Ik heb sinds een paar weken een terugkerende bruine laag op het wateroppervlak.
Het ontstaat binnen een week. Telkens wanneer ik de bak heb onderhouden (daarbij apart het oppervlak afgeschept met een beker) is het redelijk weg. Maar binnen een week is het oppervlak alweer dichtgegroeid ermee.
Ik kan nergens iets vinden over een bruine kaamlaag en het is ook geen bruinalg volgens mij, want het zit niet op de planten. Er ontstaan ook luchtbellen in. Het doet mij denken aan bacteriegroei, wat een kaamlaag ook is..Maar dan anders
Ik heb ook ineens draadalg..Maar dat heeft denk ik met het licht te maken.
Wat er is veranderd voor ik de laag kreeg:
Drijfplanten verwijderd daardoor meer licht in de bak.
Stroom is uitgevallen geweest en het filter heeft toen meer dan 30 minuten uitgestaan. Misschien wel meer dan een uur.
Ook de verlichtingstijd was hierdoor verplaatst dit heeft een paar weken zo gestaan.
Wat ik al heb gedaan/geprobeerd:
Easy carbo toevoegen dagelijks
wateroppervlak verlaagd zodat deze gelijk staat aan de filter-uitstroom (dit helpt niet)
Een reflector (zonder de reflecterende delen) onder één van de tl buizen gehangen om licht te dempen
Filter uitgespoeld
Verder is er niets veranderd. Ik voeg nog steeds plantenvoeding toe en verwissel wekelijks zo'n 30%
De Braziliaan die ik heb genomen om als drijfplant te fungeren begint lekker te groeien.
De corymbosa valt nog steeds uit. Maar lijkt redelijk stabiel nu..
Iemand een idee?