kevin schreef:He molleke ben jij er ook weer is.
Wat bedoel je precies hiermee?
Wat jullie als forum kunnen doen is om naast het forum, speciaalclubs op te richten per vis soort
Dus de discus bij de discus en de barbeel bij de barbeel.
Puur het regristreren van kwekers onder 1 dak, iedereen weet zo op een gegeven moment wat zijn collega kweker heeft zitten.
De manier waarop gekweekt word kun je hier in bespreken met elkaar, nieuwe kleurmutatie's kun je met elkaar bespreken, ziekte's etc die specefiek voorkomen bij een bepaald soort vis.
Als je nu geregristreerde kwekers onder 1 dak heb zitten die hetzelfde ras kweken en dit zal straks bij de bond bekend worden, nou dan kan ik je wel vertellen dat dit toch wel zeker serieus genomen gaat worden. Dan praat je dus ook niet alleen maar over pietje , jan en klaas die een bak in de huiskamer hebben staan met een paar visjes er in, maar je praat over mensen die een soort instand willen proberen te houden, als straks het import een feit is geworden. (ik weet het ik loop even op de feiten vooruit)
Deze zelfde mensen werken onder meer met kweekkaarten of kweekprogramma's die natuurlijk bij eventueele verkoop van vis in gezien mogen worden door de koper. natuurijk als de kweker netjes kweekt is het ook geen probleem om een kijkje te nemen in zijn keuken.
Alles wat er gebeurd van a tot z zet je in dit kweekprogramma alsmede de kleur of waar uit de volwassen vis geboren is. ziektes, en hoe je het heb opgelost, waar mee of waarover je gefilterd heb. zuurtegraad, voer, broedtijd , conditie., kortom alles wat met de vis te maken heeft schrijf je op., en bij verkoop of ruil of wat dan ook geef je een uitdraai mee aan de volgende collega kweker. (dit alleen al voorkomt een heleboel misverstanden en niet te vergeten het scheelt eenbultje ellende voor de vis him zelf).
Ik zelf heb een werkgroep, cq speciaalclub opgericht met de vogels die ik kweek.
Het duurde even voordat het bekendheid genoot, mar op een geven moment begon het toch te lopen. eerst kwamen er een aantal grote kwekers even gluren, daarna kwamen de grootste kwekers en de bonden even gluren en daarna gaan dezelfde bonden mensen op de hoogte brengen van de werkgroep (omdat het toch wel intressant is) en het forum die gelinkt is aan de werkgroep waarin eigenlijk alles word besproken met iedereen.
Er word dus nu op grotere schaal naar de mening van jan de hollander gevraagd wat in het verleden niet zo was. Het is dus een veel breder spectrum geworden binnen de vogelkwekers in de zin dat er besluiten worden genomen over bijvoorbeeld nieuwe naamsgevingen. Dit is iets waar wij dus ook druk mee bezig zijn en waarna dus klablijkelijk ook geluisterd word door de mensen van de bond die het weer gaan bespreken met andere grote organisatie's over de gehele wereld, zoals een MUTAVI.
Waarom is dat dan toch, puur omdat er in het verleden veel te veel fouten zij gemaakt in naamsgevingen en omdat er hier en daar (door onkunde) fantasie namen gegeven werden aan vogels met bepaalde kleuren die met de genetica totaal niet stroken.
Dus eigenlijk gaat het er om om zeer gecontroleerd te gaan kweken waar iedere kweker straks zijn voordeel mee gaat doen, in welk opzicht dan ook.
Een naam maken en zorgen dat je binnen de hobbykweek een vast en betrouwbaar steunpunt word voor hobbyisten en mischien wel de bond?
Het gaat er dus ook niet om om dus de kleurenkweek uit te bannen en er mee te stoppen, neen, kleurmutatie kweek is net zo belangerijk en moet ook gewoon doorgaan. Want wat is er mooier dan een vel gele of hel blauwe discus. Het enige wat ik even darnaast wil vermelden is doe het wel goed, zie je dat het postuur, houding minder word, zet dan deze twee vissen niet nog eens op elkaar.
Tegen de tijd dat je discussen kweekt en deze een volwassen leeftijd berijken in een twee meter bak en niet groter worden dan 10 cm in doorsnee, dan is er toch wat mis denk ik?
Kevin. ik zal je nog even iets door mailen om te laten zien hoever de staat al is gegaan bij ons vogels. Hier uit kun je eigenlijk al op je vingers na tellen wat er straks in de toekomst gaat gebeuren bij de aquariaan.