Discusvissen, wat kan nu echt wel en wat niet! DE TEST

Onderwerp auteur
mol
0-200
0-200

Discusvissen, wat kan nu echt wel en wat niet! DE TEST

Bericht door mol »

Okee, ik heb vele verhalen gehoord en gelezen over de discus vis wat wel en niet kan.

De verhalen die ik gehoord heb slaan ik zeker niet in de wind alsof het allemaal zomaar stom gelul is wat kwekers zeggen, nee in tegendeel zou ik ze zekers geloven.

Toch zijn er een aantal zaken die verschillende discus kwekers maar niet op 1 lijn kunnen krijgen omdat ze hun eigen visie hebben wat hun goed recht is.

Dus vandaar dat ik er wel eens een test aan wil wagen in mijn kliene zielige bakje die niet geschikt is voor de discus vis.

natuurlijk gaat dit tesaam met planten die niet in leven blijven bij graden van onder de 25 graden, dus in theorie beneden de 25 graden niet geschikt zijn!!

DE testen gaan voor mij tussen deze verschillende site's

Beweringen en testen ,daar hebben we het over

Ik heb hier een bakje die in theorie flink te klein is voor welk discus dan ook. in dit bakje heb ik 1 discus van 8 cm en 2 van 6 cm geplaatst. natuurlijk weet ik dat deze allang dood waren voor dat ze in deze bak geplaatst werden, maar wat is jullie mening als deze het nu toevallig het nog drie jaar uit houden in deze ongeschikte bak. De bak is 130 x 40 x 40 dus ongegeschikt!

Als ik sommige site's moet geloven waren deze vissen al dood voor dat ze hier aan kwamen. dus wat zou mij nou laten trug deinzen om het gewoon even zelf te proberen met wat leuk gekleurde discussen.

Zie hier foto nr 1

Afbeelding

foto 2

Afbeelding

fota 3

Afbeelding

Deze drie zitten er tegen alle regels in zoals ze het noemen op welk site dan ook! een dier dat van gezelschap houd dus en wat het liefst in een kudde leeft! :D

Een kudde van een minimaal 6 tot 8 terwijl ze zelf paartjes appart zette?? vooooooooooooooor de kweek :D :D , dat vind ik dus eigenlijk al reuzen knap.

Per week zal ik dus jullie laten zien hoe goed of hoe slecht het wel niet met de discussen gaat al daar wel der niet.

Tevens gaan ik dit volhouden met steeds nieuwe foto''s en waterwaardes per week en wat er allemaal veranderd is.

DE mensen waar ik mee vergelijk zijn

http://www.discuskwekerijdeparel.nl/index.php

http://www.discuskwekerijnhamunda.nl/wistjedat.htm

http://www.discuskwekerij-berrege.eu/

Als je nu alles optelt, waar kom je dan uit?

binnen 3 weken zijn mijn vissen kapot alleen ik hou jullie per week in de ontwikeling van deze bak hoe het allemaal vergaart tot de laatste kapot is.

iederen kan van deze ervaring leren denk ik ;)

Rob Bosman

Re: Discusvissen, wat kan nu echt wel en wat niet! DE TEST

Bericht door Rob Bosman »

Hoi Mol,
lang geleden trouwens, maar goed een heel verhaal maar wat moet ik hier nu precies uit opmaken is me niet helemaal duidelijk. Je hebt 3 kleine vissen in een normaal gesproken te kleine bak zitten op een temp van 25 graden, verder geef je eigenlijk weinig info.
Je bak is 208 liter er vanuit gaan dat een volwassen discus 50 liter nodig heeft is deze bak niet echt te klein, maak me eerder zorgen over die 25 graden die is nogal aan de lage kant dus dat houdt in dat ze wat bevattelijker zijn voor ziektes.
Het verhaal over scholen vis klopt alleen 6-8 vindt ik wat overdreven, zelf hanteer ik 5 als norm maar 3 kan ook alleen het liefst 5.
Dan het verhaal over het kweken een discus in het wild zitten op meer water en zullen elkaar niet in de weg zitten als ze jongen hebben en een discus met jong trekt zich ook terug uit de school, natuurlijk hebben ze in de natuurlijke omgeving ook andere vijanden maar een koppel met jonge is al solitair dus bij ons in de naar verhouding met de natuur in te kleine bakken waar ze niet de mogelijkheid hebben om zich terug te trekken zetten wij koppels appart. Dit is niet zielig want een discus op kweek is al niet sociaal en is alleen met zichzelf en hun jong bezig en missen de groep dus niet.

Resume, als jij deze jonge discussen gewoon op 29 graden zet en een keer of 8 per dag voert om de anderdag het water ververst dan moet je ze gewoon groot kunnen brengen. Als het gezonde jonge discussen zijn.

Als het discussen zijn die al een groei achterstand hebben en ik kan me vergissen maar ik dacht zoiets te kunnen zien dan kan je het vergeten, zullen ze nog wel groeien maar worden het geen super grote vissen.
Nog even dit je vergelijkt nu 3 kwekers/cq verkopers van discussen alleen er is er maar 1 die reageerd geloof niet dat die andere hier op het forum zitten. En wat me nog niet helemaal duidelijk is wat het doel van het experiment nu is.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Ik snap ook niethet hele verhaal..

Je gaat testen of de discussen het uithouden in die bak, Of hang je her en der het verhaal op dat je deze bak hebt ingericht en er deze 3 discussen in zitten om te kijken wat de reacties zijn?

De temperatuur snap ik, je hebt hem wel op de juiste temp (29°C), maar er staan planten in die het niet kunnen uithouden bij die temperatuur...Of snap ik het nu weer niet.

Het is een warrig verhaal (het was laat op de avond.... :) )

Praat ons eens in een paar rustige zinnen bij... ik ben best benieuwd eigenlijk..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Ik denk dat deze post is gemaakt met de zelfde rede als deze .

moet alles zo perfect zijn????? viewtopic.php?f=51&t=1373&hilit=moet
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Gast

Bericht door Gast »

Ik denk niet dat je aan de hand van 1 "test" iets kan concluderen.

Rob Bosman

Re:

Bericht door Rob Bosman »

doemijdiema schreef:Ik denk niet dat je aan de hand van 1 "test" iets kan concluderen.
Buiten dat vindt ik niet dat je met levende dieren moet experimenteren, we geven de hond niet te eten kijken hoelang hij blijft leven.

yvon

Bericht door yvon »

Dit is een heikel onderwerp.

Laten we eerst even wachten op antwoord van mol, wat hij nu precies bedoeld ;)
Ik reageer nu dan verder ook niet, ik wacht even af.

Groetjes yvon.

dannyvk
0-200
0-200

Bericht door dannyvk »

is een moeilijk onderwerp denk ik.
aan de ene kant nieuwsgierig hoe zoiets afloopt maar 1 test is misschien wat weinig.
aan de andere kant wat als die vissen zo dood zijn soort marteling????

inderdaad eerst reactie afwachten!!!?

Marco
200-400
200-400

Bericht door Marco »

Ik heb hier wel m'n twijfels bij. :?:
Wil je bewijzen dat de 'regeltjes' niet kloppen, dan zul je toch meerdere testen moeten uitvoeren anders blijft de uitzondering de regel bevestigen.

maar nogmaals ik weet niet hoe ik dit allemaal moet opvatten
275x65x60

bluette
0-200
0-200

Bericht door bluette »

beetje vreemd om met levende wezens te experimenteren,beetje grof taal gebruik ook....
Groetjes, Bluette.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ik onthoud me nog even van verder commentaar, vind het een beetje warrig verhaal.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Roodstra schreef:en we wachten ...
Mol heeft een onregelmatig leefpatroon.. dus ik zou hier niet op een stoel gaan zitten.. Maar er komt zeker een reactie hoor.. :)
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

dannyvk
0-200
0-200

Bericht door dannyvk »

we zijn gewoon geduldig!

Gert
0-200
0-200

Re:

Bericht door Gert »

Kees schreef:Ik onthoud me nog even van verder commentaar, vind het een beetje warrig verhaal.
ja ik ook snap er geen bal van.

Onderwerp auteur
mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

Zo en dan ben ik dan weer en ik reageer ook nog eens voor de mensen die ongeduldig zijn of werden, waren hoe je het ook wil noemen.

Patman bedankt zover dat je weet dat ik niet altijd thuis ben en in de gaten heb dat ik wel eens het land uit ben of op zee ben.

De rede dat ik dit aan kaart is heel simpel, en dat is dat discus vissen in mijn bak niet kunnen overleven als je alles op een rijtje gaat zetten wat de verschillde site's beweren onder elkaar en wat ik tot nu toe zelf heb gezien in al die jaren. Let wel geen discus kweek of zelf discus vissen gehouden.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik me er niet in verdiept heb en dat ik totaal niet weet waar ik mee bezig ben. zo heb ik dus verschillende opmerkingen van leden zojuist gelezen, waar ze zich wellicht in kunnen vergissen.
Ik test inderdaad een heleboel uit, zowel met vogels, planten en vissen. planten in het biezonder zowel onderwater en bovenwater. Komt meteen de vraag even aan patman welke plant of planten heb jij het over? ik kan je er zeker antwoord op geven in welke bak dan ook en met welke lichtgeving of temperatuur.

Bleute

ja idd met levende wezens is het mischien raar dat mensen er mee exsperimiteren, maar tenslotte is het wel voor een goed doel. iedereen wil uit eindelijk weten wat wel en niet kan om zijn vissen te kunnen te behouden en niet alleen maar naar kwekers te moeten luisteren die zeer steriel kweken. steriel kwekn in dit opzicht dat het in de meeste gevallen gekweekt word in een bak die kaal is en dus niet of bijna niet kan vervuilen in de kweek perioden omdat er geen planten aanwezig zijn of andere vissen of wat dan ook. dus kompleet gefokt buiten hun eigen biotoop om in ons aquaria. Wat een spoort in deze zou moeten wezen om het te kweken is om alles wat ze in hun natuurlijke biotoop mee maken om die dus na te bootsen en dan er een kweek uit te halen.

nexus

Het is een test die heel lang '' kan'' gaan duren, maar ik beken ik hou de vissen goed in de gaten.

dannyvk : je heb gelijk en yvon ook, te snel oordelen kan iedereen ;)

Discuskwekerij Bèrrege

je eerst antwoordt zag ik helemaal zitten en je gaf daar wat aan, maar het tweede antwoord gaf je iets aan wat niet bij je paste. Ik kan het verkeerd hebben, maar wellicht dat je je ergens in liet meeslepen.

doemijdiema

wel aan een hele lange test ;)

Tot slot

airwin ik ben niet van gisteren hoor ;)

Voor als nog, ik ben net even thuis en kom tot de conclusie dat de vissen het goed maken, geen water ververst en ze zitten in een bak die eigenlijk naar mijn eigen zeggen nog te smerig is voor dwergen. geen vervallen buikjes, of ingevallen buikjes, hoe je het noemen wil. geen vreemde dingen op de huid, geen vreemd gedrag niks. en in het biezonder nog steeds geen hulpmiddelen gebruikt omdat ze raar zijn gaan doen. kan ook niet, want mijn vrouw mag zich er niet mee bemoeien en die ziet het tocht niet als ze wat mankeren.
Dit is een conclusie naar een dikke week offshore en morgen gaan we even meten wat de waterwaardes zijn zoals beloofd.

Waarom de test ?

Ik ben van mening hoe sterieler de vissen gekweekt worden, hoe minder ze kunnen hebben.

Kwekers gaan er van uit in het algemeen, dat hun jongen die ze door verkopen in een soort gelijk water terecht komen als waar ze in gekweekt zijn. veel jongen gaan in deze ook nog eens naar de handel en zijn ze net aan 2 a 3 centimeter hoog en komen bij een soort van pets place uit eindelijk terecht waar ze in het algemeen al helemaal geen verstand van vissen hebben. Deze verkopen ze natuurlijk keurig door ;) natuurlijk heb je hier en daar uitzonderingen natuurlijk, maar dan heb je ook de tuincentra's nog eens die eigenlijk wat dat aangaat best te vergelijken zijn met de dierenwinkels.

Nu komen deze geboren vissen in de handel terecht waar het water kwaliteit totaal anders is dan waarin ze gekweekt zijn.
Wat gebeurd er nu met deze vissen? is wennen aan de temperatuur wel genoeg?, nou ik denk het niet, zekers niet waneer ze twee dagen of nog niet eens, alweer door verkocht worden en weer opnieuw moeten gaan wennen zonder enige vorm van weerstand op gebouwd kunnen hebben.
Als echte kweker of goede liefhebber dien je er dus ook op te te zien waar je vissen in gehuistvest worden die jij als kweker verkoopt. natuurlijk wil je dan als kweker liefhebber exact weten waarin ze terecht komen en je geeft ze zoveel mogelijk info mee om het goed te laten gaan met de vissen waar jij als kweker al jaren mee bezig bent, want het is immers jou werk!
Let wel , opkopers hebben hier schijt aan (weer groffe taal) maar de koper zit er mee, als ze kapot gaan of niet.this en blijft levende haven, en ga jij maar eens aan tonen dat jij alle dingen heb goed gedaan als klant om weer een nieuwe vis of vissen mee terug te kunnen krijgen om deze desbetreffende klacht (vissen kapot) neem vooral je water even mee, vinden wat niet klopt kunnen we allemaal, dus kom je bescheten uit.

NU kan ik nog wel anderhalf uur door ouwehoeren, maar beginnen jullie nu al een beetje een indruk te krijgen waarom ik iets test, waar ik mee bezig ben, en waarom!

Ik start een onderzoek, niet meer en minder en in het welzijn van de dieren!!!