maanviskoppel vecht, herken je dit?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

maanviskoppel vecht, herken je dit?

Bericht door mandyrademaker »

Hallo, ik heb vandaag weer iets gelezen en geobserveert in eigen bak;
mijn maanviskoppel, al jaren lang een prima setje, ouders van diverse nesten, beginnen steeds meer te vechten!
Het is een raar gedrag; zij wil leggen, poetst, ze is er klaar voor!!, hij, opgepompt, vol met adrenaline, poetst mee. Dan gaan ze vechten, niet een beetje maar echt bekvechten, soms hangen ze zelfs aan elkaar! Dan weer even snel poetsen, en.....weer vechten. Vechtend gaan ze door de hele bak! Uiteindelijk komt er (na dagen) een kleiner legsel. Al vechtend proberen ze ook nog het nest te bewaken en uiteindelijk ruimen ze het zelf op. ( ik heb het blad een keer in een kweekbak gehad en de de weinige eieren zijn wel bevrucht) Dit is dus nooit zo geweest. Het waren prima ouders!Ik in de boeken zoeken en daar heb ik het; ouder wordende maanvissen krijgen ook veriliteitsproblem, oftewel; ze kunnen HET niet meer!! Om een goed legsel te produceren hebben vissen adrenaline nodig om de inspanning te kunnen klaren. Na een bepaalde leeftijd (ze zijn nu 5+) komt er een stagnatie. De legsels worden kleiner en het kost meer moeite. De maanvissen moeten meer adrenaline opbouwen voor de klus. Tja, hoe doe je dat??? Door je helemaal suf te vechten....met elkaar! :cry: :cry:

Een, wat mij betreft, prima verklaring voor dit rare gedrag. Op naar de Vi(s)agra!!!
Het enige dat het boek vergeet is...hoe loopt dit nu af? Wat doe ik er aan? Ik heb al geprobeert met een spiegeltje een 'indringer' te produceren en een kartonnen maanvis aan een draadje aan de bak gehangen maar nee, ze zijn niet gek!!!
Is dit stel toe aan therapie?
:shock:
groeten van Mandy

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: maanviskoppel vecht, herken je dit?

Bericht door Kees »

Interessant verhaal, vissen overgang/peno pauze.
Misschien inderdaad een vis erbij of een ander soort vis wat het kan trickeren?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Hoi mandy, hoe is het met de maanvissen.
Ik heb wel zoiets mee gemaakt, alleen niet zo vaak vechten. toen ik de jongen larfjes had was de mams wel meer bazig en moest mannetje er bij weg, als het mannetje er wel was probeerde die zijn best te doen met de schimmelende eitjes weg te halen, maar nam dan natuurlijk ook gelijk een hoop larfjes mee, Jammie :). misschien was mams daarom zo humeurig. zij was rond de 3-4 jaar toen. de man nog maar een jaartje.
dit ging ook meerdere nesten door, maar namate ze vaker wat kregen werd de vrouw ook buiten het nest seizoen agressief naar de man waardoor de schubben eraf vlogen.. Toen heb ik ze uit elkaar gehaald en apart verkocht. sinds dien heb ik nog geen maanvissen weer gehad. omdat ik gewoon ook denk dat het te maken had met de kleinere bak. juwel panorama 100 1mx40x40. waardoor je geen school maanvissen kunt houden zodat de stress en agressie veel meer verdeeld word in hun paar seizoen.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

hoi, beetje laat maar ja, de toestant is op dit moment als volgt; zij zit nu in de grote bak, hij zit in een quarantaine bak en wacht op een fijn nieuwe huis. Die twee kunnen echt niet meer samen, ik heb ze zelfs een keer overgedaan aan iemand met een maanvissenbak van 2,00 mtr, daar vochten ze, ondanks 6 anderen, gewoon door. ZO erg dat ze amper nog konden eten van de opgezwollen bekkies. Toen kreeg ik ze terug (had ik gezegd) hier begonnen ze weer onmiddellijk met het afzetten van een territorium, poetsen, leggen en.....VECHTEN!!!! Nu zitten ze dus appart en zwemt het vrouwtje leker groot rond, terwijl haar man wacht op die meneer met die 2,00mtr bak zodat hij het daar opnieuw kan proberen.

Maf verschijnsel, soms denk ik; misschien heeft het met het jarenlange samenzijn te maken en willlen ze elkaar kwijt of inruilen voor een ander. Zijn maanvissen hun hele leven monogaam???

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Wat dat betreft zijn het echt cichliden, eenmaal de pik op een vis en je krijgt ze niet meer bij elkaar. Of ze echt monogaam zijn aan een partner denk ik niet. Mijn gevoel zegt maar dat is maar een gevoel dat de man op een gegeven moment denkt nu heeft voor genoeg nageslacht gezorgd, of kan ze het lichamelijk gezien niet meer goed opbrengen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Hoi een updatetje over de maantjes; zij- gewoon in de bak, beetje eenzaam want ze mist haar sparrigspartner, zij was trouwens de vechter, hij deed mee in de verdediging. hij; doet mooie dingen in een andere bak, is al vader geworden en vecht niet met zijn nieuwe vrouw! Mijn conclusie is dus dat een goed leggend setje 1x in de 5 jaar ofzo misschien een andere partner moet om 'inteelt' of te veel nageslacht van de zelfde bloedlijn te beperken. Het is maar een gissing, zeker omdat ik van niemand een bevestiging heb gekregen over hetzelfde euvel.

na ja, wat leren we hiervan? Vissen willen misschien ook een 'groen blaadje' , dus ik noem mijn 'Goldy' nu 'Patricia" haha

xxx Mandy

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hahaha, hier in de familie hebben we allemaal last van een 7 jaar cyclus.
Maar, mooi verhaal en ben nieuwsgierig of er meer mensen deze ervaring hebben.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

nou 7 jaar gaat ook bijna op voor ze, ik heb ze gelijk gekocht met die ouwe discus dus ze zijn ook 6+ wie weet....
maar weet jij nu ook of ik er nu een andere discus bij kan gaan zetten om de aandacht een beetje af te leiden?