welke vissen in aquarium en welke vis is dit?

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

welke vissen in aquarium en welke vis is dit?

Bericht door tobyderks »

hey,
even 2 vraagjes:

weet iemand wat voor soort vis dit is? :?:

Afbeelding

weet iemand nog leuke vissen voor in mijn aquarium? :vis:
ik heb een tropisch aquarium van 30 liter. er zitten op dit moment nog twee vissen in (andere zijn pas doodgegaan): de vis van de foto en een goudvis. (i know, i know, goudvis hoort niet in dit aquarium thuis. was niet mijn fout, en hij heeft het al een jaar volgehouden)
als een vis speciale verzorging nodig heeft, dan graag even melden (speciaal voer of zo).
alvast bedankt!!! :D

mvg Toby Derks
Laatst gewijzigd door tobyderks op 04 sep 2015 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

fenna
200-400
200-400

Re: welke vissen in aquarium en welke vis is dit?

Bericht door fenna »

Hallo Toby,

Misschien is het een idee om die foto op een webserver te zetten, want de gemiddelde internetter kan niet meekijken op de harde schijf van een andere internetter ;)
Dat kan eenvoudig door onder het invoegveld het tabblad "voeg een afbeelding toe aan je bericht" te gebruiken. en daar de stappen te volgen.

Wat betreft vissen voor je 30liter aquarium...
heb je wel eens aan garnalen gedacht? of een kleine rasbora soort.
Heb zelf in een 25liter bakje micro rasbora zwemmen

Fenna

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Hoi fenna

ik zal het thuis eens proberen, bedankt voor het melden!
Ja ik heb al verschillende keren garnalen geprobeert, maar die gaan steeds dood......
ik zal eens kijken voor die rasbora. Bedankt!!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

fenna schreef:Hallo Toby,

Misschien is het een idee om die foto op een webserver te zetten, want de gemiddelde internetter kan niet meekijken op de harde schijf van een andere internetter ;)

Fenna
Oh zit net anders op jou harde schijf te kijken Fenna, maar leuke foto's :P :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Nu staat de foto er wel goed op! Dus iemand enig idee wat deze vis voor soort is?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Dat is een messingbarbeel..
Ook geen vis voor in een 30 liter bakje. Het is tevens een scholenvis.
Microrasbora zijn inderdaad veel meer geschikt :)

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Linda schreef:Dat is een messingbarbeel..
Ook geen vis voor in een 30 liter bakje. Het is tevens een scholenvis.
Microrasbora zijn inderdaad veel meer geschikt :)
Ja ik ben ontzettend verkeerd ingelicht door een winkel. Ik ga nu altijd naar de maanvis in nijmegen. Dat is een ontzettend goede winkel! Ik had eerst 3 van die messingbarbelen maar er zijn er 2 doodgegaan. ik zal deze vissen er dan niet meer in stoppen...... ik zal de eerst volgende keer eens vragen in nijmegen voor die microbarbosa. Enig idee hoeveel bardosa's er minimaal en maximaal in kunnen?

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Voor een aquarium van 30 liter, zou je de Boraras Brigittea kunnen nemen. Dat is de kleinste rasbora (de microrasbora), een leuk visje die echt knalrood wordt. Je kan dan een schooltje van een stuk of 7, hooguit 10 nemen. Minder dan 7 sowieso niet, want het is een scholenvisje.
Daarnaast zou je dwerggarnalen erin kunnen houden. Dat zijn ook heel leuke, actieve diertjes, en je hebt ze in verschillende kleuren.
Ze kunnen heel goed in combinatie met elkaar, de Brigittea's zijn zo klein, dat ze hooguit een enkel garnaaltje van een dag oud op kunnen peuzelen, maar het zijn geen actieve jagers dus pakken ze ze alleen als ze ze per ongeluk tegenkomen en met wat mos als schuilplek zal dat eigenlijk niet gebeuren.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

De Brigittae zijn inderdaad erg leuk! Pas wel op dat ze ze niet per ongeluk verwarren met de Maculatus. Ze lijken best op elkaar en vooral als ze door het uitvangen van kleur afraken....
Maanvis is een goede winkel inderdaad, ik kom er ook graag :)
Ik heb zelf ongeveer 10 stuks in mijn 20 litertje..Ze zijn klein en geen drukke zwemmers. (ik zeg ongeveer want het lukt me gewoon niet ze allemaal te tellen door mijn inrichting :P )

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Zo veel lijken de Maculata en de Brigittea toch niet op elkaar? De Maculata heeft een zwarte stip en de Brigittea een zwarte streep over de hele lengte.
Hoewel het bij de winkel hier wel fout is gegaan, ik had een nieuw schooltje Maculata's gekocht en er zat 1 Brigittea als verstekeling bij.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ze lijken inderdaad niet op elkaar qua kleur ed maar wel qua formaat..En heb al meerdere keren gemerkt dat ze gemengd in een bak zaten....

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

karinD schreef:Voor een aquarium van 30 liter, zou je de Boraras Brigittea kunnen nemen. Dat is de kleinste rasbora (de microrasbora), een leuk visje die echt knalrood wordt. Je kan dan een schooltje van een stuk of 7, hooguit 10 nemen. Minder dan 7 sowieso niet, want het is een scholenvisje.
Daarnaast zou je dwerggarnalen erin kunnen houden. Dat zijn ook heel leuke, actieve diertjes, en je hebt ze in verschillende kleuren.
Ze kunnen heel goed in combinatie met elkaar, de Brigittea's zijn zo klein, dat ze hooguit een enkel garnaaltje van een dag oud op kunnen peuzelen, maar het zijn geen actieve jagers dus pakken ze ze alleen als ze ze per ongeluk tegenkomen en met wat mos als schuilplek zal dat eigenlijk niet gebeuren.

hoi
bedankt voor de tip! Zo'n schooltje lijkt mij inderdaad leuk! Maar ik ben bang dat mijn goudvis van 8 cm ze zal opeten. dit heeft hij nog nooit gedaan, ook niet toen ik nieuwe guppies had, maar ik ben er toch wel bang voor. Wat denk jij?
En is zo'n schooltje van 7 écht het maximale wat in de bak kan? Of zouden er nog 3 a 4 andere visjes bij kunnen? Ik vind namelijk wat variatie in kleuren en vorm wel wat mooier.

alvast bedankt voor je reactie.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik zou de goudvis er echt uit halen. Een goudvis heeft een aquarium nodig van zeker een meter lang, omdat ze heel groot kunnen worden. Misschien is er iemand in de buurt die een vijver heeft waar je hem in kan zetten?
Ik denk inderdaad, dat als je hem zou laten zitten, hij inderdaad de visjes en zeker de garnalen op zal eten.

Ik zou tot max 10 brigittea's gaan, echt niet meer. En dan geen andere vissen erbij, ook omdat eigenlijk alle andere vissen al te groot zijn voor je bakje. Een vis heeft voldoende ruimte nodig om te kunnen zwemmen, dus hoe meer en hoe groter de vissen, hoe meer ze elkaar in de weg zitten. En ook niet te vergeten, vissen vervuilen je water. Hoe meer vissen je hebt, hoe sneller je water vuil wordt, dus hoe vaker je je aquarium zal moeten schoonmaken. Met alleen een schooltje Brigittea's en een groepje garnalen, zal 1x in de week genoeg zijn, maar anders gaan ze zichzelf als het ware vergiftigen.

Maar zo als ik al zei, ze kunnen wel heel goed in combinatie met dwerggarnalen. De vuurgarnaal is de makkelijkste, de beste "beginners"garnaal, omdat ze redelijk sterk zijn en heel makkelijk kweken. Zo heb je toch 2 verschillende dieren in je aquarium. Een kleurvariant van de vuurgarnaal, is de citroengarnaal. Deze is knalgeel. Staat mooi in combinatie met de vuurrode brigittea's.
Garnalen en vissen zitten elkaar absoluut niet in de weg en ze hebben geen last van elkaar. Als ze elkaar tegenkomen, zullen ze beiden aan de kant gaan voor de ander.

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

karinD schreef:Ik zou de goudvis er echt uit halen. Een goudvis heeft een aquarium nodig van zeker een meter lang, omdat ze heel groot kunnen worden. Misschien is er iemand in de buurt die een vijver heeft waar je hem in kan zetten?
Ik denk inderdaad, dat als je hem zou laten zitten, hij inderdaad de visjes en zeker de garnalen op zal eten.

Ik zou tot max 10 brigittea's gaan, echt niet meer. En dan geen andere vissen erbij, ook omdat eigenlijk alle andere vissen al te groot zijn voor je bakje. Een vis heeft voldoende ruimte nodig om te kunnen zwemmen, dus hoe meer en hoe groter de vissen, hoe meer ze elkaar in de weg zitten. En ook niet te vergeten, vissen vervuilen je water. Hoe meer vissen je hebt, hoe sneller je water vuil wordt, dus hoe vaker je je aquarium zal moeten schoonmaken. Met alleen een schooltje Brigittea's en een groepje garnalen, zal 1x in de week genoeg zijn, maar anders gaan ze zichzelf als het ware vergiftigen.

Maar zo als ik al zei, ze kunnen wel heel goed in combinatie met dwerggarnalen. De vuurgarnaal is de makkelijkste, de beste "beginners"garnaal, omdat ze redelijk sterk zijn en heel makkelijk kweken. Zo heb je toch 2 verschillende dieren in je aquarium. Een kleurvariant van de vuurgarnaal, is de citroengarnaal. Deze is knalgeel. Staat mooi in combinatie met de vuurrode brigittea's.
Garnalen en vissen zitten elkaar absoluut niet in de weg en ze hebben geen last van elkaar. Als ze elkaar tegenkomen, zullen ze beiden aan de kant gaan voor de ander.
ik zal eens kijken wat ik met de goudvis ga doen. misschien dat ik hem aan iemand kwijt kan.
ik heb al eerder garnalen gehad maar ze gaan steeds dood. en ik heb gemerkt dat vooral in de zomerdag als het aquarium iets te warm wordt, dat ze dan gelijk sterven. plus zien garnalen er niet mooi uit in mijn aquarium. ik had er ander grind in moeten doen voor garnalen.
ik zit er al aan te denken om een iets groter aquarium te nemen (tussen de 50 en 60 liter), maar ik vraag me af of dat wel slim is, aangezien ik dit aquarium pas 1 1/2 jaar heb. ik denk dus dat dit iets te vroeg is. of zit er niet zo veel verschil in een 30 of 55 liter aquarium (om hem in balans te houden en zo) ? misschien dat ik over een week of zo hier een aparte topic over ga maken.
max. 10 brigittea's en geen andere vissen erbij. oke. zouden 7 brigittea's en 3 guppy's (of een andere kleine vissensoort) ook gaan? zo niet dan neem ik alleen de brigittea's hoor, maar ik kan het altijd vragen :D

in ieder geval alvast bedankt voor de tip over de brigittea's en de garnalen. en natuurlijk bedankt dat je de moeite neemt om hier samen met mij over te praten! :mrgreen:

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Nee, ik zou geen guppen erbij doen in deze maat.

Ja, een wat groter aquarium maakt zeker wel verschil. Een aquarium van 30 liter is veel minder makkelijk in balans te houden dan eentje van 55 liter. En omdat daar meer water in zit, kun je er wat meer vissen in doen. Je zou daarbijvoorbeeld een iets grotere rasbora in kwijt kunnen, zoals de boraras maculata. Eigenlijk alle soorten waar boraras voor staat ipv rasbora. Of, ook een heel mooie vis, de galaxy. Dat is de vis op mijn avatar. Echt heel mooi om te zien. En je kan het combineren met ander vissen, zoals een kleine corrydoras. Denk daarbij aan de pygmeaus of de habrosus. Dat zijn bodemvisjes, hebben een heel andere vorm en zijn grijs. Hoewel ze niet goed tegen scherp grind kunnen, dus dan moet je even checken of er geen scherpe randen aan je grind zit.

Guppen zou ik ook niet in 55 liter doen, die worden toch vaak weer net wat te groot, hebben net wat meer zwemruimte nodig. Hoewel, een endlergup blijft iets kleiner, die kan misschien wel. Maar houd er met guppen wel rekening mee, dat ze levend barend zijn en heel snel vermeerderen ;)

Wat je ook kan doen, als je een ruimte probleem hebt, is een wat dieper aquarium nemen. Zelf vond ik 30 liter te klein voor wat ik met een aquarium wilde, maar veel meer ruimte dan die 30 cm heb ik ook niet, dus ben ik op zoek gegaan naar een kubus. ik heb nu 38x38x40. Bijna dezelfde breedte, maar toch een hoop meer liters. En ik ben er erg tevreden over.

En vraag gerust, hoor 8)