Nee, ik zou geen guppen erbij doen in deze maat.
Ja, een wat groter aquarium maakt zeker wel verschil. Een aquarium van 30 liter is veel minder makkelijk in balans te houden dan eentje van 55 liter. En omdat daar meer water in zit, kun je er wat meer vissen in doen. Je zou daarbijvoorbeeld een iets grotere rasbora in kwijt kunnen, zoals de boraras maculata. Eigenlijk alle soorten waar boraras voor staat ipv rasbora. Of, ook een heel mooie vis, de galaxy. Dat is de vis op mijn avatar. Echt heel mooi om te zien. En je kan het combineren met ander vissen, zoals een kleine corrydoras. Denk daarbij aan de pygmeaus of de habrosus. Dat zijn bodemvisjes, hebben een heel andere vorm en zijn grijs. Hoewel ze niet goed tegen scherp grind kunnen, dus dan moet je even checken of er geen scherpe randen aan je grind zit.
Guppen zou ik ook niet in 55 liter doen, die worden toch vaak weer net wat te groot, hebben net wat meer zwemruimte nodig. Hoewel, een endlergup blijft iets kleiner, die kan misschien wel. Maar houd er met guppen wel rekening mee, dat ze levend barend zijn en heel snel vermeerderen
Wat je ook kan doen, als je een ruimte probleem hebt, is een wat dieper aquarium nemen. Zelf vond ik 30 liter te klein voor wat ik met een aquarium wilde, maar veel meer ruimte dan die 30 cm heb ik ook niet, dus ben ik op zoek gegaan naar een kubus. ik heb nu 38x38x40. Bijna dezelfde breedte, maar toch een hoop meer liters. En ik ben er erg tevreden over.
En vraag gerust, hoor