Visbestand voor 60L Aquascape

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Bartart
0-200
0-200

Visbestand voor 60L Aquascape

Bericht door Bartart »

Hallo AquaforA,

ik heb in Mijn Aquarium al het een en ander verteld, maar ik ben dus van plan voor mijn 60L aquascape een visbestandje voor te leggen.

Ik heb allereerst natuurlijk uitgezocht welke vissen voor Bodem-Mid-Boven geschikt waren, en daar een verdeling over gemaakt. Maar om het kunstige gedeelte van aquascaping erin te houden, heb ik ook naar de kleurensamenstelling gekeken, en naar hoe erg de visjes opvallen. Als je bv. kardinaaltetra's in je bak hebt, zullen mensen weinig aandacht schenken aan je, toch wat grauwe, corydoras. Om de aquascape wat groter over te laten komen, werd aangeraden kleine visjes te selecteren. Al met al genoeg om rekening mee te houden.

Ik heb als uitgangspunt de Epiplatys Annulatus of, zoals als ik hem vroeger kende (kon de Latijnse naam niet uitspreken), de Rocket Panchax gekozen; vroeger als kind heb ik hier bij elke dierenwinkel die ik binnen liep naar gevraagd maar heb hem nooit kunnen vinden. In de moderne tijd gaf enkele seconden googlen natuurlijk al resultaat.

Afbeelding

Deze vis blijft voornamelijk aan het oppervlak en dient met zijn prachtige kleuren als je het mij vraagt het kroonjuweel van een aquarium te zijn. Hij wordt slechts 3 centimeter, maar is daarmee de grootste bewoner van het aquarium.

Als bodemvisjes, wist ik al snel Corydoras te willen en het liefst een klein soort. Hiervoor wil ik de Corydoras Pygmaeus kopen. Zeer schattig en klein en ze scholen fantastisch samen.

Afbeelding

In het midden heb ik het liefst een grote school, hiervoor zat ik eerst aan de micro rasboras te denken, maar ik vind dat deze beestjes niet zo mooi zwemmen. De Hengeli Kegelvlekjes trokken mijn aandacht; ze zijn goedkoop, hun rode kleur past in het kleurenschema en ik vind het toch wel wat meer "vissen" dan de micro rasboras.

Afbeelding

Als laatste nog wat vuurgarnaaltjes om ook de bodem wat meer rood te kleuren.

Afbeelding

Het lijkt me ook leuk om, als ik het geld er voor op kan brengen, nog een aantal panda garnalen toe te voegen. Dat brengt de zwart-witte banden van de Epiplatys weer terug.

Afbeelding

Even een telling, met het 1cm-vis/liter idee:

Bodem 6x Corydoras Pygmy 2 cm 12 L
Bodem 5x Vuurgarnaal 1.5 cm 7.5 L
Mid 10x Kegelvlekje 2 cm 20 L
Top 4x Epiplatys Annulatus 3 cm 12 L
Totaal: 51.5 L

Natuurlijk zijn ze in het begin nog een stukje kleiner, genoeg ruimte om door te groeien dus.
Laat maar weten wat jullie ervan vinden, of jullie nog tips hebben etc!

Groetjes,
Bart

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Visbestand voor 60L Aquascape

Bericht door amber98 »

Ik zou zelf niet kiezen voor de pygmaeus, hiervan is bekend dat die door alle waterlagen zwemmen ipv alleen op de bodem. Verder kun je beter met 10 vuurgarnalen beginnen denk ik, 5 is erg weinig.

Onderwerp auteur
Bartart
0-200
0-200

Bericht door Bartart »

Vind het niet zo erg dat ze ook wat naar het midden van het water trekken; heb niet zo veel vrij zand op de bodem dus denk dat dit soort zich hier het beste aan kan aanpassen. Zijn garnalen erg sociale beesten?
Anders neem er wel geen, als het met 5 niet af kan. Geef liever de garnalen op dan de andere groepen.

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Garnalen voelen zich beter met meer, het minimum is 10 maar liefst 15, let wel, met vuurtjes heb je er binnen een paar maanden veeeel meer.

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

Je kan ook garnalen memen die zicht niet voortplanten.garnalen moeten minimaal in 10 stks gehouden worden en voor garnalen geld geen cm per liter regen dat je het weet. Ze houden je bak zelfs schoon. Ik heb bijv de rode neus garnaal of "pinokkiogarnaal" deze plant allen voort in brak water em is een hele leuke actieve garnaal die niet al teklein is voor het oog
Afbeelding
'The eye is useless, if the mind is blind'

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Espei's zijn roder dan Hengelii's. Bedoel je die soms? Pas op in de winkel, ze worden vaak met elkaar verward..

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

In de winkels hebben ze meestal nog heel weinig kleur waardoor je ze snel vergeten of door elkaar halen welke wat is
'The eye is useless, if the mind is blind'

Onderwerp auteur
Bartart
0-200
0-200

Bericht door Bartart »

Hallo,

bedankt voor de reacties. Dat garnalen niet (of amper) mee tellen bij de bio load wist ik niet. Ik ga overmorgen 10 stuks vuurgarnalen ophalen bij iemand die een advertentie op marktplaats gezet had. Dan kunnen deze eerste bewoners de boel vast wat opschonen voor de visjes komen ;)

Dat de Hengeli en Espei verschillende vissen zijn wist ik niet, bij corydora.nl worden ze dan ook als één en dezelfde vis gecategoriseerd. Toch maar even een mailtje gestuurd voor opheldering.

Merk dat iedereen toch erg tegen het geringe formaat van mijn visgroepjes is, had hier en daar gelezen dat de minimum aantallen wel klopte met mijn plan, maar neem toch aan dat jullie het niet voor niets zeggen. Gezien het formaat van de bak zal ik dan toch mijn keuze wat moeten beperken, dus ik denk dat ik voor alleen de Pygmaeus (zo'n 10 stuks) en de Epiplatys (8 stuks) ga.
Dan later wel zien of de tank nog ruimte biedt voor meer,

Klinkt dit als een beter plan? Sorry als ik erg koppig overkwam, vind het zelf een beetje jammer aangezien er zoveel mooie visjes zijn en ik ze het liefst allemaal had maarja 2 soorten gezonde visjes zijn altijd leuker dan 5 ongelukkige soorten.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

De reden waarom we zeggen ze beter in groter groepen te houden is: ze worden simpelweg schuw. Je hebt er niks aan als ze niet komen eten, niet rond durven te zwemmen, alleen maar verscholen zitten enz. ;)

En garnalen vervuilen haast niet maar ruimen juist op waardoor je dus niks voor ze hoeft mee te tellen per liters.

10 corys klinkt al beter. zoals ik in je andere topic al zei is 3m/4v van e. Annulatus ook mogelijk (7dus)