Tanganyika Aquarium benodigdheden

Wat zouden jullie kiezen ?

Tanganyika
22
63%
Malawi
13
37%

Totaal aantal stemmen: 35

Onderwerp auteur
Xelitas
0-200
0-200

Tanganyika Aquarium benodigdheden

Bericht door Xelitas »

Hoi

Ik ben van plan om een beetje rond te kijken wat ik allemaal nodig heb voor een nieuwe inhoud van me Juwel Rio240. Ik zit eraan te denken om er Tanganyika soorten erin te doen of Malawi. Maar ik kreeg al te horen dat Malawi drukkere vissen zijn of ze gapen je aan als je kijkt.

Nu is dus de vraag. Wat heb ik allemaal nodig:

- Wat raden jullie aan als zand ( zat te denken aan die kleintjes *bulldozertjes )

- Wat raden jullie voor een stenen aan ?
- Wat raden jullie aan: mijn Tetratec EX700 of de Juwel interne pomp 1000 l/uur ? ( juwel pomp neemt ruimte in dat snap ik )
- Wat voor een plantjes.
- En wat zijn de gebruikelijke waterwaardes ?

* ik heb ook even een poll erbij gezet :oops: *

Serge
200-400
200-400

Re: Tanganyika Aquarium benodigdheden

Bericht door Serge »

Xelitas schreef:Hoi
Hoi :D
- Wat raden jullie aan als zand ( zat te denken aan die kleintjes *bulldozertjes )
Metselzand, of, beter nog: filterzand.
- Wat raden jullie voor een stenen aan ?
Kwestie van smaak: breuksteen of maaskeien worden het meest gebruikt, maar andere soorten kan ook. Ik vind de twee die ik hier noem wel het natuurlijkst overkomen. Belangrijkste is dat er geen scherpe randen aanzitten. Kalk in de stenen maakt niet uit, en is zelfs een bonus :)
- Wat raden jullie aan: mijn Tetratec EX700 of de Juwel interne pomp 1000 l/uur ? ( juwel pomp neemt ruimte in dat snap ik )
Ik denk dat ik alletwee zou doen. Cichliden maken een enorme zooi, 1700 liter per uur lijkt heel veel voor een bak van 240 liter, maar dat valt erg mee. De interne filters van Juwel staan er om bekend dat ze - zonder hulp - niet geschikt zijn voor een Afrikaanse cichlidenbak. 700 /uur is zeker te weinig - ik had een pomp van Tetratec EX1200 op een bak van 390 liter bruto, en die hield de bak niet schoon. Ik heb nu 2000/uur, en dat gaat prima.
- Wat voor een plantjes.
Taaie soorten :) Valisneria, anubias, javavaren wordt veel gebruikt. Ook "uienplantjes" zie je regelmatig.
- En wat zijn de gebruikelijke waterwaardes ?
Kraanwater, verder niet al té moeilijk over doen. Ph 8 of hoger, Kh van rond de 10. Voor Tanganyika zijn wat hogere waarden beter. Ph beslist niet onder de 7,5 laten zakken, sommige Tanganyika soorten gaan dan zelfs vrij snel dood. Nitraat laag houden (veel verversen!), nitriet mag niet meetbaar zijn. Temperatuur (voor Malawi) rond de 23 graden, iets warmer mag, maar hoeft zeker niet. Temperatuur niet boven de 30 graden laten komen.

Als "cichliden-beginner" zou ik je aanraden met Malawi Mbuna cichliden te beginnen. Die zijn robuuster en kunnen tegen een stootje, en in je bak kun je veel soorten goed houden. Tanganyika kan ook, maar daar komt wel wat meer bij kijken met het samenstellen van een visbestand. Bovendien zijn veel soorten wat gevoeliger dan Mbuna. Kies voor een goede kwaliteit nakweekvissen (F1, F2, nakweek uit meerdere bloedlijnen). Wildvang kan uiteraard ook , maar dat is vaak heel erg duur, en soms lastig te wennen aan (droog)voer, water enz.

Succes ermee :)

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Niks aan toe te voegen :lol: behalve dat Caviar ook prima geeschik is voor cichliden, alleen wel wat duurder.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

idem dito.

Ik heb wel gekozen voor Malawi.. maar dat zul je begrijpen..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Oh ik had nog niet gestemd, Tanganyika dus. Althans nog wel :oops:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Mja, Tang of Malawi is denk ik toch een kwestie van wat je zoekt in je vissen. Vind je het leuk om naar een bak vol kauwgomballen te kijken, is Malawi geweldig, maar nogal eenvormig. Tanganyika is ook heel erg mooi qua kleuren, maar veelal subtieler, en je hebt meer afwisseling qua vorm.

Vwb gedrag liggen Tangs en Malawi soms ver uit elkaar. Mbuna gedragen zich in mijn ogen grofweg allemaal hetzelfde, waarbij vooral de mate van agressie en territoriumdrift wél flink verschillend kan zijn, alles is mogelijk: van nauwelijks agressie en niet territoriaal tot zeer agressief en extreem territoriaal, en alles wat er tussenin zit.

Bij Tanganyika heb je qua gedrag weer veel meer afwisseling, maar wat minder in het oog springende kleuren. Bij Tanganyika moet je ook nog goed oppassen wat je bij elkaar zet qua voeding. Malawi Mbuna vreten allemaal hetzelfde, dus da's makkelijk :)

Advies: goed rondnuffelen, veel plaatjes kijken, en vooral: goed nagaan wat de soorten die je mooi vindt nodig hebben - voor al deze vissen geldt dat je niet straffeloos bij elkaar kunt gooien wat je toevallig mooi vindt, voor je het weet zit je met WWIII in je bak :D

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Als ik mij niet vergis zoekt Xelitas een bak met voornamelijk rust.

Dan kom je al snel op de Tang uit, of ken jij een malawi bestand wat redelijk rustig is.
Laatst gewijzigd door Kevin op 23 okt 2007 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Xelitas
0-200
0-200

Bericht door Xelitas »

Rust vooral omdat ik vaak uit school kom en ik dan vaak bij het aquarium ga zitten om tot rust te komen.. *weg met al die stress enzo* en ja volgens mij bij Tang heb je van die bulldozertjes en die vind ik zo geweldig ( me broertje ook ) sinds dat ik mijn aquarium toen ging omruilen bij Joke. Maar toen had ik mijn tropische keuze al gemaakt. Maar dat begint gewoon te kriebelen.. leuk die visjes hun gang zien gaan :oops: Maar dan zit ik dus denk ik al bij Tanganyika of niet ? of heb je dat soort ook bij Malawi ? kijk die bulldozertje aan de gang zien gaan is nog niet zo gek.. en ook niet druk enzo.. je ziet hun gewoon een soort van baantje doen :P

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

kevin schreef:Dan kom je al snel op de Tang uit, of ken jij een malawi bestand wat redelijk rustig is.
Niet in deze bak nee :) Rust staat niet in het woordenboek van de meeste Mbuna. Bij Utaka is dat wat makkelijker, maar Mbuna zijn heel de dag aan het zwemmen, op zoek naar eten, vrouwen, of ruzie :D

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

als je rust zoekt zou ik tang vissen nemen.

je aqua is 120x40x40 als ik het goed heb.

daar kun je al

1 koppel julidochromis ornatus
een kolonie lamprologus ik zou de similis nemen voor contrast in kleur.
denk aan 10 tot 12 stuks.
1 koppel Altolamprologus compressiceps om de babyboom in bedwang te houden.

de inrichting zand op de bodem. metselzand of rivierzand is al voldoende.
twee hopen met stenen evt laten doorlopen in het midden,wel voldoende open inrichting houden. een 30 tal schelpen. verdeeld over het open gedeelte. temp rond de 26 graden C. allebei de pompen een lekkere stroming mag best.

als je het echt goed wilt doen maar is wel moeilijker schoon te houden is het zand vergeten en alleen maar schelpen, mag best verschillen in grootte.
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Onderwerp auteur
Xelitas
0-200
0-200

Bericht door Xelitas »

bijna goed qua maat van het aquarium.

120x40x55 ;)

heb even de juwel filter in elkaar gezet.. wel een beetje gepriegel als je alleen de filters van de Rekord kent. Maar hij zit in elkaar en klaar om in een vrij korte tijd in het aquarium gekit te worden.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Als ik je een tipje mag meegeven, voor je gaat kitten bepaal goed de hoogte van het filterhuis. Als ik me niet vergis hangt hij zo'n 5 cm vrij van de bodem.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

ik zou hem niet kitten. je gaat met iets nieuws beginnen en als de indeling je niet bevalt heb je er een hoop werk aan. het mooiste is als je hem in je achterwand kan verwerken. er zitten toch van die zuignappen bij? is ook makkelijker met schoonmaken.
aquarium 60x20x30

Onderwerp auteur
Xelitas
0-200
0-200

Bericht door Xelitas »

Gerard schreef:ik zou hem niet kitten. je gaat met iets nieuws beginnen en als de indeling je niet bevalt heb je er een hoop werk aan. het mooiste is als je hem in je achterwand kan verwerken. er zitten toch van die zuignappen bij? is ook makkelijker met schoonmaken.
dat is het vervelende nou juist.. er zitten geen zuignapjes bij ( bij zo'n grote filter niet en bij de Rekord 80 toen ook niet ) Dus ach vastkitten kan geen kwaad.. En ik hou mijn bruine standaard Juwel achterwand. :oops:

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

dan heb je niet veel keus. een mooie grote plant kopen dan maar. of een grote kei ervoor.
aquarium 60x20x30