Informatie inwinnen VOOR aanschaf nieuw aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Informatie inwinnen VOOR aanschaf nieuw aquarium

Bericht door szeedijk »

Momenteel zijn wij in het bezit van een Juwel Vision 180 welke is ingericht als gezelschapsbak.
Na laatst weer eens in een aquariumzaak geweest te zijn zagen wij een Eheim Scubaline 460. Mijn vrouw en ik waren er direct van onder de indruk en hadden binnen een paar dagen de knoop doorgehakt.
Nu moeten we eerst ff sparen voordat we de bak daadwerkelijk kunnen aanschaffen. De bak kopen is makkelijk (behalve financieel :( ) Maar het gaat natuurlijk om alle randapparatuur ed.
Dus dacht ik, laat ik eerst even informatie gaan inwinnen zodat ik straks niet achter de feiten aanloop.

We willen er weer een gezelschapsbak van maken. Leuke (scholen) vissen en beplanting. Beplanting zal richting "veel" zijn maar absoluut niet de hele bak vol.

De achterwand is volgens mij gewoon een eigen keuze. Net als de bodembedekking.
Hoewel ik het in mijn Juwel wel had wil ik deze bak zonder voedingsbodem inrichten.

Nu heb ik onderstaande lijst gemaakt met alle apparatuur welke ik hiervoor denk aan te schaffen:
- Eheim Professionel 3 600 (2075)
- Eheim Jager 250W
- LED verlichting

Wat betreft de filter ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb ook veel gelezen over 2 filters ipv 1. Of zou het er misschien wel 1 kunnen zijn maar moet ik dan een grotere/sterkere?
En heb ik ook niets voor mijn planten. Qua voeding ed.

Ik zou zeggen, schiet er op los en laat die tips/opmerkingen/informatie maar komen! :D

stylz
1000+
1000+

Re: Informatie inwinnen VOOR aanschaf nieuw aquarium

Bericht door stylz »

Welkom hier :lol:

! pomp 2 pompen het maakt niet zo uit eigenlijk, let op voldoende pomp capaciteit zeker als je er veel licht op zet, ik zie dat je met LED wil gaan werken zeker een goede keuze, maar let wel op je zet er zo te veel op.
Boven de 0.2 w/l iets van 10 x je bak inhoud rond pompen, daar onder kan je met iets van 5 x volstaan.
Geen voedings bodem is verstandig, geeft alleen ellende, grind of soil is goed voor de bodem, let wel op dat je afgerond grind neemt anders kan je geen corry;s of andere vissen met baard draden houden.
Achterwand kan maar hoeft zeker niet, gewoon een zwarte achterwand is zeker zo mooi, of backlight :) doe eens gek :)
CO2 hoeft niet als je laag blijft met je verlichting bij meer licht is het een must.
meststoffen kan je goed los kopen b.v. hier, http://www.aquariumbemesting.nl/nl/home staat ook info over EI hier ook http://www.barrreport.com/showthread.ph ... ige-uitleg
Zeker als je voor meer licht gaat moet je beter opletten en bij doseren, minder licht is makkelijker, te veel licht is eigenlijk een van de grootste problemen in aquaria, daar na te lang licht :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

folkishpeter
0-200
0-200

Bericht door folkishpeter »

Als herintreder zal ik dit goed in de gaten houden.
Ben benieuwd wat het gaat worden.

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Bedankt voor je reactie stylz!
Afgerond grind had ik nog niet aan gedacht. Meestal kies ik daar automatisch voor maar is goed om ff te onthouden.

Je geeft aan dat de filter (afhankelijk van licht) tussen 5 a 10x de bak rond moet pompen. Nu neem ik aan dat je dan per uur bedoeld? Is een pomp welke daar ook aan voldoet ook gelijk goed voor voldoende stroming in de bak?

Op de LED verlichting zit/komt een controller waardoor ik mooi op en af kan dimmen en dus ook niet altijd op 100% ga draaien. Tot nu toe heb ik in mijn huidige bak zo goed als geen last van alg. Maar de ene bak is de andere niet ;)
Meestal laat ik de verlichting 's ochtends zachtjes opkomen, daarna op 85% draaien, dan van 2 tot 4 100% en dan weer 85% waarna hij 's avonds weer gaat afbouwen. Maar dat blijft altijd ff afwachten hoe goed het gaat.

Omdat ik geen voedingsbodem heb weet ik niet of ik nu moet "bijvoeren" voor de planten?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Het is niet perse 5 of 10 x de bak inhoud door het filter, je kan redelijk veilig de fabrikant volgen in de opgave van filter grote voor je bak.
5 x de bak inhoud met lage verlichting 10 x de bak inhoud per uur met sterke verlichting als circulatie is een veilige waarde, anders krijgen je planten te korten omdat ze de sporen elementen niet snel genoeg uit de water kolom kunnen opnemen.
Bij lage verlichting is minder dan 5 x wel mogelijk maar je loopt dan gewoon eerder tegen te korten aan, iets meer stroming is altijd beter dan.
Je moet in principe altijd bij voeren voor je planten zo als jij het noemt, zonder kan wel maar dat evenwicht is veel lastiger, met bij voeren hou je gewoon alle waardes op ruim voldoende dan komen je planten niets te kort en blijven lekker groeien en krijgen algen geen kans.
verlichting zachtjes laten op en afbouwen is prima, maar de waardes zeggen mij niets 100 % is hoeveel ? hoe als dag lengte maximaal 12 uur aan meer is alleen meer verkeerd, planten stoppen met assimilatie na 12 uur en algen gaan dan nog lekker door, gevolg alg.
Het toedienen van planten voeding lijkt alleen in het begin wat eng, maar is in feite niet anders dan met de planten op de vensterbank, en behoorlijk te veel is niet schadelijk voor vissen of planten, je kan veilig een aantal maal te veel doseren voor jou bak.

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

And again: Thanks!
Plantenvoeding is me denk ik wel duidelijk.
Verlichting moet ik inderdaad even goed gaan nakijken en ook bekijken hoeveel uur dit is. Momenteel kwam ik ook niet boven de 12 uur uit dus moet volgens mij goedkomen.
Toch een vraag over verlichting. Bij meer dan 12uur voor de alg: is dit voor alle verlichting? Ik bedoel, maakt het uit of het licht zwak is, of alleen blauw, rood etc of alleen bij de witte verlichting?
Misschien wel handig om te weten.

De Eheim 2075 welke Eheim zelf aanraad heeft een capaciteit van 1250 liter. Er vanuit gaande dat er 400 liter in zit is dit dus 3,1x per uur.
De Eheim professionel 3 1200XL heeft een capaciteit van 1700 liter. Wat dan dus 4,25x per uur is.
Uitgaande van wat jij aangaf zou zelfs bij lage verlichting dit krap aan zijn.

Interpreteer ik het nu verkeerd of zijn deze filters dus niet afdoende?

Edit:
Is bodemverwarming een toegevoegde waarde voor het aquarium?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

In mijn ogen is bedem verwarming maar een beperkte toevoegin, Dennerle bv denkt daar heel anders over dus wie ben ik, ik heb het niet :)
In principe is na 12 uur alle verlichting taboe, vooral met die blauwe LEDs gaan mensen nog al een in de fout, onze ogen zijn zo'n beetje het slechtste instrument om licht te meten.
wat wij zien als zwak blauw licht zien planten als een felle lichtbron.
Hier een pagina om helemaal door te lezen er staat heel veel goede info in over licht http://www.easylife.eu/pg.html?id=52 ook nuttige info over profito, maar vergeet niet dat je ook nitraat en fosfaat nodig hebt.
koop dat los bij aquariumbemsting of zo niet die flesjes want daar loop je op leeg :)
Wat de fabrikant van een filter opgeeft is gerekend van uit de filter functie voldoende, maar.
planten hebben een dunne laag stilstaand water om elke blad heen, voedingsstoffen moeten daar doorheen om opgenomen te worden, bij een te lage circulatie, loop je het risico dat je voldoende voedings stoffen in je water hebt maar dat die door die laag niet snel genoeg bij de plant komen.
Vaak gaat dat wel goed, maar met net iets meer stroming kom je minder snel in de problemen hoe meer licht (intensiteit) hoe eerder je hier tegen aan loopt.
Je kan een groter pot filter nemen of een klein circulatie pompje bij plaatsten.
bv iets als deze http://www.tunze.com/fileadmin/images/p ... 15.000.jpg 1800 liter/h voor 3.5 watt. met magneet bevestiging dus vrijwel overal te plaatsten.

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Check:
Heb alle artikelen gelezen! Thanks voor de tip!
- Bodemverwarming is niet nodig. Heb geen moerasplanten
- 12 uur verlichting gaat goedkomen (ook de blauwe led ;))
- Profito is dus een zeer nuttig middel.
- Nitraat en fosfaat koop ik los maar niet in fles!
- Eheim professionel 3 600 (2075) is dus voldoende maar ga ik denk ik aanvullen met de tunze

Kom ik alleen nog met het volgende. Hoewel in mijn huidige bak zowel mijn planten, vissen als alg (lees niet) het goed doen. Denk ik toch dat ik in de Scubaline 460 niet ga ontkomen aan een CO2 installatie.
Nu vraag ik mij af, hoeveel gram CO2 ik maandelijks nodig ga hebben?
Lijkt mij wel nuttig om te weten gezien dit een soort nieuwe vaste lasten gaan worden.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja ik zie CO2 meer als een investering dan vaste lasten :)
Het kopen van een installatie kost flink wat maar ja kan het beste gelijk goed doorpakken.
De rest heb je blijkbaar al in beeld ik heb mijn 2 CO2 flessen gekocht van het gasdepot hier, kosten 120 euro per stuk, per vulling van 10 kg CO2 betaal ik 30 euro.

Ik doe ongeveer een maand met een fles wat neer komt op ongeveer een halve kg per 100 liter aquarium per maand.

Dat wordt meer of minder naar mate je bak feller verlicht is :)

voor de meeste aquaria is het dus meer een investering als een maandelijks terugkerend iets zoals bij mij :P

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Tja lastige voor mij is is dat ik in mijn omgeving nog geen CO2 navul station kan vinden.
Ik woon in Hilversum.
En als ik met wegwerpflessen moet werken en ik zou hetzelfde verbruik als jou hebben dan kan dat aardig in de kosten gaan lopen. Argh...

En wat is dan "beter" handmatig afstellen of zo'n 1 met PH meter eraan?
stylz schreef:Dat wordt meer of minder naar mate je bak feller verlicht is :)
Zal eens een foto maken van mijn huidige bak... Mag jij oordelen ;)
(tip hoe ik de foto moet maken?)

Edit:
Ah! Lees net dat http://www.rifwachter.nl wel een CO2 navulstation is! :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

met pH meter is in mijn ogen beter, maar dan moet je wel regelmatig calibreren anders werkt het ook niet.
Maar gewoon op een continue tester afstellen met bellen/min gaat ook prima.
een magneet klepje om de boel s nachts uit te zetten is een must.

voor CO2 flessen moet je eens zoeken bij een gashandel, bv waar ze camping gas verkopen die verkopen ook vrijwel altijd flessen met 10 kg CO2 of een slijterij of horeca groothandel.

Na vullen wat de aquarium winkels doen kan ook, moet je ook een eigen fles hebben en je kg prijs ligt ver van de 3 euro de kg af.

Hier staan goede tips voor aquarium fotografie. http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquariumfotografie

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Had inderdaad al rondgekeken. Er is genoeg aan flessen te koop.
Je zegt minder dan €3 p.kg. Goed om te weten. Weet ik wanneer ik verder moet zoeken :D

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Ga ik toch nog even door over de CO2.

(1) Met of zonder CO2: Hoeveel dien ik het wateroppervlak te laten bewegen dmv mijn filter uitlaat? Alleen zorgen voor stroming ivm de beweging dan in de complete bak en filtering? Of harder naar het opervlak zodat deze goed breekt en je dus ook luchtbelletjes ziet ontstaan? (Graag antwoord voor zowel een bak met als zonder CO2 installatie.)

(2) Voor mijn nieuwe aquarium zijn we er over uit. Er komt gewoon een CO2 installatie in. Veel beter voor mijn planten en vissen. Nu gaat de nieuwe bak als we hem hebben natuurlijk eerst indraaien. Hoe belangrijk is in die periode CO2? Kun je dat dan beter laten of is het eigenlijk een must??

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

in alle gevallen mag je oppervlakte nooit turbulent zijn met of zonder CO2 voor alle duidelijkheid, oppervlakte mag wel stromen, rustig maar geen gespetter of gedoe.
geen golfjes kalm :mrgreen:

CO2 is niet perse goed voor je vissen, die zijn je limiterende factor te hoog gaan je vissen dood.
Een nieuwe bak start je op met gelijk CO2 er op zodat je planten gelijk max kunnen groeien en niet gelimiteerd worden door CO2 of andere sporen elementen te korten, dus ook gelijk nitraat fosfaat,kalium enz toe dienen zo krijgen algen geen kans.

Onderwerp auteur
szeedijk
0-200
0-200

Bericht door szeedijk »

Ok. Even een summary om te kijken of ik alles op een rijtje heb.

Begin natuurlijk met plaatsen vd bak ed en alle apparatuur aansluiten. Achterwand en grind.
Dan is het nog ff een vraag of ik direct planten plaats of dat ik daar mee moet wachten.

Vervolgens verlichting 6 uur p dag aan en iedere week met 0,5 uur opbouwen.
Verwarming, filter en CO2 ed gaan vanaf begin draaien.
En vanaf begin profito, nitriet en fosfaat toevoegen.

Klopt het zo een beetje?