4500 liter binnenvijver
-
PatrickM
Onderwerp auteur - 0-200

Re: 4500 liter binnenvijver
Ja de kou heeft een beetje vertraging opgeleverd. Hierdoor wilde ik mijn water en de cv niet uitschakelen.
Omdat ik ook 2 radiatoren heb moeten aanpassen moest mijn verwarming uit.
Omdat ik ook 2 radiatoren heb moeten aanpassen moest mijn verwarming uit.
Niet geheel onverstandig hoor, kan een flinke bende geven een gesprongen leiding. En zelf ga je ook niet koud zitten als het niet echt nodig is.
heel indrukwekkend allemaal
hoe staat het er nu allemaal voor??
hoe staat het er nu allemaal voor??
groetjes Mar
mijn gras is groen genoeg!
-
PatrickM
Onderwerp auteur - 0-200

Dit project is een hoop werk, en momenteel ben ik er weer lekker mee bezig, de afgelopen winter heeft het wat stil gelegen.
Inmiddels heb ik de bak voor de tweede keer in de epoxy gezet en ben ik met de voorbereiding van de installatie begonnen.
Bij deze bak komt een bioloog van 280x40x50cm die ik ook nog moet maken.
hiervoor moet ik nog een pomp kopen maar weet nog niet goed wat voor capaciteit. Inhoud van de bak 4500 liter dus wil eigenlijk wel minimaal 6000tot 7000 liter per uur gaan filteren maar weet niet of dat goed doorstroomd in dit smalle bioloog. Iemand hier ervaring mee?
Vandaag het zonnepaneel op het dak gemonteerd dat straks voor een groot deel van de verwarming gaat zorgen voor de bak.
Paneel is nu alleen nog maar op het dak geplaatst, moet de leidingen nog aansluiten. voor het aansluiten komt het materiaal maandag binnen, dus dan kan ik deze week al een heel eind komen hoop ik.
Het complete aansluitschema is best wel een heel installatiewerk en zal in totaal ook weer de nodige tijd in beslag gaan nemen.
dit werk kan je niet alleen doen dus mijn vader helpt

hoekprofiel waar paneel op gemonteerd gaat worden

paneel heeft een afmeting van 200x100cm en is 8cm dik

Inmiddels heb ik de bak voor de tweede keer in de epoxy gezet en ben ik met de voorbereiding van de installatie begonnen.
Bij deze bak komt een bioloog van 280x40x50cm die ik ook nog moet maken.
hiervoor moet ik nog een pomp kopen maar weet nog niet goed wat voor capaciteit. Inhoud van de bak 4500 liter dus wil eigenlijk wel minimaal 6000tot 7000 liter per uur gaan filteren maar weet niet of dat goed doorstroomd in dit smalle bioloog. Iemand hier ervaring mee?
Vandaag het zonnepaneel op het dak gemonteerd dat straks voor een groot deel van de verwarming gaat zorgen voor de bak.
Paneel is nu alleen nog maar op het dak geplaatst, moet de leidingen nog aansluiten. voor het aansluiten komt het materiaal maandag binnen, dus dan kan ik deze week al een heel eind komen hoop ik.
Het complete aansluitschema is best wel een heel installatiewerk en zal in totaal ook weer de nodige tijd in beslag gaan nemen.
dit werk kan je niet alleen doen dus mijn vader helpt

hoekprofiel waar paneel op gemonteerd gaat worden

paneel heeft een afmeting van 200x100cm en is 8cm dik

Milieu bewust ook nog, goed bezig hoor. Alles kost en heeft zijn tijd nodig, zeker als je het goed wil doen.
nog behoorlijk zo`n zonnepaneel!
handig dat je pa meehelpt
geweldig project!
veel succes verder
handig dat je pa meehelpt
geweldig project!
veel succes verder
groetjes Mar
het paneel ligt er toch maar weer netjes op. beetje bij beetje kom je er wel
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
-
Rietslang
prachtig project!
ben er wel wat laat bij maar ben echtwaar benieuwd naar het eindresultaat
ik zie er geloof ik iets in zoals bij sea life waar je de roggen kan aanraken en dit leuk schijnen te vinden..
je was toch van plan roggen te gaan houden hé? hebben deze geen zout of brakwater nodig
of bestaan er ook zoetwaterdieren?
wat het filtreren betrefd, ik dacht dat een minimum van 4xde inhoud vd tank per uur wel vereist was..
anyway, chapeau!
ben er wel wat laat bij maar ben echtwaar benieuwd naar het eindresultaat
ik zie er geloof ik iets in zoals bij sea life waar je de roggen kan aanraken en dit leuk schijnen te vinden..
je was toch van plan roggen te gaan houden hé? hebben deze geen zout of brakwater nodig
wat het filtreren betrefd, ik dacht dat een minimum van 4xde inhoud vd tank per uur wel vereist was..
anyway, chapeau!
-
PatrickM
Onderwerp auteur - 0-200

Roggen zijn er zowel voor zoet als zoutwater, ik heb momenteel zoetwaterroggen.je was toch van plan roggen te gaan houden hé? hebben deze geen zout of brakwater nodig
wat het filtreren betrefd, ik dacht dat een minimum van 4xde inhoud vd tank per uur wel vereist was
Zoetwaterroggen uit het amazone gebied (Potamotrygon) zijn er weer in vele soorten. Ik heb momenteel al drie soorten zwemmen. wil je meer over roggen weten dan is dit een heel goede site : http://www.roggenforum.nl/roggen.htm
Wat filtering betreft moet ik goed en krachtig gaan filteren,, naast het bioloog komt een tricklefilter en later waarschijnlijk nog voor het bioloog een klein beadfilter (zeer sterk mechanisch filter) maar om te beginnen start ik op met alleen het bioloog en de trickle
Er komt ook niet heel erg veel vis in dus de vervuiling zal in het begin ook best meevallen.
je kan ook nog eens kijken voor een zandfilter bijv. achter je bioloog. daar hebben wij op de zaak erg goede resultaten van.
beadfilters zijn ook erg goede filters.
succes
beadfilters zijn ook erg goede filters.
succes
aquarium 60x20x30
-
PatrickM
Onderwerp auteur - 0-200

heb je daar een voorbeeld van? en geeft dat voldoende doorstroming (6000/7000 liter per uur)je kan ook nog eens kijken voor een zandfilter bijv. achter je bioloog.
http://voornekoi.nl/frame.htm
mijn fout,zeheten zeeffilters.op de link staan ze onder de beadfilters
mijn fout,zeheten zeeffilters.op de link staan ze onder de beadfilters
aquarium 60x20x30
-
Rietslang
zeer interessantprm schreef:Roggen zijn er zowel voor zoet als zoutwater, ik heb momenteel zoetwaterroggen.je was toch van plan roggen te gaan houden hé? hebben deze geen zout of brakwater nodig
wat het filtreren betrefd, ik dacht dat een minimum van 4xde inhoud vd tank per uur wel vereist was
Zoetwaterroggen uit het amazone gebied (Potamotrygon) zijn er weer in vele soorten. Ik heb momenteel al drie soorten zwemmen. wil je meer over roggen weten dan is dit een heel goede site : http://www.roggenforum.nl/roggen.htm
Wat filtering betreft moet ik goed en krachtig gaan filteren,, naast het bioloog komt een tricklefilter en later waarschijnlijk nog voor het bioloog een klein beadfilter (zeer sterk mechanisch filter) maar om te beginnen start ik op met alleen het bioloog en de trickle
Er komt ook niet heel erg veel vis in dus de vervuiling zal in het begin ook best meevallen.
ben ook gek op roggen, kan er in sea life uren naar kijken en ze aaien
net es een voorstelletje gemaakt aan men vriendin om zo'n binnenvijver in de achterruimte te installeren..
Kreeg bijna een fles wijn tegen men hoofd
Mooi project is dit, deze heb ik even gemist. Maar vanaf nu niet meer.
De bak van Bas: klikkerdeklikkerdeklik
-
PatrickM
Onderwerp auteur - 0-200

Afgelopen 3 dagen hard aan mijn bak gewerkt, de 3e laag epoxy zit er op. Ik heb lichtblauwe kleurstof toegevoegd zodat de aflak (lichtblauw) in 1 keer dekt.

1e deel van de installatie is nu klaar, het zonnepaneel is aangesloten, de thermostaatkraan is geïnstalleerd en de afvoer zit bijna op zijn plek.

120 liter boiler, met cv pomp voor circulatie water in zonnepaneel en cv pomp voor circulatie warmwater.
3-weg klep, vulkraan en ontluchters

morgen de bak aflakken
met Epifanes Mono-urethane bootlak, en vergeet niet goede epoxy of polyester ontzetter te gebruiken alvorens te gaan lakken.
http://www.epifanes.nl/
dus licht schuren en goed ontvetten is een must! (ontvetten kan ook met water en ammoniak maar werkt minder goed heb ik gemerkt)
De epoxy is van zichzelf transparant, ik heb er speciale kleurstof (donkerblauw en wit)aan toegevoegd wat de lichtblauwe kleur geeft. Dan heb je al een ondergrond die enigszins in kleur is. Let wel het is moeilijk dekkend te krijgen met kleurstof in de epoxy dus aflakken is dan altijd nodig nodig.

1e deel van de installatie is nu klaar, het zonnepaneel is aangesloten, de thermostaatkraan is geïnstalleerd en de afvoer zit bijna op zijn plek.

120 liter boiler, met cv pomp voor circulatie water in zonnepaneel en cv pomp voor circulatie warmwater.
3-weg klep, vulkraan en ontluchters

morgen de bak aflakken
http://www.epifanes.nl/
dus licht schuren en goed ontvetten is een must! (ontvetten kan ook met water en ammoniak maar werkt minder goed heb ik gemerkt)
De epoxy is van zichzelf transparant, ik heb er speciale kleurstof (donkerblauw en wit)aan toegevoegd wat de lichtblauwe kleur geeft. Dan heb je al een ondergrond die enigszins in kleur is. Let wel het is moeilijk dekkend te krijgen met kleurstof in de epoxy dus aflakken is dan altijd nodig nodig.