Bruine laag op het wateroppervlak.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bruine laag op het wateroppervlak.

Bericht door Linda »

Ik ga het toch maar even in de groep gooien..
Ik heb sinds een paar weken een terugkerende bruine laag op het wateroppervlak.
Het ontstaat binnen een week. Telkens wanneer ik de bak heb onderhouden (daarbij apart het oppervlak afgeschept met een beker) is het redelijk weg. Maar binnen een week is het oppervlak alweer dichtgegroeid ermee.
Ik kan nergens iets vinden over een bruine kaamlaag en het is ook geen bruinalg volgens mij, want het zit niet op de planten. Er ontstaan ook luchtbellen in. Het doet mij denken aan bacteriegroei, wat een kaamlaag ook is..Maar dan anders :?
Ik heb ook ineens draadalg..Maar dat heeft denk ik met het licht te maken.

Wat er is veranderd voor ik de laag kreeg:
Drijfplanten verwijderd daardoor meer licht in de bak.
Stroom is uitgevallen geweest en het filter heeft toen meer dan 30 minuten uitgestaan. Misschien wel meer dan een uur.
Ook de verlichtingstijd was hierdoor verplaatst dit heeft een paar weken zo gestaan.

Wat ik al heb gedaan/geprobeerd:
Easy carbo toevoegen dagelijks
wateroppervlak verlaagd zodat deze gelijk staat aan de filter-uitstroom (dit helpt niet)
Een reflector (zonder de reflecterende delen) onder één van de tl buizen gehangen om licht te dempen
Filter uitgespoeld

Verder is er niets veranderd. Ik voeg nog steeds plantenvoeding toe en verwissel wekelijks zo'n 30%
De Braziliaan die ik heb genomen om als drijfplant te fungeren begint lekker te groeien.
De corymbosa valt nog steeds uit. Maar lijkt redelijk stabiel nu..

Iemand een idee?

riny
0-200
0-200
Contacteer:

Re: Bruine laag op het wateroppervlak.

Bericht door riny »

Ik vind dit echt een lastige... Ik denk niet dat het bacteriën zijn. Gewoon omdat je ook luchtbelletjes ziet ontstaan. Daarom denk ik toch aan een soort alg. Welke, geen idee. Dit denk ik, doordat algen ook aan fotosynthese doen en dus zuurstof produceren. Vandaar die belletjes.

Heb je veel drijfplanten verwijderd? Veel drijfplanten zijn nitraatvreters. Het kan zijn dat je nu meer nitraat in je aquarium meet. Dat kan algengroei veroorzaken.

Ik denk dat de situatie wel zal stabiliseren en dat dan dit verschijnsel wel weg zal trekken. Hopelijk duurt het niet al te lang meer.

Veel succes ermee.
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Bruine laag op het wateroppervlak.

Bericht door amber98 »

Ik heb het hier ook gehad, toen we hittegolf hadden. Draad alg en een vreemde laag erop. (Rio 300) een paar keer weggehaald en nu komt de laag niet meer terug. Draadalg lijkt ook niet meer te vormen, wat het is weet ik niet ?