Een nieuw project

Plaats reactie

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Een nieuw project

Bericht door marlieke »

Hallo allemaal!

Daar zijn we weer! Het is weer een tijdje geleden, maar ik ben begonnen met een nieuw project: een achterwand voor mn 80cm bak. Ik ga alles, zoals in mijn vorige project, weer in stappen aan jullie voorleggen. Dus lees, kijk, en huiver met mij mee!

Stap 01 - Referentiemateriaal zoeken

Ik heb gezocht naar achterwanden die een beetje in de richting komen van wat ik wil maken. Ik wil een stenen muur met veel relief en kieren gaan bouwen en met uitstekende delen en open stukjes waar de bodemkruipers achter kunnen verschuilen.

Afbeelding

Ik zou graag mijn kienhout terug willen laten komen in de muur, en misschien is dit wel een mooi voorbeeld. Ik heb zelf wat kienhout om te verwerken in het piepschuim dus daar zou ik in een later stadium nog wat mee kunnen doen.

Afbeelding

Ik zou wel wat plateaus willen maken, zodat je vanuit alle hoeken je vissen kan zoeken tussen de achterwand door, dat er schaduwplekken zijn en flink wat relief, dit plaatje hieronder is daar een goed voorbeeld van.

Afbeelding

tot zover de beeldvorming, volgende post zal ik mijn materialen op een rijtje zetten en een basis opzetten rond de pomp en verwarming.
Laatst gewijzigd door marlieke op 03 dec 2009 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

fnoorden
0-200
0-200

Re: Een nieuw project

Bericht door fnoorden »

Klinkt spannend. Je voorbeelden spreken voor zich, ben heel benieuwd hoe je dit ga realiseren.

Good luck.

Frank

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Stap 02 - Benodigdheden

wat hebben we zoal nodig:
- Platen piepschuim (ik heb een collectie van 2,4 en 5 cm dikte)
- Staalborstel
- Piepschuimsnijder
- Kit (zuurvrij)
- Gamma tegellijm
- Schoon zand
- Acrylverf
- Epoxyhars
- Sponsjes, bakjes, kwasten en een scalpel/mesje.

Als piepschuimsnijder heb ik een eigen handzaam ding gemaakt van een figuurzaag. Uit ervaring weet ik nu dat het schuren van piepschuim vreselijk irritant is, omdat de bolletjes zich door het hele huis verspreiden en je dagenlang aan het stofzuigen bent. Hieronder zie je hoe hij werkt. Ik kan er grote stukken mee snijden, maar nog niet details aanbrengen, dus als ik geen detailsnijder kan maken dan werk ik de boel af met de staalborstel.

Afbeelding

Ik heb alles in huis, nu kan ik beginnen met de basis snijden!
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ik ben benieuwd...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Stap 03: De basis opzetten

Ik moet rekening houden met de pomp en met mijn verwarming, dus ik snij eerst een basisframe uit waar vanuit ik verder ga bouwen. Ik wil zo min mogelijk ruimte verliezen dus ik begin met de dunste plaat als basis en snij daar de goede vorm uit.

Afbeelding

De vorm met uitsparingen past precies in de bak. Ik heb extra stukken uitgeneden om langs de uitsparingen te kitten zodat de pomp en verwarming er makkelijk achter passen. De omlijning is de vorm waarmee ik ga werken, en ik zal op de aangegeven plekken openingen houden zodat de doorstroming goed blijft. Uiteindelijk komen er weer platen overheen die de uitsparingen onzichtbaar maken. Met de diepte die ik nu heb is het dus mogelijk een plaat eroverheen te leggen en daar weer op verder te bouwen.

Afbeelding

Nu loop ik wel tegen iets aan wat ik nog vergeten was op mijn lijstje: Gaas. Aan de rechter uitsparing wil ik gaas bevestigen zodat de vissen daar niet telkens achter kruipen. Ik wil het niet dichtmaken met piepschuim want dan verlies ik weer teveel warmte van het verwarmingselement. Wat voor gaas zal ik gebruiken? Fijn horgaas? Heeft iemand daar ervaring mee en wellicht een stukje over? Waar haal je dat soort dingen?
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Dat ziet er allemaal indrukwekkend uit, ben benieuwd naar het eind resultaat.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

cavemannetje
0-200
0-200

Bericht door cavemannetje »

Hoi Marlieke,

voor mijn achterwand heb ik zelf kunststof gaas gebruikt dat wordt gebruikt om de uitgang van een afzuigkap af te schermen. Kan je bij elke doe het zelf zaak kopen.

groeten Bert

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Ziet er goed uit hoor ben zeer benieuwd.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

STAP 04: Vormenstudies

Ik ben vast begonnen met het afdekken van het rechtergedeelte. Ik heb een plaat van 2cm hiervoor gebruikt om nog zo min mogelijk ruimte te verliezen. Aan het einde van de rit zal deze ook nog een structuur gaan krijgen maar voor nu is het gewoon vullen met 'gesteente'. Ik heb wat vormenstudies gedaan om erachter te komen waar mijn piepschuimsnijder toe in staat is. Het werkt best makkelijk, je kunt heel veel detailleringen maken. Wel even een belangrijk punt: een mondkapje is geen overbodige luxe want het scheidt nogal wat stoffen uit die verbranding van de piep!

De vormen heb ik al even gestapeld om een indruk te krijgen van hoe het zal worden. Hier kun je eindeloos op varieren natuurlijk, tot je de perfecte stapeling krijgt.

Afbeelding

En onder deze stapel dus de uitsparingen voor het gaas:

Afbeelding

Alvast dank voor de reacties tot nu toe, het motiveert me er een groots project van te maken :D . Volgende keer meer vormen en dan gaan we misschien al zien hoe de stapeling zich ontwikkelt tot 1 muur, spannend!
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

fnoorden
0-200
0-200

Bericht door fnoorden »

Dit is 1 van de betere projecten in mijn ogen.

Marlieke, je bent goed bezig.

Compliments, Frank

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ik raak steeds meer onder de indruk!!
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Leuk project, houd je wel rekening met het feit dat je er ook wel is bij moet om schoon te maken? Kan me zo voorstellen dat die holletjes snel vol met vuiligheid gaan zitten als er niet regelmatig een visje in zwemt.

Het lijkt me wel veel diepte geven.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Goede opmerking Kevin, daar had ik nog niet over nagedacht :idea: . Waarschijnlijk stapel ik zo dat je er met een slangetje nog wel bij kunt, en er zullen een hoop plantjes gaan groeien tussen de kieren! Ik hoop dat ik het daarmee grotendeels oplos.

Vandaag heb ik ook gaas gekocht, gewoon bij de gamma te krijgen, dus alles loopt voorspoedig :mrgreen: Het is nu een tijdje steentjes snijden, snijden en weer snijden...
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ja joh lekker prullen net zolang tot het naar je zin is. Juist met planten kan er veel rommel blijven steken, maar er met een slang bij kunnen lijkt me prima. Of die dan luchtblaast of zuigt maakt al niet zoveel meer uit dan.

Wat voor vissen wil je er uiteindelijk in gaan houden?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
marlieke
400-600
400-600

Bericht door marlieke »

Ik heb mijn vissen overgeplaatst naar mijn 60cm bak, hun vakantiehuisje voor het moment. Ik heb nu de volgende visjes:

4 Clown Botia's
Afbeelding

1 Corydoras Panda
Afbeelding

1 Honinggoerami, een dame, die binnenkort vergezeld zal gaan woden door een mooie jonge man :P
Afbeelding

Natuurlijk, de goedkope schoonmakers van 'Casa Aqua', 2 Ancistrussen
Afbeelding

Een Ramirezi Gold mannetje die ook een dame aan zijn zijde gaat krijgen
Afbeelding

En 3 Endler gup mannen (met nog 25 babies in een aparte bak), die ik voorlopig even van vrouwen onthou want anders eet ik iedere week beschuit met muisjes
Afbeelding

Ik zou nog een stel in de bak willen plaatsen die echt een eye catcher zullen zijn, maar ik weet nog niet wat het gaat worden. Diamantgoerami's vind ik echt waanzinnig mooi maar naar mijn ervaring zijn ze erg dominant...Ik ben er nog niet uit..
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"