbaar zijn. Temperatuur (voor Malawi) rond de 23 graden, iets warmer mag, maar hoeft zeker niet. Temperatuur niet boven de 30 graden laten komen.
Als "cichliden-beginner" zou ik je aanraden met Malawi Mbuna cichliden te beginnen. Die zijn robuuster en kunnen tegen een stootje, en in je bak kun je veel soorten goed houden. Tanganyika kan ook, maar daar komt wel wat meer bij kijken met het samenstellen van een visbestand. Bovendien zijn veel soorten wat gevoeliger dan Mbuna. Kies voor een goede kwaliteit nakweekvissen (F1, F2, nakweek uit meerdere bloedlijnen). Wildvang kan uiteraard ook , maar dat is vaak heel erg duur, en soms lastig te wennen aan (droog)voer, water enz.
Succes ermee