Discusvissen, wat kan nu echt wel en wat niet! DE TEST

Marco
200-400
200-400

Re: Discusvissen, wat kan nu echt wel en wat niet! DE TEST

Bericht door Marco »

goed, het is me duidelijk wat je wilt proberen.
Maar ik blijf erbij dat je met 1 test (hoe lang die ook duurt) nooit iets aan zult kunnen tonen. Maakt niet uit wat je uittest of onderzoekt. Alles wat je bewijst is dat de 'regeltjes' niet altijd opgaan.
Daar hoef je geen test voor uit te voeren, dat kan iedereen je wel vertellen volgens mij. :P

niet dat ik je wil overhalen om meerdere tests te doen :?
275x65x60

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

mol schreef: Kwekers gaan er van uit in het algemeen, dat hun jongen die ze door verkopen in een soort gelijk water terecht komen als waar ze in gekweekt zijn. veel jongen gaan in deze ook nog eens naar de handel en zijn ze net aan 2 a 3 centimeter hoog en komen bij een soort van pets place uit eindelijk terecht waar ze in het algemeen al helemaal geen verstand van vissen hebben.
Verkopen als de visjes 2a3 cm zijn ? ik weet niet welke kweker jij hiermee bedoelt, maar de meeste ervaren discuskwekers die ik ken verkopen geen vis onder de 8cm behalve als ze als groep verkocht worden(dan nog is het niet onder de 6cm) aan iemand die ze zelf eerst nog opkweekt tot 8a10cm.
Hoor dan ook graag waar de info vandaan komt en welke kwekers dit wel doen.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Malavide kwekers en dat weet je ook wel die zijn er nog zat.

yvon

Bericht door yvon »

Ik snap wel een beetje wat je bedoeld mol, je probeert er denk ik achter te komen, of het beter zou zijn voor de jonge vissen, als ze op een wat minder steriele manier gekweekt zouden worden, je denkt dat ze dan meer weerstand zullen hebben als ze bij de volgende eigenaar terecht komen.
Echter ben ik het ook voledig met nexus en de andere die dat getypt hebben eens, dat je dat niet na kunt gaan naar 1 test.
De ene vis is de andere vis niet, al zijn ze van hetzelfde soort.
Daar komt bij dat ik ook heel goed kan begrijpen dat dit voor de discus liefhebbers een nog veel gevoeliger onderwerp zou zijn.
Ik zelf zou denk ik uit m'n dak vliegen als ik zo'n verhaal zou lezen over een test met betta's.
Dan zijn er ook nog de mensen die heel fel zijn tegen testen met levende have, al zou het met goede bedoelingen zijn, er kan vanalles mis gaan, waar de dieren waar je de test mee doet de dupe van worden.
Als ik dan nog verder doordenk, kan ik zelfs het woord 'dierproeven' gaan gebruiken.
Veel verschillende mensen op de wereld met veel verschillende meningen en gedachten.

Mijn mening, ik snap wel dat je goede bedoelingen hierbij hebt, maar ik vind er toch teveel nadelen tegenover staan.
Wij als aquarianen krijgen de verantwoording over de vissen die we aanschaffen en we worden geacht die vissen zo goed mogelijk te behandelen, een test hoort daar niet bij naar mijn mening, dat is niet ten goede van de vissen die de test ondergaan.
Een regel die je zoveel tegenkomt op forums en die je zelf waarschijnlijk ook wel eens getypt zult hebben....daar ga je nu bij deze, door die test tegenin.

Ik hoop dat m'n 'getypte woorden' niet te hard overkomen, het is absoluut niet mijn bedoeling om je te veroordelen of de grond in te stampen, ik geef alleen mijn mening en gezien het onderwerp (wat toch zeer gevoelig ligt bij de meeste mensen) kan die mening wat gepeperd overkomen ;)

groetjes yvon.

Gast

Bericht door Gast »

het verhaal wordt alleen maar groter en verwarrender.. ik kan er ff geen kaas van maken.

Heb ik nog wel een verhaal van een maat van me.. die heeft in een bui eens 5 discussen gekocht.. altijd mooie verhalen discus dit , discus dat... wist er in feite niets vanaf maar is niet dom en weet heus wel hoe die een aquarium onderhoudt. Het heeft bij hem een jaar geduurd en de laatste heeft ondertussen ook het loodje gelegd.

Een simpel feit is dat die over Discus in het bijzonder niet echt van de hoed en de rand wist.

En een test is een test en bewijst helemaal niets als het bij 1 test blijft, ook niet als die heel lang gaat duren.

dannyvk
0-200
0-200

Bericht door dannyvk »

nog eens alles doorgelezen want het is wel een verhaal hoor.
ik snap wel wat je bedoeld met kweken in een normaal aquarium dan in de bekende kale bakken. maar dit lijkt mij ook meer iets voor een hobby kweker.
de echte kwekers zullen toch gebruik moeten maken van de wat kalere opkweekbakken.
het blijven overigens toch ook levende wezens en ze kunnen er wel gezond uitzien en maanden goed gaan.
maar wat als ze nu binnen een half jaar of een jaar dood zijn?? is dan de test mislukt?
ik blijf er eigenlijk bij dat je een aquarium voor ogen hebt met de bepaalde vissen en planten bestand die je graag wil. en dat je daar dan de water waardes enzenz. zo goed mogelijk voor elkaar probeer te krijgen. dat is juist een deel van de hobby! maar dit is mijn mening dan.

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Re:

Bericht door Wildcaught Heckel »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Malavide kwekers en dat weet je ook wel die zijn er nog zat.
Malafide kwekers ? nu weet ik nog geen steek meer....
En mijn vraag was gericht aan Mol :roll: Rob, toch bedankt
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Onderwerp auteur
mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

yvon schreef:Ik snap wel een beetje wat je bedoeld mol, je probeert er denk ik achter te komen, of het beter zou zijn voor de jonge vissen, als ze op een wat minder steriele manier gekweekt zouden worden, je denkt dat ze dan meer weerstand zullen hebben als ze bij de volgende eigenaar terecht komen.
Echter ben ik het ook voledig met nexus en de andere die dat getypt hebben eens, dat je dat niet na kunt gaan naar 1 test.
De ene vis is de andere vis niet, al zijn ze van hetzelfde soort.
Daar komt bij dat ik ook heel goed kan begrijpen dat dit voor de discus liefhebbers een nog veel gevoeliger onderwerp zou zijn.
Ik zelf zou denk ik uit m'n dak vliegen als ik zo'n verhaal zou lezen over een test met betta's.
Dan zijn er ook nog de mensen die heel fel zijn tegen testen met levende have, al zou het met goede bedoelingen zijn, er kan vanalles mis gaan, waar de dieren waar je de test mee doet de dupe van worden.
Als ik dan nog verder doordenk, kan ik zelfs het woord 'dierproeven' gaan gebruiken.
Veel verschillende mensen op de wereld met veel verschillende meningen en gedachten.

Mijn mening, ik snap wel dat je goede bedoelingen hierbij hebt, maar ik vind er toch teveel nadelen tegenover staan.
Wij als aquarianen krijgen de verantwoording over de vissen die we aanschaffen en we worden geacht die vissen zo goed mogelijk te behandelen, een test hoort daar niet bij naar mijn mening, dat is niet ten goede van de vissen die de test ondergaan.
Een regel die je zoveel tegenkomt op forums en die je zelf waarschijnlijk ook wel eens getypt zult hebben....daar ga je nu bij deze, door die test tegenin.

Ik hoop dat m'n 'getypte woorden' niet te hard overkomen, het is absoluut niet mijn bedoeling om je te veroordelen of de grond in te stampen, ik geef alleen mijn mening en gezien het onderwerp (wat toch zeer gevoelig ligt bij de meeste mensen) kan die mening wat gepeperd overkomen ;)

groetjes yvon.
Juist door ons SOORT mensen worden jullie wat wijzer, of word dat zomaar even vergeten!!

Onderwerp auteur
mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

Met de drie discussen gaat het nog steeds goed, hoewel zich er eentje heeft afgezonderd van de rest!! (eerlijk is eerlijk ik moet het toch melden). Deze discus ik ook beduidend magerder dan de andere twee vissen, en voelt zich minder happy.

Deze minder happy vis, gaat mij nu juist een hoop info verschaffen der wel of der niet?

Sectie verichten op dit soort onderwerpen bied dus uitkomst, of je wilt het nietr geloven!

Gast

Bericht door Gast »

Wat is er mis met die vis dan ? Ziekte ? ondervoed ?

Ga je nu afwachten tot die gewoon dood gaat ?
Wat levert je dat nou op ?

Al dat je nu bewijst is dat je vissen dood gaan zonder de juiste verzorging.
Wie heeft daar nu nog bewijs voor nodig.

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

mol schreef: Juist door ons SOORT mensen worden jullie wat wijzer, of word dat zomaar even vergeten!!
Als je een biotechnicus bent en jij rede ziet wat deze test het dier dan wel de mensheid direct kan helpen is er niks mis mee .
Echter zie ik het nut van dit huis tuin en keuken project totaal niet.
Krijgen we straks een verslag van voeding/waterkwaliteit/temperatuur/sectierapport ?
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

yvon

Bericht door yvon »

Je bewijst hiermee eigenlijk maar 1 ding, namelijk dat je de gezondheid van de vissen niet op de eerste plek zet.

Groetjes yvon.

witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Ik vindt het wel interessant onderwerp,ik was helemaal gefacineerd van de discus vis,omdat ik vele jaren in de gifkikkertjes zit weet ik dat je eerst alles goed voor elkaar moet hebben voor je ergens aan begint,dus heel mijn bak amazone ingericht,daarna heb ik veel problemen gehad met alg(zie hier op het forum) en nu na vele maanden is alles ok,wordt het me afgeraden om discus vissen in mijn bak te houden omdat deze te klein is.Dat had ik nou weer net niet gelezen!Een grote teleurstelling dus.Toch maar een discuskweker opgebeld en die heeft me uitgenodigd om het bij hem thuis te bespreken,daar kwam uit dat er wel 6 in mijn bakkie konden,dus ik ben nu trotse eigenaar van 6 discussen en het gaat nog steeds heel goed,ze krijgen om de 2 uur eten en ze eten zowat uit de hand,ik ververs ieder weekend 70%.Toch ga ik vandaag een 400 liter aquarium halen omdat ik het allemaal wat onduidelijk vindt en het beste voor de vissen wil(en ook omdat een nieuw aquarium wel mooi is)Oh ja mijn huidige bak is 1mtrx50x50 panorama model van jewel.

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

witte schreef:Ik vindt het wel interessant onderwerp,ik was helemaal gefacineerd van de discus vis,omdat ik vele jaren in de gifkikkertjes zit weet ik dat je eerst alles goed voor elkaar moet hebben voor je ergens aan begint,dus heel mijn bak amazone ingericht,daarna heb ik veel problemen gehad met alg(zie hier op het forum) en nu na vele maanden is alles ok,wordt het me afgeraden om discus vissen in mijn bak te houden omdat deze te klein is.Dat had ik nou weer net niet gelezen!Een grote teleurstelling dus.Toch maar een discuskweker opgebeld en die heeft me uitgenodigd om het bij hem thuis te bespreken,daar kwam uit dat er wel 6 in mijn bakkie konden,dus ik ben nu trotse eigenaar van 6 discussen en het gaat nog steeds heel goed,ze krijgen om de 2 uur eten en ze eten zowat uit de hand,ik ververs ieder weekend 70%.Toch ga ik vandaag een 400 liter aquarium halen omdat ik het allemaal wat onduidelijk vindt en het beste voor de vissen wil(en ook omdat een nieuw aquarium wel mooi is)Oh ja mijn huidige bak is 1mtrx50x50 panorama model van jewel.
Weet niet welke kweker je dit geadviseerd heeft, maar 6 discussen iin een bakkie van 250 liter, sorry maar dit kan echt niet.
Goed dat jezelf tot dit besef gekomen bent je zal zien dat ze zich straks in de 400 liter veel beter zullen voelen.

witte
200-400
200-400

Bericht door witte »

Hoi Rob en Rosa ik heb expres geen namen genoemd,je weet zelf wel wie het me afgeraden heeft,het is voor mij belangrijk om tot een goed resultaat te komen,ik zal zelf wel een topic aan maken en hier op verder gaan want dit is niet mijn topic maar het trok vanmorgen mijn aandacht.Heb zelf nog wel vragen aan je.mvg Hans