Visbestand voor 40L.

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200

Visbestand voor 40L.

Bericht door AquaAmazon »

Hi,

ik wil met een paar weken vissen in m'n aquarium doen (50*25*30, l*b*h), maar heb nog niet echt goed een idee wat ik wil en wat kan. Ik wil in ieder geval 6x Corydoras 'Black Venezuela' hebben, daarvoor ben ik ook al me pH wat richting 6,5 aan het brengen. Bij viswinkel hier in de buurt vertelden ze mij dat deze vissen best wel in een bak met een pH van 7-7,5 kunnen leven en dat het eigenlijk alleen nodig is om de pH laag te hebben als je wilt gaan kweken. Klopt dit?

En wat voor kleine vissen kan ik er het beste bij doen? Ik wil wel graag alleen vissen uit het wereld deel Zuid-Amerika in m'n bak hebben. Het formaat ben ik niet over uit, of hele kleine vissen zoals een tetra soort ofzo. Geen neon tetra's maar wat anders kleins. Of de Fantoom zalm ofzo, ziet er ook wel leuk uit maar denk dat het dan te druk en te krap gaat worden.

Zijn er ook soorten kogelvissen uit dat wereld deel? Ik heb tot nu toe alleen de Colomesus psittacus gevonden alleen deze kan over de 10cm. groeien. Dat vind ik eigenlijk te groot, ik kan 'm natuurlijk verkopen als die te groot word.

Bovenin had ik gemarmerde bijlzalmen in gedachten maar als ik zo naar m'n bak kijk, dan zullen die te weinig ruimte hebben denk ik.

Ik hoop dat jullie me wat advies en ideeën kunnen geven :D

Grtz,
Bart

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Visbestand voor 40L.

Bericht door amber98 »

De black venezuela wordt te groot. (minimaal 80cm nodig) Je kan beter kijken naar de corydoras hastatus of van soortgelijke grootte (2,5/3 cm)
Tetra soorten willen vaak ook wat meer ruimte. ik denk dat je beter naar boraras soorten kan kijken voor de middenlaag.
Voor bijlzalmen is het inderdaad te klein.
Je kan er garnalen bij zetten, als je die leuk vind?

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200

Hmm.. Ik zie het nu ook staan op een paar sites. :( Jammer.. Maar bij de winkel zeiden ze dat de corydoras soorten niet veel ruimte nodig hebben en dat deze soort makkelijk zou gaan in mijn bak. Ik ga in ieder geval ff kijken of er nog andere mooi, donker gekleurde cory soort is. Deze vond ik ook wel een leuk alternatief, de Otocinclus vittatus LDA023. Word zo'n 3,5 cm groot. Of de LDA025, alleen word deze weer 5cm. Op de site van hobbykwekers staat bij de LDA023 dat ze een bak van 60 cm nodig hebben, zou mijn 50 cm. bak ook nog kunnen volstaan?

De boraras soorten heb ik ook erg veel voorbij zien komen, leuke visjes maar kan er alleen geen een vinden uit Zuid-Amerika. Heb het idee dat ik het me wel moeilijk maak om alleen vissen uit dat wereld deel te willen :P Vooral kleine visjes.

Garnalen zijn opzich wel leuk maar dan moet ik een ander filter kopen denk ik. Maar ik vind bodemvissen eigenlijk wel wat leuker, de garnalen zitten toch voornamelijk op de bodem? Ik heb ook eigenlijk vrij weinig verstand van die beestjes.

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Mijn vuurgarnaaltjes zitten overal boven beneden ,midden ,achterwand etc ik wil ze niet kwijt alleen maar met mijn vissen groeit de populatie niet snel .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Otocinclus is wildvang geloof ik. In ieder geval is er erg veel sterfte. Ik meen te hebben gelezen dat er voor 1 visje in jouw bak, 9 onderweg dood zijn gegaan met transport. Ook binnen 3 weken kunnen er nog 1 of 2 van je aangekochte groep sterven (gebeurt regelmatig) aan jou de keuze of je hier aan mee wilt doen. Als je ze wel wil, hou er dan rekening kee dat je algen moet gaan kweken, voor je ze erin zet. Ze eten echt bijna alleen maar algen en vele sterven door in een te schone bak gezet te worden (door honger dus) of je moet een voersteen maken.
als er aangegeven wordt 60cm minimaal, zou ik ze er niet in zetten. 60cm is vaak al minder dan het echte minimale die ervaren houders van een soort aangeven.

kleine visjes uit dat gedeelte, kan ik zo snel niet opnoemen. Ik denk dat er niet veel overblijft, als er al iets overblijft.
garnalen gaan inderdaad de hele bak door.

edit: misschien endler guppen? (LET OP: levendbarend)

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200

Oke, toch maar eens even in lezen in de garnalen enzo :lol: Als de vissen de populatie in bedwang kunnen houden zie ik er weinig problemen in.

Oef, dat is dus gewoon verspilling van vissen.. Kan ik er weer 1 vanaf strepen als dat zo is. Ik zal eens wat meer info opzoeken, ik kon vannacht niet zo heel veel info over deze vissen vinden. Misschien kwam dat omdat het nacht was :P Zo nog ff t artikel over deze vis op hobbykwekers lezen. Is geen makkelijke vis als ik t goed begrijp.

Ik ben wel aardig wat kleine visjes tegen gekomen op internet maar dat zijn allemaal van die vage soorten die je bijna onmogelijk in de winkel kan vinden en moeilijk te houden zijn dacht ik. Endler guppen had ik ook op me lijstje staan, was ze bijna vergeten. Even uitzoeken wat hier de voor- en nadelen aan zijn.

Bedankt weer!

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Vele mensen houden wel otos. Ze zijn ook leuk. Eigenlijk zijn het gewoon hele kleine lnummers, ik doe er liever niet aan mee. Als jij ze wel heel erg leuk vind, is er niemand die zegt dat je ze niet mag kopen

Endler guppen hebben als grootste nadeel dat ze jongen krijgen :?

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

In een 50 cm kan je ook wel 10 Hyphessobrycon Amandae kwijt. Vind je die niet leuk?

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200

Nee dat begrijp ik. Als de sterftecijfers echt zo hoog zijn met wildvang zoals jij zegt dan geef ik mijn geld daar liever ook niet aan uit. Maar als ze ook gekweekt worden lijkt het me een leuk visje, alleen bied mijn bak te weinig ruimte. Dus ik zoek weer verder :P

Oke, dat is ook niet echt de bedoeling.

@Erik1974: Ja dat zijn leuke visjes! Alleen is niet zo makkelijk te houden toch?

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Mwa, ik heb met mijn eerste 'batch' veel pech gehad maar ik weet niet of dat iets te maken had met de manier waarop ik ze hield. Die ik nu heb doen het goed. Mijn dochter heeft er ook 10 en die gaan ook prima. Ik heb ze trouwens gewoon op kraanwater met veel eikenblad en cattapa blad in de bak, dit zuurt het water een klein beetje aan waardoor mijn ph tussen de 7 en 7,5 zit. Je hoeft voor deze visjes niet persé een lage ph aan te houden. Toen ik nog wel over turf filterde heb ik wel een nakweek gehad, deze leeft nu nog steeds, nakweek zal je niet hebben op kraanwater maar bij deze visjes is dat zowiezo een kwestie van mazzel hebben.

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200

Oke, dat klinkt goed te doen dus. Ik denk dat het deze vissen worden voor de middenlaag.
Maar als ik de pH rond 7 kan hebben dan zou er ook een appelslak bij kunnen :idea:

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Bijkomend voordeel is ook dat je niet met je Pjh hoeft te knoeien met het risico op schommelingen, je kan beter een stabiele hoge ph hebben dan een schommelende lage ph.

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

AquaAmazon schreef: Maar als ik de pH rond 7 kan hebben dan zou er ook een appelslak bij kunnen :idea:

Je kunt zelfs met een PH van 7 ( eierlegende tandkarpertjes ) Aphyosemions houden 8)
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

ijsselmeer schreef:AquaAmazon schreef: Maar als ik de pH rond 7 kan hebben dan zou er ook een appelslak bij kunnen :idea:

Je kunt zelfs met een PH van 7 ( eierlegende tandkarpertjes ) Aphyosemions houden 8)
Ben je ze aan het promoten Henk? :mrgreen:
Grapje hoor, het zijn ook hartstikke mooie visjes ;)

Onderwerp auteur
AquaAmazon
0-200
0-200

@Erik1974: Ja daar heb je wel een goed punt.

@IJsselmeer: Dat zijn ook wel leuke visjes ja, maar ik denk toch dat ik voor de Hyphessobrycon Amandae kies. :P Ik vind die kleur wel erg mooi van dat visje.