sinds een paar weken ben ik wat aan het stoeien met bio CO2.
Aanleiding hiervoor is dat ik veel last heb van alg. Na overleg met andere aquarianen en de lokale aquariumspeciaalzaak was de conclusie dat de bak niet in balans was: de voedingsstoffen waren er maar CO2 was er niet of in ieder geval te weinig.
Dus in de wondere wereld van bio CO2 gedoken in combinatie met het welbekende omgekeerde bakje als diffusor. Mijn aquarium is 60x30 dus volgens de stelregels zou het bakje 6x3 moeten zijn (1% van het oppervlak van het aquarium).
Met m'n oude beplanting, eigenlijk alleen maar Anubias nana, ging dat best goed. De continutest (JBL) die ik er in heb hangen was niet felgroen maar toch in ieder geval groen wat inhoud dat er in ieder geval een gezondere hoeveelheid CO2 in de bak zat. Daarna ben ik opnieuw gaan beplanten. De oude planten waren flink aangetast door baardalg, dus in een keer alles er uit en opnieuw beplant.
De beplanting is wel wat anders geworden. Op de achtergrond, over bijna de hele achterwand, staat nu Belgisch groen, een snelgroeier. In het midden staan 3 Anubias Species en op de voorgrond 2 Lilaeopsis. In eerste instantie niets aan de CO2 opstelling veranderd, behalve uiteraard periodiek een nieuwe fles
Al snel sloeg de continutest niet meer uit: donkerblauw. Vervolgens een iets groter bakje gemonteerd (duploblok van 9x3 geleend van m'n zoontje
De resultaten van de continutest heb ik overigens wel meerdere keren gecontroleerd door een handmatige pH test te doen. Toen de test groen was, was m'n pH 7. Dat met een kH van 6 zou neerkomen op zo'n 17,7mg/l CO2. Nu ligt het pH zeker op 7,5.
Ook heb ik een aantal andere zaken geprobeerd. Zo heb ik het bakje dieper in het water geplaatst zodat het CO2 beter op kan lossen. Ook heb ik de continutest op een andere plek gehangen om een tekort aan stroming uit te sluiten. Beide zaken hebben geen verbetering gebracht.
Wat is nu wijsheid in deze situatie? Bakje wederom vergroten en kijken wat er gebeurd? Of toch iets anders?