Bio CO2: omgekeerd bakje te klein?

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200

Bio CO2: omgekeerd bakje te klein?

Bericht door RvL »

Hallo allemaal,

sinds een paar weken ben ik wat aan het stoeien met bio CO2.

Aanleiding hiervoor is dat ik veel last heb van alg. Na overleg met andere aquarianen en de lokale aquariumspeciaalzaak was de conclusie dat de bak niet in balans was: de voedingsstoffen waren er maar CO2 was er niet of in ieder geval te weinig.

Dus in de wondere wereld van bio CO2 gedoken in combinatie met het welbekende omgekeerde bakje als diffusor. Mijn aquarium is 60x30 dus volgens de stelregels zou het bakje 6x3 moeten zijn (1% van het oppervlak van het aquarium).

Met m'n oude beplanting, eigenlijk alleen maar Anubias nana, ging dat best goed. De continutest (JBL) die ik er in heb hangen was niet felgroen maar toch in ieder geval groen wat inhoud dat er in ieder geval een gezondere hoeveelheid CO2 in de bak zat. Daarna ben ik opnieuw gaan beplanten. De oude planten waren flink aangetast door baardalg, dus in een keer alles er uit en opnieuw beplant.

De beplanting is wel wat anders geworden. Op de achtergrond, over bijna de hele achterwand, staat nu Belgisch groen, een snelgroeier. In het midden staan 3 Anubias Species en op de voorgrond 2 Lilaeopsis. In eerste instantie niets aan de CO2 opstelling veranderd, behalve uiteraard periodiek een nieuwe fles :)

Al snel sloeg de continutest niet meer uit: donkerblauw. Vervolgens een iets groter bakje gemonteerd (duploblok van 9x3 geleend van m'n zoontje :D) maar nog steeds blauw. Ik krijg het vermoeden dat het Belgisch groen met hun groeitempo meer CO2 opnemen dan ik er op dit moment in stop. Een groter bakje zou dan de oplossing zijn, maar ik ben er een beetje huiverig voor om een te groot bakje te monteren. Ik wil natuurlijk wel proberen te voorkomen dat ik dadelijk teveel CO2 in het water heb en te weinig O2.

De resultaten van de continutest heb ik overigens wel meerdere keren gecontroleerd door een handmatige pH test te doen. Toen de test groen was, was m'n pH 7. Dat met een kH van 6 zou neerkomen op zo'n 17,7mg/l CO2. Nu ligt het pH zeker op 7,5.

Ook heb ik een aantal andere zaken geprobeerd. Zo heb ik het bakje dieper in het water geplaatst zodat het CO2 beter op kan lossen. Ook heb ik de continutest op een andere plek gehangen om een tekort aan stroming uit te sluiten. Beide zaken hebben geen verbetering gebracht.

Wat is nu wijsheid in deze situatie? Bakje wederom vergroten en kijken wat er gebeurd? Of toch iets anders?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Bio CO2: omgekeerd bakje te klein?

Bericht door Linda »

Het is inderdaad zo dat wanneer je meer planten toevoegt, je ook meer voedingsstoffen en co2 moet toevoegen.
Mijn bakje (ik gebruik zelf ook bio co2) is ook veeel groter dan de aangegeven verhoudingen (maar ik heb ook best wat planten :P ). Durf even niet te zeggen wat het verschil is. Ik heb heel wat bakjes versleten voor ik tevreden was.
Je zou een groter bakje kunnen proberen. Ga niet meteen te groot.
Hangt er wel een mooie bel onder het bakje? Komen er wel bellen uit de slang? Heb je één fles of twee? Twee flessen is namelijk beter voor de stabiliteit van je co2 niveau waarmee je baardalgen voorkomt.
En als laatste tip..Vervang je co2 checker de vloeistof eens. Bij een vriendin van mij werd hij ook niet meer groen terwijl er niets veranderd was en de vloeistof was nog niet eens zo oud.

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200

Bericht door RvL »

Hallo Linda,

bedankt voor je reactie!

Morgen is het weer wisseldag, dus ik zal eens kijken of ik nog ergens een bakje heb wat ik kan gebruiken. Om m'n zoontje nu nog een keer aan te kijken of ik een blokje van 'm mag 'lenen'...

Ik heb nu nog 1 fles. Twee flessen zit wel in de planning, maar ik kan het nu nog niet kwijt zonder dat het in direct zicht staat. In huidige bakje hangt wel een mooie bel inderdaad en zit nu op zo'n 15 bellen per minuut.

CO2 checker vloeistof is nu 3 weken oud. Ik zal die morgen ook eens vervangen. Volgens JBL kan er zo'n 4 weken mee gedaan worden maar ik kan het allicht wat eerder vervangen. De pH druppeltest geeft echter nog steeds zo'n 7.5 aan dus heel veel CO2 zit er niet in de bak op dit moment.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Dan zou ik inderdaad eens kijken of een groter bakje helpt.
En ga zo snel mogelijk over naar twee flessen, scheelt je een hoop gedoe straks :P

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200

Bericht door RvL »

En dan de tweede fles opstarten op het moment dat de eerste fles minder begint te worden zodat je altijd een constante CO2 toevoer hebt?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Eigenlijk moet de tweede fles goed draaien nog voordat de andere begint op te raken. Zo krijg je de minste schommelingen. De flessen die ik aanmaak zouden twee weken mee moeten gaan maar ik verwissel ze om de week zodat ze beide optimaal blijven draaien.

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200

Bericht door RvL »

Goed, gisteren druk bezig geweest met het vinden van een nieuw bakje. De meeste bakjes die ik in huis kon vinden waren of kleiner, of net zo groot of veel te groot. Maar na lang zoeken toch iets gevonden met een oppervlakte van +/- 36cm2. Het oppervlakte van het bakje is daarmee zo'n 2% van het aquarium (vorige bakje 1,5%).

Meteen ook duidelijk geworden dat ik die tweede fles echt nodig heb, want op het moment dat ik m'n bakje er in had hangen was de fles zo goed als 'op'. Meteen een nieuwe fles aangemaakt, maar dat heeft natuurlijk weer even tijd nodig... Dus of het bakje nu groot genoeg is, is nog even afwachten.

Over die flessen gesproken. Ik gebruik nu 1 fles van 1 liter. Wat is nu het beste om te doen? Een 1 liter fles erbij of overstappen op 2 flessen van 1,5 liter?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ikzelf gebruik twee flessen van 1,5 liter met 250 gr suiker en 2 gr. gist per fles.
Nu hopen dat het werkt :D

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200

Bericht door RvL »

Goed, hier de uitslag van het nieuwe bakje. In ieder geval nieuwe ontwikkelingen...

Allereerst eens een plaatje van het aquarium. Ik zal dadelijk ook een schaamteloze crosspost doen in het daarvoor bestemde topic ;)
[album]4656[/album]

De witte vlekken op de achterwand zijn kalk aan de buitenkant. Ik ben er echter nog niet aan toegekomen om dat weg te halen. Vooralsnog probeer ik het te verbergen met wat Belgisch groen :P

De continutest is iets verkleurd, maar nog niet zoveel als ik eigenlijk zou willen. Volgens de pH schaal die bij de JBL continutest wordt geleverd zou de pH nu 7,2 zijn, wat overeenkomt met zo'n 12mg/l CO2. Als ik 'mijn' berekening, die ook de temperatuur in de vergelijking meeneem, kom ik op 10mg/l CO2. Een foto:
[album]4657[/album]

De kleur op de foto toont donkerder dan in werkelijkheid. In werkelijkheid zit er een duidelijke groene zweem in. Maar eigenlijk komt de kleur niet echt met een kleur op de tester zelf overeen. Als ik de pH schaal erbij houd (die zie je onder op de lijst van de bak) dan komt het 't dichtste in de buurt van 7,2.

Volgens m'n Sera druppeltest is de pH 7. Dat zou betekenen dat er 16mg/l in het water zit. Hoe dan ook, eigenlijk nog te laag. Dus toch nog maar een groter bakje? Huidige bakje is, zoals eerder gezegd, zo'n 36cm2. Kan ik bijvoorbeeld twee bakjes parallel schakelen d.m.v. een t-stukje? Dan zou ik in totaal op 54cm2 komen, wat waarschijnlijk wel weer wat veel van het goede is.

Het bakje is trouwens te zien op de eerste foto, direct naar het filter. Het hangt zo in de uitstroom. Er hangt een mooie bel onder en de fles gaat op dit moment zo hard dat ik regelmatig CO2 onder het bakje hoor ontsnappen.

Daarnaast heb ik weer een extra kaart in m'n algenkwartet. Ik heb er nu namelijk draadalg bij. De eerste keer overigens maar van mij had het weg mogen blijven. Het is net alsof er een heel ijverig spinnetje is bezig geweest. Wat foto's:
[album]4658[/album]
[album]4660[/album]
[album]4661[/album]

Ook is de bloem die ik in m'n Anubias nogal vreemd, niet zoals ik van een bloeiende Anubias gewend ben. Het lijkt wel alsof hij schimmelt:
[album]4659[/album]

Ik blijf vermoeden dat het te doen heeft met een tekort aan CO2. Gisteren heeft de bak zo ongeveer de hele dag zonder CO2 gedraaid. Ik dacht 'even snel' een groter bakje er in te hangen en had het oude bakje er al uitgehaald. Alleen het slangetje hing er nog in. Daar betaal ik nu waarschijnlijk de prijs voor.

Voor de volledigheid nog even m'n complete set waterwaardes (meting gisteren, behalve pH):
pH: 7 volgens Sera, 7,2 volgens JBL
gH: 11 (stabiel)
kH: 6 (stabiel)
NO2: 0 :)
NO3: 25mg/l (komt zo ook uit de kraan)
PO4: +/-1,5 (te licht voor 2, te donker voor 1)
Fe: 0,25mg/l (daarna bemest met Tetra Plantamin)

Volgens mij is er met m'n waterwaardes verder niet heel veel mis, toch?

Trouwens nog een wijziging: vorige week is er een nieuwe TL in gekomen. De oude was al ruim 2 jaar oud. Er is een nieuw Philips TL-D 840 in gekomen. Dat gecombineerd met een nieuwe DIY reflector (oude opnieuw bekleed met alu-folie). Dus waarschijnlijk heb ik wel wat meer licht op dit moment. Dat zou een tekort aan CO2 alleen nog maar groter maken natuurlijk....

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Meer licht vergroot inderdaad de behoefte van co2. Ik zou de reflector eens weghalen. Ik gebruik ze zelf ook niet. De meeste platen groeien prima met iets minder licht. Co2 tekort is vaker het probleem van een slechte groei.
In de aquaristiek gaat niks snel dus nu alg omdat je één dagje geen co2 bakje hebt..Mwah denk het niet. waarschijnlijk omdat de co2 niveau al een langere tijd te laag is. Het kan soms ook maanden duren voor je echt effect ziet van een verandering. Zei het positief of negatief.
Je waarden zijn prima volgens mij. Fosfaat mag rond de 2 zitten en gh lijkt wat hoog (bij mij is deze 8 ) maar plantjes houden wel van wat harder water vaak.
Je kúnt er nog een bakje bijhangen maar of het mooi wordt...... :P
Ik heb ook die meter gehad van JBL. Heb nu een andere van comlumbo. Vind deze veel fijner eigenlijk. Was over de JBL niet zo tevreden...Gaf na het overgaan naar een veel groter bakje nog steeds dezelfde kleur aan...dat kan niet kloppen toch?
Hihi, je zou mijn co2 perikelen in mijn topic eens moeten lezen, je lacht je rot. Hoeveel bakjes ik wel niet heb gehad :P
Ik heb trouwens dezelfde lamp als jij. De philips 840 maar dan keer twee. Prachtige kleur geven die af vind ik. Voordeel van die philips lampen is dat je ze niet om de zoveel jaar hoeft te vervangen. Deze blijven stabiel tot ze kapot gaan :D

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Meer licht vergroot inderdaad de behoefte van co2. Ik zou de reflector eens weghalen. Ik gebruik ze zelf ook niet. De meeste platen groeien prima met iets minder licht. Co2 tekort is vaker het probleem van een slechte groei.
In de aquaristiek gaat niks snel dus nu alg omdat je één dagje geen co2 bakje hebt..Mwah denk het niet. waarschijnlijk omdat de co2 niveau al een langere tijd te laag is. Het kan soms ook maanden duren voor je echt effect ziet van een verandering. Zei het positief of negatief.
Je waarden zijn prima volgens mij. Fosfaat mag rond de 2 zitten en gh lijkt wat hoog (bij mij is deze 8) maar plantjes houden wel van wat harder water vaak.
Je kúnt er nog een bakje bijhangen maar of het mooi wordt...... :P
Ik heb ook die meter gehad van JBL. Heb nu een andere van comlumbo. Vind deze veel fijner eigenlijk. Was over de JBL niet zo tevreden...Gaf na het overgaan naar een veel groter bakje nog steeds dezelfde kleur aan...dat kan niet kloppen toch?
Hihi, je zou mijn co2 perikelen in mijn topic eens moeten lezen, je lacht je rot. Hoeveel bakjes ik wel niet heb gehad :P
Ik heb trouwens dezelfde lamp als jij. De philips 840 maar dan keer twee. Prachtige kleur geven die af vind ik. Voordeel van die philips lampen is dat je ze niet om de zoveel jaar hoeft te vervangen. Deze blijven stabiel tot ze kapot gaan :D

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200

Bericht door RvL »

Zojuist de reflector eruit gehaald: dat scheelt inderdaad een flinke bak licht! Eens kijken wat dat uithaalt.

Gewapend met een oude tandenborstel en een theezeefje ook de draadalg uit de bak gehaald. Nu was het nog te behappen. Dwergkogeltje vind het allemaal weer reuze interessant :D

En ik proberen wat meer geduld op te brengen ;) dat is niet mijn sterkste kant zoals je misschien al had begrepen :vis:

EDIT:
Zie je nu wel RvL, dat geduld soms een schone zaak is :P

Ik kom vanmorgen beneden en wat ziet mijn oog? Een groene continutest!
[album]4662[/album][album]4663[/album]

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hé goed zeg :duim:
Zie je nu wel RvL, dat geduld ALTIJD een schone zaak is? :lachen:

Onderwerp auteur
RvL
0-200
0-200

Bericht door RvL »

Ja maar, dat is moeilijk zeg!

Net toch weer even met m'n handen in de bak gezeten (Stiekem ben ik gewoon dol op dat lauwwarme water langs m'n handen en armen). Even wat stekjes van m'n Belgisch groen terug zetten waar ik ze bedoeld had en dat is niet boven in de bak :)

Hoeveel licht is wel flink afgenomen zonder reflector. Enige nadeel is dat het licht nu wat slechter verspreid wordt. De hoeken zijn duidelijk wat donkerder. Het Belgisch groen in de hoek kruipt al langzaam naar de lamp toe. Misschien als het allemaal wat gestabiliseerd is, dat ik een kleine reflector maak om de hoeken wat meer licht te geven. Maar als alles het goed doet, misschien ook niet ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ghehehe ja moeilijk he? :P
Ik vind het ook heerlijk om in de bak te rommelen. Maar het is ook wel lekker wanneer je bak goed draait en je er een hele poos niets aan hoeft te doen.. Af en toe eens een graspol terugzetten ofzo :)

Ja dat is inderdaad een nadeel. Daarom heb ik in mijn bak gewoon hout in de hoeken gezet met mos erop :mrgreen:
Oh, en een crypto en een echinodorus... ;)
Vind dat belgisch groen sowieso wel sterk de neiging heeft naar het licht toe te groeien, zelfs wanneer je wel reflectoren gebruikt. :roll: