Goudvis ziek?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rukwind
0-200
0-200

Goudvis ziek?

Bericht door Rukwind »

Allereerst hallo!Ben hier voor het eerst. Ben overigens helemaal nieuw in het viswereldje.
Ik heb dit weekend 5 goudvissen gekregen. In een bakje van 5 liter. Aangezien ik dat nogal klein vond zijn we zondag naar de winkel gegaan(lang leve koopzondag) en hebben een 54 liter bak gekocht met filter.
In die bak zitten de vissen nu. Ik heb dus het aquarium niet een tijd kunnen laten draaien omdat ik de vissen kwijt moest. Helaas is er ondertussen ook al 1 visje dood gegaan.
De situatie is dus totaal niet ideaal.. :cry:
Nu doet een andere kleine ook vreemd. De 3 grotere vissen zwemmen lekker rond. Maar de kleine is heel rustig. Ligt veel op de bodem. De rugvin ligt op z'n rug en de 2 achterste vinnen onderaan zitten stijf tegen de staart aan. Vis eet ook niet. Bij het zwemmen gebruikt hij ook alleen z'n 2 voorste vinnen. De staart gebruikt hij af het toe. Verder kan ik zo aan het uiterlijk niets zien. z'n onderkant is wel wit maar volgens mij hoort dat zo, had hij in ieder geval al toe we hem kregen. En in 1 kieuw lijkt een gat te zitten maar volgens mij missen daar de schubben.

Iemand een idee wat het is en nog belangrijker wat ik moet doen?
Oh ja de waterkwaliteit weet ik helaas nog niet. Daar moet ik morgen wat voor kopen.

Alvast bedankt!
ps: wat een verhaal trouwens....

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Goudvis ziek?

Bericht door Kevin »

Welkom op AquaforA,

Aan een ziekte moet ik niet direct denken, eerder aan slecht water. Heb je ververst de afgelopen dagen? dat zou ik zeker doen met evt wat aquasafe voor goudvissen erbij.
Waarschijnlijk kun je je water gratis laten testen in de winkel, dan weet je ieder geval wat.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rukwind
0-200
0-200

Bericht door Rukwind »

Ik heb geen water ververst nog. Het aquarium staat pas sinds zondag. Kan het water nu al vervuild zijn?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dit zul je misschien niet zo leuk vinden maar ik zal eerlijk zijn.

Goudvissen zijn eigenlijk vissen voor vijvers of grote aquaria. Er wordt doorgaans gerekend op 50 liter per goudvis, aangezien dit grote vervuilers zijn. Het zou dus kunnen dat je een nitriet piek hebt, en van nitriet (no2) worden vissen niet blij en is zelfs dodelijk bij langdurige contact of hoge doseringen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Hey Kevin, even uit nieuwsgierigheid dan, er zijn toch ook goudvissen die het langere tijd toch ook goed doen in een vissenkom? (zelf geen voorstander van overigens) Hoe kom je dan binnen een week aan zo'n nitrietpieken aan dooien?

De bak niet laten indraaien kan funest zijn voor de visjes, volgens mij moet je afwachten en blijven observeren, zo snel mogelijk je waterwaardes controleren en zorgen dat alles voor ze aanwezig is wat ze nodig hebben in de bak..Naar mijn idee kun je niet veel meer doen dan dat op het moment... Maar luister vooral naar adviezen van experts als Kevin hier op het forum :D , ik doe zelf ook nog het meeste op gevoel.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

fnoorden
0-200
0-200

Bericht door fnoorden »

Meten is weten, maar koop geen testset voor een kleine bak. Je kunt met een monster van het water naar de aquariumwinkelier gaan en daar laten meten. Laat je na de uitslag geen middeltjes aansmeren, maar koop zuurstofplanten als waterpest en Myriophyllum, en ververs regelmatig 1/3 van het water 1x/week. Wel met water dat 24 uur gestaan heeft en op kamertemperatuur is.

Hoe groot zijn de goudvisjes eigenlijk?

Frank

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik zou mezelf geen expert willen noemen en zeker niet in de visziektes. Een goudvis in een kom kan heel lang goed gaan zolang je maar goed ververst. De eerste weken heb je veel meer kans op een nitriet piek omdat er dan nog amper bacterieën in je aquarium (bodem/filter en water) zitten die de nitrieten om kunnen zetten naar nitraten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rukwind
0-200
0-200

Bericht door Rukwind »

Ik heb net een deel van het water ververst en daar dat aquasafe ingedaan. Ik kan me niet voorstellen dat het met het water te maken heeft. Aangezien de andere vissen wel actief zijn. Maar ik hoop natuurlijk dat het werkt!

En zodra ik even tijd heb zal ik het water laten testen.

De vissen zijn ongeveer 5 cm. Nog klein dus.

Bedankt trouwens voor de antwoorden. :) :)

marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Ah ja, heb ik altijd al een lastig verhaal gevonden, over nitriet en nitraten...

Ik hoop dat ze het overleven Rukwind, maar volgens mij zijn ze in ieder geval in goede handen :lol:
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat kan ik dan weer wel volgen, zijn vast feiten. Met ziektes weet je het nooit, kan van zoveel factoren afhankelijk zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Rukwind
0-200
0-200

Bericht door Rukwind »

Helaas is vannacht het kleine goudvisje overleden. :( Ik/wij vermoeden dat het stress is geweest. Heeft toch een deel van de zaterdag in zo'n plasticzakje gezeten. :(
De 3 andere gaan nog steeds als een speer. Zijn lekker druk en spelen steeds met de stroming. Dus daarmee lijkt het goed te gaan komen! Mocht daar wat mee gebeuren laat ik het direct weten!
Bedankt nogmaals voor de hulp.