Na jaren stilstand heb ik mijn oude aquarium uit mijn schuur verplaatst naar mijn kantoor om hem op te knappen en opnieuw in gebruik te nemen. Omdat ik dit project met jullie wil en hopelijk ik ook iets van jullie kan leren zal met regelmaat mijn vorderingen hier plaatsten.
Dit is hem toen hij nog stond weg te kwijnen door een slechte opzet in mijn schuur:
Ik filterde over 2 potfilters met filterwatten en stenen, tevens zie ook mijn co2 installatie. Deze moest ik bijna elke maand bijvullen:
Affijn, dat drama ligt nu achter mij, ik ben in ieder geval van plan om met mijn verlichting en filtering wat beter aan te pakken. Zo staat hij er nu bij op mijn werk:
Verder heb ik op marktplaats een bioloog van 150*30*30 op de kop weten te tikken (de bovenste 2 bakken kreeg ik er bij, deze kan ik eventueel als quarantaine bak gebruiken ofzo):
Mijn grootste uitdaging was, behalve het verplaatsen, het boren van een nieuwe 65mm gat in de bodem. Nadat ik online een boor had besteld ben ik als eerst aan deze klus begonnen. Mocht er hiermee iets fataal mis gaan dan hoef al het rest ook niet meer:
Maar uiteindelijk na een uur boren, pauzeren, boren, biertje nemen en rustig verder boren kwam ik zonder schade door het glas heen:
De koppeling paste niet gelijk, na een beetje bijboren en schuren past het nu prima:
Ik heb het glas voor de overloop inmiddels laten zagen en ga het morgen ophalen, een werk waar ik mij totaal op heb verkeken is het opnieuw maken van mijn achterwand en de bedekking van het overloop. Met het onderstaande ben ik 2 halve dagen bezig geweest en heel mijn schuur lijkt wel een kersttal met al dat witte piepschuim overal.
Ik heb de volgende stappen in mijn gedachte om het verder af te maken:
- Overloop inbouwen als het glas binnen is
- Achterwand afmaken, aantal keren in het cement zetten en aflakken met epoxyhars
- Het bioloog tijdelijk onder het aquarium plaatsen en proefdraaien. verder gelijk de hoogte van mijn overloopkam bepalen zodat het achterwand nog een beetje kan fijntunen
- Het aluminium frame voor de bovenbak plakken, ik ben ze nu aan het schoonmaken:
Het aluminium frame ben ik van plan om met deze 2 componenten lijm vast te plakken aan het glas:
Als jullie een betere, sterkere lijmsoort weten laat het mij aub weten. Op het frame ga ik 4 aluminium platen snijden die ik als bovenkap ga gebruiken. Onder het kap wil ik dan mijn ledlichtes gaan plakken, ik moet dan even kijken hoe ik uitkom met de berdrading en de hoeken.
Ik ga in ieder geval lekker verder, mochten jullie opmerkingen en/of vragen hebben dan hoor ik dat graag.