Easy life ferro dus,hopelijk heeft Marvis al antwoordt van easy life ondertussen
Stylz een mooi stukje tekst,met een aantal zaken waar ik jou mening in deel.
Te mineraal arm water is inderdaad te mijden,ik heb ook nooit beweerd dat we absoluut naar zo laag mogelijke waarden moeten.De waarden die in de natuur gemeten worden zijn zo laag,dat deze in een aquarium onmogelijk te handhaven zijn.Veel vissen worden aangetroffen in water met een zeer lage geleidbaarheid,weinig opgeloste zouten dus.Hierin is de natuur superieur,alles wat nodig is wordt permanent aangevoerd en dit in nauwelijks te meten concentraties! Maar,alles is er wel degelijk dus.
Het voorbeeld van jou paprika,die inderdaad een ongezien verbeterde groei vertonen in de Nederlandse kassen met optimale voeding.Die zien er verrukkelijk perfect uit,tot je ooit op reis eens een paprika eet die niet kunstmatig maar puur natuur zonder optimale condities gekweekt wordt.Die is klein en ziet er niet uit,maar in smaakt superieur aan wat men bij ons paprika noemt

Eens je die smaak kent,vindt je onze perfect gekweekte paprika's maar zielig!
Hoeveel boor,molybdeen....etc exact in mijn water voorkomt is zelfs helemaal niet zo belangrijk.
Belangrijk is dat de sporenelementen in zeer minimale concentraties aanwezig zijn.
Waarom dan minimaal,omdat het nu net sporenelementen zijn die slechts zeer gering verbruikt worden.
Bovendien verwondert me het dat je boor en molybdeen als voorbeeld opnoemt,deze stoffen zitten in elke plantenvoeding die ook ik dagelijks in zeer kleine concentraties doseer! Bovendien worden deze sporen,net zoals vele andere sporenelementen verwerkt in visvoeders.Via de uitwerpselen die hoofdzakelijk naar de bodem bezinken,komt een gedeelte van de niet verbruikte voedingsstoffen dus bij de wortels van onze planten terecht! Dit is natuurlijke bemesting,kost niets en is zelfs niet te verhinderen

Net daarom vindt ik het steeds onzin dat mensen veel geld uitgeven aan extra bodembemesting.
Ik ben 100 % zeker dat alles wat nodig is ook aanwezig is,omdat ik alles zelf toevoeg en dit in concentraties die bewezen werken.Ook kan je inderdaad visueel waarnemen dat mijn bak geen gebreken vertoond!
Een geleidbaarheidsmeter heeft inderdaad zijn beperkingen,je meet een totaal waarde van alle opgeloste zouten in zijn geheel.Toch kan je hier zeer veel uit aflijden,net doordat ik de exacte samenstelling van mijn water ken en weet wat ik toevoeg,heb ik over een langere periode alle bewegingen in kaart gebracht.Door heel veel te experimenteren en alles op te volgen weet ik vrij nauwkeurig wat een bak verbruikt.
Als ei fan die het systeem geheel beheerst,meet jij weliswaar heel nauwkeurig je poedertjes af.
In Ppm gerekend weet jij exact wat je doet,maar ben vrij zeker dat je nog nooit stilgestaan hebt bij de bewegingen ivm de geleiding! Is dit dan zo belangrijk? De meeste vinden van niet,je maakt echter zelf terecht een terechte bedenking! Tot een bepaalde max maakt het niet zoveel uit,schreef jezelf letterlijk en dat is ook zo!
Eenmaal boven de 800 microsiemens begint alles wat moeizamer te gaan.(mijn persoonlijke ervaring)
Voor de echte freaks is dit al hoog,ik weet echter uit ervaring dat heel wat hobbyisten daar ver boven zitten.
In een ei systeem is dus de waarde van je kraanwater niet onbelangrijk,wie met een hogere geleiding zit en dus al start met mineraal rijker water,kan naar mijn mening beter wat matiger omspringen met de ei calculator.
Bijna nooit zie ik iemand zijn microsiemenswaarde vernoemen als hier waterwaarden gedeeld worden.
Wat dat keukenzout betreft,natrium chloride dus,geeft een enorme verhoging van de geleiding
Zowat alles wat je toevoegt heeft vrij snel een invloed op de algehele geleiding,en dus watersamenstelling.
Net daarom is mijn theorie gebaseerd om met mate om te springen met voedingsstoffen,dit net om fluctuaties te vermijden.Dit is geheel iets anders dan stellen dat ik onder de ondergrens zit.
Ik kan een bak tonen die duidelijk werkt,ondanks mijn veel lagere doseringen zit ik nog steeds boven de ondergrens!
Vanuit deze ervaring vindt ik persoonlijk ei doseringen dan ook sterk overgedoseerd.
Easy life ferro dus,wat maakt dit allemaal niet los in een mens