Keurmerk voor kwekers?

Moet er een keurmerk komen voor thuiskwekers?

Ja, svp toelichten
13
62%
Nee, svp toelichten
3
14%
Geen idee, ik haal mijn vissen altijd op de markt, met uitjes
5
24%

Totaal aantal stemmen: 21

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Keurmerk voor kwekers?

Bericht door Kees »

jari4now schreef:het gaat ook voornamelijk over LFS en kwekers die het voor de centen doen, niet mensen die een eigen kweek hebben en er geen plak voor hebben, die mensen weten vaak wel kenners te vinden die ze dan willen kopen
Dat komt voor dus niet duidelijk uit de verf:
Er zijn steeds meer mensen die hun vissen halen bij hobby (thuis) kwekers.
Zoals ik dus al zei, gaat het om kwekers (thuis of elders) waar het puur om de pingels gaat, zeg ja.
Maar iedereen die een bak thuis heeft staan die lekker draait en met regelmaat jonkies heeft en ze vervolgens op marktplaats zet is dus ook een kweker.
Zo'n soort keurmerk is dan ook denk ik nooit te realiseren en ik twijfel of men daar ook daadwerkelijk op zit te wachten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

Ik heb het even allemaal gelezen en ik denk en ben van mening dat je binnen de nederlandse poletiek erg weinig zal kunnen berijken, het enige wat je er zeker wel mee zou kunnen berijken is dat de import zal gaan stoppen, daar ze er de laatste jaren toch al erg mee bezig zijn bij de meesten dier soorten.Dit is iets wat we zeker al bij de vogels hebben meegemaakt en wat je dus NIET moet vergeten nu er nog import mogelijk is.

Wat jullie als forum kunnen doen is om naast het forum, speciaalclubs op te richten per vis soort
Dus de discus bij de discus en de barbeel bij de barbeel.

Nu de vraag natuurlijk, waarom appart? Die is dus iets minder simpel dan je wellicht denkt want het heeft met een aantal behoorlijk belangerijke factoren te maken. ik heb hier en daar wel het één en ander gelezen over een slechte kweek van een verkoper of een slechte kweek op de mp die dus eigenlijk ook weer genoeg zeggen.

We nemen even voor de grap een voorbeeld om even een vorm van duidelijkheid te scheppen op de manie zo als ik het wel zie zitten.

Allereerst zouden de kwekers van de discus hun bekendheid iets meer onder elkaar aan moeten scherpen en dus wildvang vissen moeten gaan importeren om tot een goede standaard vis te kunnen komen, vandaar uit maak je een nieuwe standaard zoals de vis er uit ziet en hoort te zijn.
standaard zou in houden, de kleur (in dit geval wildvang) houding en postuur. Gezondheid spreekt voor zich natuurlijk daar de vissen gezond behoren te zijn.

Als je daar mee verder gaat kweken en niet alles tegen een ander mutatie of wellicht een mutatiekleur zet hou je dit soort vissen puur die je wellicht in de toekomst wel eens nodig zou kunnen hebben. Dit omdat bij verkeerde kleurmutatie kweek het postuur aanzienlijk kan verminderen is het wel eens noodzakelijk om een kleurmutatie trug te koppellen aan een wildvang vis, om de natuurlijke houding en postuur er toch in te kunnen houden. Doe je dit niet en zet generatie op generatie in de vorm van lijnteeld of inteeld, dan mag je op den duur verwachten dat je dus mutanten krijgt, met vinnen die bijvoorbeeld vlink buiten de proporties vallen (zie de bol oog goudvis of sluierstaart goudvis maar eens) Dit zijn dus echte mutanten!
Daarom dus de standaard die echt wel nodig is over mischien wel een aantal jaren, je standaard vis is dus de wildvang, die je ook zo zuiver mogelijk dient te houdenendaar een stam van gaat creeren en in stand houd. Dit do je niet alleen, dit doe je met meerdere betrouwbaren kwekers.

Naast deze standaard (want dit was nog maar het begin) ga je nieuwe standaarden aan leggen die puur gebasseerd zijn op kleur.
Nu met kleurmutatie's zul je dus een boekhouding nodig hebben en deze ook moeten bij houden.
je heb bij de discus, vissen die erg blauw zijn, maar waar komt het blauw vandaan? ja niet door de zon natuurlijk he. nee dit is het pigment (als je het al zo mag noemen) van de vis. Deze vis is dus door selectieve kweek vast gesteld nadat er eerst een mutant is geboren en wellicht twee uit één legsel. deze zijn aan elkaar gekoppelt en dit bracht een secundaire mutatie terwereld. hier is verder mee gegaan en verder en nog eens verder en ga zo maar door tot de dag van vandaag. Paar zon vis aan een wildvang en de kleur is weer verdwenen maar de jongen bezitten het blauw gen nog wel. Zo makkelijk is het dus niet helemaal omdat je natuurlijk met nog veel meer factoren zit zoas geslacht gebonden of resecief verervend, dominant en etc etc.

Als je nu zegt, of dus te horen krijgt dat de import verboden word. wat ga je dan doen?

Verder kweken met vissen die een gen bezitten die je eigenlijk helemaal niet wilt zien in je jongen (ouders dus split) of ga je je eigen bestand aan leggen met meerdere kwekers om het ras zo zuiver mogelkijk te houden en die te kruizen met kleurmutatie's om zo af en toe trug te grijpen naar een f1 0f f15 vis die wel raszuiver is om de bouw van de vis zo optimaal te houdenals wenselijk is, en die gelijk zal moeten zijn aan die ene simpele standaard die toen was gemaakt door een speciaalclub of werkgroep?

Als jullie dit nu zullen doen, kom je straks niet in de problemen om dat er geen raszuiver exemplaar meer te vinden is omdat de import gestopt is! Geloof me, er komt ooit een eind aan.

De standaard die je wellicht straks nodig heb die heb je dan al vast en die kun je ook aanhouden in bewezen mutatie's in eerste graad die later een vaste kleurmutatie naam met zich mee gaan dragen.
je heb de blauwe, de turqoise en gaan zo maar door, maar tussen blauw en turquoise heb je ook nog eens een aanmtal tussen kleuren waneer je deze twee aan elkaar paart. Aan deze jongen kun je niet exact zien wat de ouders nu precies met zich mee droegen in hun gene, dus verkoop je het maar voor wat en je geeft het maar een naam. maar de naam klopt al niet meer omdat het een tussenkleur is die nergens vermeld staat in een standaard.

Mensen denk er heel goed over na wat ik hier nu even geschreven heb, wat toch straks heel veel verband zal gaan hebben met de vraag van de topic starter.

Bij de vogels heb ik het al gezien, import is niet meer te verkrijgen, raszuiver word steeds moeilijker of zeg maar eigenlijk bijna niet. (kleuren komen er soms nog wel eens te voorschijn na 6 of 10 generatie's van kweek) terwijl het raszuiver hoort te wezen.
Bij export moeten we nu ook al eigendoms verklaringen opstellen inclusief een gezondheidsverklaring en een geregristreerde ring nummer mee geven aan een eventuele koper. ook waneer het maar om 1 exemplaar gaat die niet op een cites lijst staat maar gewoon even is geboren bij ons in de voliere. Deze wet kunnen ze wel aan nemen omdat je ziektes kunt verspreiden die ook mensen ziek kunnen maken (papagaaien ziekte)

Dus wees gewaarschuwd aquaria liefhebber en zorg voor jezelf en met elkaar voor een goed bestand voor de toekomst, en reken vooral niet op de regering, want die intresseerd het geen reet hoe jou visjes er bij zwemmen.

De kweek zoals je discussen moet kweken om ze optimaal te houden met minimale afmetingen en waterkwaliteit etc daar wil ik verder niet over uitwijden want dat kun je ook aan discuskwekersvragen die hier op het forum zitten en vele malen meer weten dan ik ooit zal kunnen bedenken. This eigenlijk simpel, een volwassen discus red het niet in een bakje van 60 bij 30 en een jong van twee maanden zal ook nooit tot een fatsoenlijke vis uitgroeien in en bak van dezelfde maat. Dit hoort ook bij een keurmerk en de kweker ervan, dus ik ben een voorstander van een keurmerk cq certificaat.

Aulonocara Maulana
0-200
0-200

Bericht door Aulonocara Maulana »

Ik denk dat de meeste hobbykwekers wel 'goed' zijn, omdat ze het kweken per definitie uit hobby, en dus uit liefde doen. Er valt namelijk niet veel te verdienen aan 'je huis volzetten met kweekbakken en je al die moeite getroosten' voor die ene liefhebber die af en toe eens langskomt om voor een grijpstuiver een visje te kopen.

Als een hobbykweker echt 'slecht' is, dan praat zich dat volgens mij wel rond op de verschillende forums die er zijn voor aquarium-liefhebbers.

Een keurmerk op zich is dus niet nodig volgens mij.
Iets wat nergens op lijkt,
is ècht

(Jules Deelder)

jari4now

Bericht door jari4now »

Mol,

Duidelijk verhaal, kan ik zeker wel in meegaan voor een heel eind.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

He molleke ben jij er ook weer is.

Wat bedoel je precies hiermee?
Wat jullie als forum kunnen doen is om naast het forum, speciaalclubs op te richten per vis soort
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Inderdaad, een mooi verhaal waar ik in ieder geval weer wat van opgestoken heb.
Op zich denk ik wel dat forums en clubs (iedereen die serieus bezig is met zijn hobby dus) kunnen helpen aan het verbeteren van de vis kwaliteit.
Als er 3 man/vrouw een slechte review schrijft in een shop survey dan denk ik dat dit al mensen tegen zal houden voor de betreffende winkel/kweker.
Wat ik me ook af zit te vragen als noob, stel je heb 2 soorten discussen die elkaar lief vinden en zetten eitjes af en er komen jonkies van. Hier komen dus misschien weer nieuwe kleur varianten uit. (als het zo werkt hoor). Wat is hier eigenlijk voor kwaads aan?

Wat misschien wel door te voeren is of als extra toevoeging op de reviews, is een rating.
Je moet ergens beginnen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Zeker kees dat kan. Bij bijv de Neolamprologus brichardi hier zijn heel veel vindplaats varianten van te vinden. Dit zijn eigenlijk ook kruisingen, je moet het zien als een meer met heel veel bergen/heuvels onder water. Op iedere berg leefd een soort (zijn kolonie vissen) op een gegeven moment verdwaald er een visje e komt op een andere berg een soortgenoot tegen, als die 2 nu gaan paren komt er dus een geheel nieuwe vindplaats variant.

Als dat in de natuur gebeurt is er ineens een nieuwe soort ontdekt, als het in een aquariumgebeurt noemen ze het een bastaard :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Dat vind ik dus inderdaad een beetje krom.
Nu is het natuurlijk wel zo dat in een bak de ruimte zeer beperkt is en de vissen zelf beduidend minder keus hebben.
Maar volgens mij als ze geen zin hebben in een ander, dan ....
Als het een variant wordt die mooi is, sterk is, en natuurlijk niet misvormd is, zie ik geen probleem.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Sommige soorten kunnen heel kieskeurig en partner getrouw zijn, zeker in de tanganjika sfeer. Bij guppen zie je dat al wat van een ander geslacht is willen nemen, iets wat je bij sommige malawi soorten ook wel ziet.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Maar dan nog zeg ik, als het op vrijwillige basis is....... heb ik niet echt moeite mee.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

ben ik met kees eens...ik heb 2 kleuren zwaarddragers gehad en daar kwamen uiteindelijk 4 kleuren uit...met wel een hele mooie groene variant met zwart zwaard..helaas overleden....

en mijn guppen...ach ik laat ze lekker gaan...

wat beterft de rest van mijn vissen..ik heb nog niet ondekt dat de danio's het met de tetra's doen willen...zelfs niet met de rouwtetra...
en de regenbogen...nee die houden t ook bij zn eigen soort..
alhoewel...vanmorgen zat er een mannelijke regenboog achter een gupvr aan.... :lol: tja oversext denk ik hahahhaahha
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Ben wel tegen genetische manipulatie's tenzij is om een soort te redden van de ondergang.
Maar ook ben ik wel gemengd over.
Nee hoor, als mijn marlboro van bil gaat met een Blue Diamond en daar komen mooie sterke, goed van vorm pimpel paars gestreepte met violette vlekjes uit, he wie ben ik.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

whahahahahahahahha....
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

jari4now

Bericht door jari4now »

Kees schreef:Ben wel tegen genetische manipulatie's tenzij is om een soort te redden van de ondergang.
Maar ook ben ik wel gemengd over.
Nee hoor, als mijn marlboro van bil gaat met een Blue Diamond en daar komen mooie sterke, goed van vorm pimpel paars gestreepte met violette vlekjes uit, he wie ben ik.
Kees, daarin kan ik helamaal achter je staan, maar zie het dan als klein stukje natuur in een glazenhuis......( het gebeurt trouwens ook in de natuur, alleen de kleuren zijn minder...blabla och dat weet iedereen al)

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

kevin schreef:He molleke ben jij er ook weer is.

Wat bedoel je precies hiermee?
Puur het regristreren van kwekers onder 1 dak, iedereen weet zo op een gegeven moment wat zijn collega kweker heeft zitten.
De manier waarop gekweekt word kun je hier in bespreken met elkaar, nieuwe kleurmutatie's kun je met elkaar bespreken, ziekte's etc die specefiek voorkomen bij een bepaald soort vis.
Als je nu geregristreerde kwekers onder 1 dak heb zitten die hetzelfde ras kweken en dit zal straks bij de bond bekend worden, nou dan kan ik je wel vertellen dat dit toch wel zeker serieus genomen gaat worden. Dan praat je dus ook niet alleen maar over pietje , jan en klaas die een bak in de huiskamer hebben staan met een paar visjes er in, maar je praat over mensen die een soort instand willen proberen te houden, als straks het import een feit is geworden. (ik weet het ik loop even op de feiten vooruit)

Deze zelfde mensen werken onder meer met kweekkaarten of kweekprogramma's die natuurlijk bij eventueele verkoop van vis in gezien mogen worden door de koper. natuurijk als de kweker netjes kweekt is het ook geen probleem om een kijkje te nemen in zijn keuken.
Alles wat er gebeurd van a tot z zet je in dit kweekprogramma alsmede de kleur of waar uit de volwassen vis geboren is. ziektes, en hoe je het heb opgelost, waar mee of waarover je gefilterd heb. zuurtegraad, voer, broedtijd , conditie., kortom alles wat met de vis te maken heeft schrijf je op., en bij verkoop of ruil of wat dan ook geef je een uitdraai mee aan de volgende collega kweker. (dit alleen al voorkomt een heleboel misverstanden en niet te vergeten het scheelt eenbultje ellende voor de vis him zelf).

Ik zelf heb een werkgroep, cq speciaalclub opgericht met de vogels die ik kweek.

Het duurde even voordat het bekendheid genoot, mar op een geven moment begon het toch te lopen. eerst kwamen er een aantal grote kwekers even gluren, daarna kwamen de grootste kwekers en de bonden even gluren en daarna gaan dezelfde bonden mensen op de hoogte brengen van de werkgroep (omdat het toch wel intressant is) en het forum die gelinkt is aan de werkgroep waarin eigenlijk alles word besproken met iedereen.
Er word dus nu op grotere schaal naar de mening van jan de hollander gevraagd wat in het verleden niet zo was. Het is dus een veel breder spectrum geworden binnen de vogelkwekers in de zin dat er besluiten worden genomen over bijvoorbeeld nieuwe naamsgevingen. Dit is iets waar wij dus ook druk mee bezig zijn en waarna dus klablijkelijk ook geluisterd word door de mensen van de bond die het weer gaan bespreken met andere grote organisatie's over de gehele wereld, zoals een MUTAVI.

Waarom is dat dan toch, puur omdat er in het verleden veel te veel fouten zij gemaakt in naamsgevingen en omdat er hier en daar (door onkunde) fantasie namen gegeven werden aan vogels met bepaalde kleuren die met de genetica totaal niet stroken.

Dus eigenlijk gaat het er om om zeer gecontroleerd te gaan kweken waar iedere kweker straks zijn voordeel mee gaat doen, in welk opzicht dan ook.
Een naam maken en zorgen dat je binnen de hobbykweek een vast en betrouwbaar steunpunt word voor hobbyisten en mischien wel de bond?

Het gaat er dus ook niet om om dus de kleurenkweek uit te bannen en er mee te stoppen, neen, kleurmutatie kweek is net zo belangerijk en moet ook gewoon doorgaan. Want wat is er mooier dan een vel gele of hel blauwe discus. Het enige wat ik even darnaast wil vermelden is doe het wel goed, zie je dat het postuur, houding minder word, zet dan deze twee vissen niet nog eens op elkaar.
Tegen de tijd dat je discussen kweekt en deze een volwassen leeftijd berijken in een twee meter bak en niet groter worden dan 10 cm in doorsnee, dan is er toch wat mis denk ik?

Kevin. ik zal je nog even iets door mailen om te laten zien hoever de staat al is gegaan bij ons vogels. Hier uit kun je eigenlijk al op je vingers na tellen wat er straks in de toekomst gaat gebeuren bij de aquariaan.