Easy-Life Ferro

Erikb
200-400
200-400

Re: Easy-Life Ferro

Bericht door Erikb »

Stylz,we worden voorspelbaar :lachen:
Nu gaat stylz toch zelf een beetje over de brug,richting mijn theorie ;)
Stylz schreef namelijk letterlijk,vanaf bepaalde waardes treedt er geen betere groei meer op,en dus heeft verhogen geen enkele zin! Ja dat is dus letterlijk wat ik al dagen verkondig ;) Alles wat je meer toevoegt dan wat nodig is,is teveel.Een beetje teveel.veel teveel,buitensporig veel te veel.........,de plant kan er niets mee and that's the point :P
Het is zoals gaan tanken met een volle benzine tank,vol is vol dat is zinloos :mrgreen:
Ik zie het dus niet echt als koorddansen,maar bewust geven wat nodig is en het overbodige achterwege laten.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zie wat jij doet wel als koorddansen :P

ik hanteer als streefwaarde voor ijzer 0,5 tot 1 PPM dan weet je zeker dat je genoeg hebt en niemand heeft er schade van, jij houd je ijzer bewust onmeetbaar laag, maar wel beschikbaar, dus ja zit je even echt te laag en er is even niets beschikbaar heb jij heb chlorose te pakken in mijn ogen, ik snap niet waarom je die grens op zoekt :lol:
zelfde nitraat ik streef naar 30 PPM jij zit tegen de 5 aan, terwijl 5 PPM als een soort onder grens geldt, je loopt dan het risico dat planten gaan stagneren.

ik snap je redenatie daar achter niet volledig, maar ik zie dat je bak het goed doet.

dus nee geen brug naar jou theorie, we denken beide dat we benzine nodig hebben alleen mijn tank zit later vol :mrgreen: en ik begrijp niet waarom jij altijd op je reserve rijdt :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

3x raden wie er eerder zonder benzine komt te staan.. :Innocent: :P

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

De redenatie is vrij eenvoudig nochtans,het gaat er mij om meer uit minder te halen ;)
Zowat alles wat we toevoegen aan voedingsstoffen is een belasting voor ons aquarium.
Een belasting in de zin van een stijgende geleidbaarheid,het water wordt steeds zouter en onzuiverder.
Ook jij weet dat,en gaat enkel en alleen om dit tegen te gaan massaal water verversen.
Op die manier behoud je een leefbaar milieu voor je visjes,zonder verversen zou de geleiding van het water enorm oplopen met zieke en dode vissen als gevolg.Ei staat voor bewust overdoseren,en massaal veel verversen om het teveel aan voedingsstoffen opnieuw af te voeren.Een gesloten systeem werkt totaal anders,wat je toevoegt moet ook verbruikt worden,want anders gaan overschotten zich opstapelen.Dit is dus geen koorddansen,in tegendeel! Dit is zeer bewust toedienen wat echt nodig is,en verbruikt zal worden.Een auto valt pas stil als die zonder benzine valt,met de benzine meter op 5 liter zal die evengoed rijden dan met de meter op 50 liter :P Een ondergrens is ook moeilijk te definiëren ,zolang je planten groeien als kool en ik wekelijks moet snoeien zit ik boven de ondergrens :lol:
Het overdoseren van voeding en de mega waterwissels creëren wekelijks sterke schommelingen,zeg maar een jojo effect ;) De doseringen die ei vooropsteld zijn absurd hoog,ei is dan ook opgesteld door mensen die plantenvoeding verhandelen volgens mij :P

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Daar zit ook het verschil Erik, jij vind dat EI overdoseert, maar waarom dan ? mijn planten hebben gewoon altijd een tank met ruim voldoende, hij loopt niet over in tegenstelling tot wat jij denkt.
jij zegt ik heb nog 5 liter in de tank maar eigenlijk weet je dat niet want je kan het niet meten, het kan ook nog een druppel zijn.
ik heb geen overschotten aan het einde van de week is mijn waarde als hij daar is waar ik berekend heb optimaal, toch ververs ik, om dat ik niet kan meten hoe hoog ik zit.
Ik begin elke week zeker met een optimale waarde, die kan in de week iets weg lopen zeg naar 50% of naar 150 % als voorbeeld.
50% niets aan de hand alle planten blijven groeien en andere dieren hebben geen last.
150% niets aan de hand alle planten blijven groeien en andere dieren hebben geen last.

Ik ververs enkel omdat ik niet weet op is 50% of 150% heb, maar wel na een week dus zeker wil weten dat ik weer start op 100%.
ik weet dus helemaal niet of het oploop zo als jij stelt, jij stelt dat je alleen toedient wat echt nodig is, maar wat is jou boor gehalte, of je kalium, magnesium,calcium enz enz. ik weet zeker dat alle na de verversing weer op 100% zit.

dus ik doseer geen bakken over de 150 en 50% zijn sterk overtrokken in feite ga je wie weet van 90 terug naar 100 of zo, dus geen jojo.
ik doseer nitraat op 30 PPM op de bak inhoud berekend, dus alles wat mijn planten gebruiken gaat van de 100% af, ik praktijk zal ik dus onder de 100% zitten als ik ververs en dus opvoeren, mijn bak wordt dus niet steeds zouter.

Ik accepteer dat er geen meet sets zijn die alles kunnen bepalen, wat we wel weten is wat de optimale waardes zijn.
Ik zorg er dus voor dat die er altijd zijn, jij ververs al jaren niet, dus hoeveel molybdeen bevat jou water nog ?

Ik ben het niet met je eens dat alle voedings stoffen in de optimale verhouding in je aquarium hebben een belasting is, ik denk eerder dat niet weten wat je hebt uiteindelijk vervelender wordt,
Je hebt gelijk met 5 liter rij je prima, ik zal de vergelijking door trekken, als je geen idee hebt hoe groot je tank is, hoeveel je verbruik is en hoever het volgende tank station is, tank je dan bij elke gelegenheid of niet ?

Jij streeft naar minimaal gebruik en vooral geen water verversen, maar voor mij is dat een hobby op zich zelf !!
Je hebt er duidelijk verstand van maar ik zou niet weten hoe jij weet wat je water waardes zijn, dat is veel kijken en weten wat jou planten doen, maar dan stuur je op tekorten, ik vind het prettig om te weten dat er altijd voldoende is, zo rij ik ontspannen naar de volgende pomp :lol:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Laten we stellen dat ik met een elektrische wagen rij,ik hoef dus nooit te tanken :mrgreen:
Waarom ik van mening ben dat ei overdoseert....
Heel simpel,omdat ik een gesloten systeem handhaaf.
Vergelijk ei doseringen met waarden gemeten in natuurlijke wateren,verschillen zijn inmens groot!
Nu ja,in onze bakken mogen we gerust ook wat hoger zitten met voedingsstoffen omdat we op een beperkte oppervlakte toch heel wat planten houden.Tot zover deel ik je mening dat ideale waarden niet altijd de waarden zijn gemeten in de natuurlijke wateren.Ei gaat er echter met de grove borstel door,zeer hoge doseringen die na 1 week grotendeels afgevoerd worden door een waterwissel.Wat is dan het nut van deze hoge doseringen?
Ik vermoed dat jou antwoordt zal zijn dat je zeker bent dat alles in ruime mate aanwezig is,tekorten uitsluiten als het ware! Ik vermoed dat ei-ers nog nooit gemeten hebben hoe de geleiding van ons water omhoog schiet bij toediening van voeding(zouten dus).Ik minimaliseer toedieningen,zodat het watermilieu nauwelijks verandert.In een ei bak schiet de geleiding de hoogte in na toediening van zowat alles,op het einde van de week valt de geleiding plots weer naar beneden door vers leidingwater.In een gesloten systeem blijf je rondom een constante hangen,veel aangenamer voor de visjes dus.Mijn bak bevat trouwens nog steeds molybdeen,gezien ik ook dat toevoeg ;) Het hebben van alle voedingsstoffen in je bak is inderdaad geen belasting op zich,integendeel! Het hebben van teveel is wel een belastende factor,dit kan je simpel meten door je geleiding op te volgen.Regelmatig help ik mensen verder met probleembakken,ook veel ei-ers dus :P Alvorens ik in detail ga bekijken wat er zoal fout zit,begin ik gewoonlijk met het meten van de geleiding.Meestal is deze zo hoog,dat het onmeetbaar hoog is=overbelast water.
Een ei-er gaat ervanuit dat leidingwater altijd goed is,meestal is dat ook......
Maar wat als er zoals bij mijn ouders 900 microsiemens uit de kraan komt,en je gaat stevig ei opvolgen en voeding overdoseren.Dan heb je gewoon teveel en erger nog,je krijgt je bak nooit gereset met kraanwater van 900 microsiemens.Dit is dan meteen een reden waarom ei niet bij iedereen werkt,veel hangt af van wat voor water er uit je kraan komt! Mijn planten zien er zeer happy uit,het beste bewijs dat ze ondanks mijn minimale dosering ruimschoots voldoende hebben ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Arme Marvis, hij wilde alleen maar weten hoeveel Ferro hij toe moest voegen :lachen:

Erik..Jouw methode werkt vast fantastisch. Je hebt er veel onderzoek naar gedaan en er veel tijd aan besteed om je bak zo te krijgen zoals deze nu is. Nu herinner ik me uit een topic een poos geleden dat je niet wilt delen met anderen hoe je dat hebt gedaan. Ik vind dat erg jammer. Je verkondigd vaak hoe goed jouw methode werkt..Maar niemand kan het proberen omdat je het niet wilt delen :?
Begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd, ik bedoel dit niet als kritiek oid. Maar ik vind het zo jammer dat je een prachtig systeem hebt ontwikkeld en dit niet wilt delen met anderen....
Zie het zo!
Als je je methode deelt kunnen wij mee discussiëren met jullie over welke methode nou de beste is :mrgreen:
En geloof mij, er zijn echt wel mensen hier die het graag zouden willen uitproberen ;)

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Gelukkig weet ik nu in ieder geval hoe veel ijzer ik (ongeveer) kan toevoegen! De plantjes in de nano lijken het er goed op te doen! :)
Heb een mailtje naar Easy-Life gestuurd met de vraag hoeveel ppm Profito toe zou voegen omdat de Ferro als aanbevolen hoeveelheid icm met Profito aanbevolen hoeveelheid anders misschien te veel gaat worden. Verwachtte niet echt een antwoord en die heb ik nog niet gekregen. Waarschijnlijk omdat de medewerker van de klantenservice het zelf ook niet weet :P

Zelf vind ik het ook wel jammer dat Erik zijn strategie niet "wil" delen. Nu blijft het een eindeloze discussie waarin in letterlijk elk bericht hetzelfde gezegd wordt, zoals Linda al zei. Stylz zie zegt dat 50/150 procent weer op 100 procent word gezet door een grote waterverversing en Erik die alleen toevoegt wat nodig is om de bak niet te belasten met zouten en zo de geleiding te verhogen (zeg ik dat goed?)
Stylz,we worden voorspelbaar :lachen:
oh jazeker! :D

Op dit moment vraag ik me net zoals Stylz af hoe Erik dan precies weet wanneer hij wat moet toevoegen om de planten gezond te houden. Maar gelukkig dat hij dat zelf onder controle schijnt te houden. Ieder z'n ding, toch?

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ondanks de eindeloze discussie komt het met Marvis wel goed :lachen:
Jawel Marvis,zouten verhogen de geleiding zienderogen,dat heb je dus helemaal goed ;)

Ja Linda,ik wist dat dit ooit zou komen :D
Laten we stellen dat ik in al mijn postings zeer open was,95% van wat en hoe ik alles doe staan wel ergens te lezen.
Wie goed leest,en begrijpt wat hij/zij leest pikt enorm veel tips op,
Wat ik bewust liever niet deel is eigenlijk de kers op de taart,het toevoegen van voedingsstoffen.
Gezien het niet uitgesloten is om ooit iets te gaan doen met mijn kennis,lijkt het me ook verstandiger niet alles op tafel te gooien ;)
Dat er interesse is,is me overduidelijk want dagelijks contacteren mensen me met vragen ivm aquaristiek.

Stylz en ikzelf hebben inderdaad een geheel andere kijk op aquaristiek,toch respecteren we elkaars resultaat.
Wie in deze hobby resultaat kan tonen,heeft altijd gelijk ;)
Wat werkt nu het beste,dat moet ieder voor zichzelf uitmaken....

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Oja het ging over Easy life Ferro :)

erik, hoe bepaal jij dan welke zouten dat er in zitten natuurlijk elke voedingsstof en ook andere stoffen vallen uiteen in ionen en dat meet je als geleidbaarheid.
Je weet echter niet of dit keukenzout of nitraat,fosfaat noem maar op, alles wat je weet is er zitten opgeloste stoffen in, dat is ook alles wat een geleidbaarheids meter meet.
Een lage geleidbaarheid is zeker niet perse goed, veel vissen en planten vragen een hogere geleidbaarheid, en gaan het alleen maar beter doen, als er meer opgeloste stoffen zijn, tot een bepaald max uiteraard.
Andere soorten uit mineraal arm water mn vissen vragen weining opgeloste stoffen, planten doen het vaak minder tot zelfs helemaal niet in mineraal arm water, andere vissen krijgen gebreken omdat ze letterlijk inwendig ontkalken enz.

Het is het zelfde effect als waneer je zelf heel mineraal arm water gaat drinken, dat is niet goed voor je.

Ik krijg van jou verhaal de indruk dat laag beter is in jou ogen en dat zie ik echt anders, dat er verschillen zijn tussen EI en gemeten waarden in de natuur ja logisch EI bied de optimale waarde aan, die vind je lang niet overal in de natuur, maar soorten handhaven zich toch, een pakrika krijg in de natuur niet zo veel voeding en optimale omstandigheden dan in een kas, maar dat maakt de kas nog niet fout en de pakrika beloont je met een ongekende groei, wat hij in de natuur nooit bereikt.
Nederlanders zijn steeds groter geworden door optimale voeding, met minder goede voeding deden we het ook maar nu beter :)
Jij zegt dat de EI enorme slingers maakt, maar dat baseert je op een aanname, mijn water waarde is ongeveer perfect als ik ververs, na het verversen is hij perfect want dat heb ik berekend, ik varieer dus van vrijwel perfect naar perfect, dat is niet grof.
Want ik doseer tijdens het verversen al weer bij, ik vraag niet naar je systeem, ik probeer er alleen achter te komen hoe jij denkt te weten hoeveel boor jou bak gebruikt en hoe je bepaald hoeveel je moet doseren, want je kan dat niet meten, dus denk ik meer dat het letten op gebreken is en dan bij doseren.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Easy life ferro dus,hopelijk heeft Marvis al antwoordt van easy life ondertussen ;)

Stylz een mooi stukje tekst,met een aantal zaken waar ik jou mening in deel.
Te mineraal arm water is inderdaad te mijden,ik heb ook nooit beweerd dat we absoluut naar zo laag mogelijke waarden moeten.De waarden die in de natuur gemeten worden zijn zo laag,dat deze in een aquarium onmogelijk te handhaven zijn.Veel vissen worden aangetroffen in water met een zeer lage geleidbaarheid,weinig opgeloste zouten dus.Hierin is de natuur superieur,alles wat nodig is wordt permanent aangevoerd en dit in nauwelijks te meten concentraties! Maar,alles is er wel degelijk dus.

Het voorbeeld van jou paprika,die inderdaad een ongezien verbeterde groei vertonen in de Nederlandse kassen met optimale voeding.Die zien er verrukkelijk perfect uit,tot je ooit op reis eens een paprika eet die niet kunstmatig maar puur natuur zonder optimale condities gekweekt wordt.Die is klein en ziet er niet uit,maar in smaakt superieur aan wat men bij ons paprika noemt :P Eens je die smaak kent,vindt je onze perfect gekweekte paprika's maar zielig!

Hoeveel boor,molybdeen....etc exact in mijn water voorkomt is zelfs helemaal niet zo belangrijk.
Belangrijk is dat de sporenelementen in zeer minimale concentraties aanwezig zijn.
Waarom dan minimaal,omdat het nu net sporenelementen zijn die slechts zeer gering verbruikt worden.
Bovendien verwondert me het dat je boor en molybdeen als voorbeeld opnoemt,deze stoffen zitten in elke plantenvoeding die ook ik dagelijks in zeer kleine concentraties doseer! Bovendien worden deze sporen,net zoals vele andere sporenelementen verwerkt in visvoeders.Via de uitwerpselen die hoofdzakelijk naar de bodem bezinken,komt een gedeelte van de niet verbruikte voedingsstoffen dus bij de wortels van onze planten terecht! Dit is natuurlijke bemesting,kost niets en is zelfs niet te verhinderen ;) Net daarom vindt ik het steeds onzin dat mensen veel geld uitgeven aan extra bodembemesting.

Ik ben 100 % zeker dat alles wat nodig is ook aanwezig is,omdat ik alles zelf toevoeg en dit in concentraties die bewezen werken.Ook kan je inderdaad visueel waarnemen dat mijn bak geen gebreken vertoond!

Een geleidbaarheidsmeter heeft inderdaad zijn beperkingen,je meet een totaal waarde van alle opgeloste zouten in zijn geheel.Toch kan je hier zeer veel uit aflijden,net doordat ik de exacte samenstelling van mijn water ken en weet wat ik toevoeg,heb ik over een langere periode alle bewegingen in kaart gebracht.Door heel veel te experimenteren en alles op te volgen weet ik vrij nauwkeurig wat een bak verbruikt.

Als ei fan die het systeem geheel beheerst,meet jij weliswaar heel nauwkeurig je poedertjes af.
In Ppm gerekend weet jij exact wat je doet,maar ben vrij zeker dat je nog nooit stilgestaan hebt bij de bewegingen ivm de geleiding! Is dit dan zo belangrijk? De meeste vinden van niet,je maakt echter zelf terecht een terechte bedenking! Tot een bepaalde max maakt het niet zoveel uit,schreef jezelf letterlijk en dat is ook zo!
Eenmaal boven de 800 microsiemens begint alles wat moeizamer te gaan.(mijn persoonlijke ervaring)
Voor de echte freaks is dit al hoog,ik weet echter uit ervaring dat heel wat hobbyisten daar ver boven zitten.
In een ei systeem is dus de waarde van je kraanwater niet onbelangrijk,wie met een hogere geleiding zit en dus al start met mineraal rijker water,kan naar mijn mening beter wat matiger omspringen met de ei calculator.
Bijna nooit zie ik iemand zijn microsiemenswaarde vernoemen als hier waterwaarden gedeeld worden.

Wat dat keukenzout betreft,natrium chloride dus,geeft een enorme verhoging van de geleiding ;)
Zowat alles wat je toevoegt heeft vrij snel een invloed op de algehele geleiding,en dus watersamenstelling.
Net daarom is mijn theorie gebaseerd om met mate om te springen met voedingsstoffen,dit net om fluctuaties te vermijden.Dit is geheel iets anders dan stellen dat ik onder de ondergrens zit.
Ik kan een bak tonen die duidelijk werkt,ondanks mijn veel lagere doseringen zit ik nog steeds boven de ondergrens!
Vanuit deze ervaring vindt ik persoonlijk ei doseringen dan ook sterk overgedoseerd.

Easy life ferro dus,wat maakt dit allemaal niet los in een mens :lachen: