In mijn garage van 300x600 meter met schuine kap was de ruimte bovenin nog niet benut.
Na enige twijfel,passen en meten heb ik uiteindelijk besloten in de garage een verdiepingsvloer te leggen om daar een kweek ruimte te maken.
Door de schuine kap is de loopruimte enigszins beperkt maar het vloeroppervlak redelijk groot. Hierdoor is het beter een bak op de vloer te zetten, een soort binnenvijver.
Omdat ik naast discus en wat cichlide ook roggen hou ga ik deze vijver/bak geschikt maken om roggen in te houden. inmiddels heb ik er al 10 zwemmen, waarvan nu 3 al in een tijdelijke bak.
Dit weekeinde flink aan het bouwen geweest in mijn garage.
Vloer zit er in en is met extra vloerbalken versterkt, ik heb nu om de 60cm een balk liggen van 50x150mm met daaroverheen twee vloer lagen van ieder 18mm multiplex.
Balken zijn aan buitenmuren bevestigd en nog extra aan alle uiteinde ondersteund door een staander.
Voor het maken van de bak gebruik ik 30 mm multiplex
Totale inhoud loopt tegen de 4500 liter incl. filterinhoud. omdat het filter uiteindelijk op gelijk vloerniveau komt te staan als de bak heb ik besloten om een intern bioloog te gaan maken.
Verder heb ik een zonnepaneel aangeschaft voor de verwarming van het water, middels een warmtewisselaar en een voorraad boiler van 80 liter wordt het water dan verwarmt. bij heel slecht weer en donkere dagen ga ik over op elektrisch verwarmen. Exacte uitwerking van systeem komt later.
Tijdens het bedenken heb ik enkele concepten getekend hieronder zijn er twee van te zien.
filter/bioloog erboven of eronder bijvoorbeeld

Uiteindelijk kies ik nu voor een L-vormige bak. met aan de linkerzijde een ingebouwd bioloog
bakmaat zie tekening hieronder:

Het filtervak kan nog iets groter worden.
In de voorzijde van 3600mm lang komt ook een ruit om de vissen niet alleen van bovenaf te kunnen zien.
Voortgang nu is dat de vloer klaar is en de bodem van de bak is uitgezet.
Komend weekeind ga ik verder met bouwen. Dat zal nu hoofdzakelijk schilderen en afwerken van de schuine dakpanelen zijn omdat ik daar later slecht bij kan.