ik heb in Mijn Aquarium al het een en ander verteld, maar ik ben dus van plan voor mijn 60L aquascape een visbestandje voor te leggen.
Ik heb allereerst natuurlijk uitgezocht welke vissen voor Bodem-Mid-Boven geschikt waren, en daar een verdeling over gemaakt. Maar om het kunstige gedeelte van aquascaping erin te houden, heb ik ook naar de kleurensamenstelling gekeken, en naar hoe erg de visjes opvallen. Als je bv. kardinaaltetra's in je bak hebt, zullen mensen weinig aandacht schenken aan je, toch wat grauwe, corydoras. Om de aquascape wat groter over te laten komen, werd aangeraden kleine visjes te selecteren. Al met al genoeg om rekening mee te houden.
Ik heb als uitgangspunt de Epiplatys Annulatus of, zoals als ik hem vroeger kende (kon de Latijnse naam niet uitspreken), de Rocket Panchax gekozen; vroeger als kind heb ik hier bij elke dierenwinkel die ik binnen liep naar gevraagd maar heb hem nooit kunnen vinden. In de moderne tijd gaf enkele seconden googlen natuurlijk al resultaat.

Deze vis blijft voornamelijk aan het oppervlak en dient met zijn prachtige kleuren als je het mij vraagt het kroonjuweel van een aquarium te zijn. Hij wordt slechts 3 centimeter, maar is daarmee de grootste bewoner van het aquarium.
Als bodemvisjes, wist ik al snel Corydoras te willen en het liefst een klein soort. Hiervoor wil ik de Corydoras Pygmaeus kopen. Zeer schattig en klein en ze scholen fantastisch samen.

In het midden heb ik het liefst een grote school, hiervoor zat ik eerst aan de micro rasboras te denken, maar ik vind dat deze beestjes niet zo mooi zwemmen. De Hengeli Kegelvlekjes trokken mijn aandacht; ze zijn goedkoop, hun rode kleur past in het kleurenschema en ik vind het toch wel wat meer "vissen" dan de micro rasboras.

Als laatste nog wat vuurgarnaaltjes om ook de bodem wat meer rood te kleuren.

Het lijkt me ook leuk om, als ik het geld er voor op kan brengen, nog een aantal panda garnalen toe te voegen. Dat brengt de zwart-witte banden van de Epiplatys weer terug.

Even een telling, met het 1cm-vis/liter idee:
Bodem 6x Corydoras Pygmy 2 cm 12 L
Bodem 5x Vuurgarnaal 1.5 cm 7.5 L
Mid 10x Kegelvlekje 2 cm 20 L
Top 4x Epiplatys Annulatus 3 cm 12 L
Totaal: 51.5 L
Natuurlijk zijn ze in het begin nog een stukje kleiner, genoeg ruimte om door te groeien dus.
Laat maar weten wat jullie ervan vinden, of jullie nog tips hebben etc!
Groetjes,
Bart