project bak 250*60*60

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

project bak 250*60*60

Bericht door kadir »

Hallo Allemaal,
Na jaren stilstand heb ik mijn oude aquarium uit mijn schuur verplaatst naar mijn kantoor om hem op te knappen en opnieuw in gebruik te nemen. Omdat ik dit project met jullie wil en hopelijk ik ook iets van jullie kan leren zal met regelmaat mijn vorderingen hier plaatsten.

Dit is hem toen hij nog stond weg te kwijnen door een slechte opzet in mijn schuur:
Afbeelding

Ik filterde over 2 potfilters met filterwatten en stenen, tevens zie ook mijn co2 installatie. Deze moest ik bijna elke maand bijvullen:

Afbeelding

Affijn, dat drama ligt nu achter mij, ik ben in ieder geval van plan om met mijn verlichting en filtering wat beter aan te pakken. Zo staat hij er nu bij op mijn werk:

Afbeelding

Verder heb ik op marktplaats een bioloog van 150*30*30 op de kop weten te tikken (de bovenste 2 bakken kreeg ik er bij, deze kan ik eventueel als quarantaine bak gebruiken ofzo):

Afbeelding

Mijn grootste uitdaging was, behalve het verplaatsen, het boren van een nieuwe 65mm gat in de bodem. Nadat ik online een boor had besteld ben ik als eerst aan deze klus begonnen. Mocht er hiermee iets fataal mis gaan dan hoef al het rest ook niet meer:

Afbeelding

Maar uiteindelijk na een uur boren, pauzeren, boren, biertje nemen en rustig verder boren kwam ik zonder schade door het glas heen:

Afbeelding

De koppeling paste niet gelijk, na een beetje bijboren en schuren past het nu prima:

Afbeelding

Ik heb het glas voor de overloop inmiddels laten zagen en ga het morgen ophalen, een werk waar ik mij totaal op heb verkeken is het opnieuw maken van mijn achterwand en de bedekking van het overloop. Met het onderstaande ben ik 2 halve dagen bezig geweest en heel mijn schuur lijkt wel een kersttal met al dat witte piepschuim overal.

Afbeelding

Ik heb de volgende stappen in mijn gedachte om het verder af te maken:

- Overloop inbouwen als het glas binnen is
- Achterwand afmaken, aantal keren in het cement zetten en aflakken met epoxyhars
- Het bioloog tijdelijk onder het aquarium plaatsen en proefdraaien. verder gelijk de hoogte van mijn overloopkam bepalen zodat het achterwand nog een beetje kan fijntunen
- Het aluminium frame voor de bovenbak plakken, ik ben ze nu aan het schoonmaken:

Afbeelding

Het aluminium frame ben ik van plan om met deze 2 componenten lijm vast te plakken aan het glas:

Afbeelding

Als jullie een betere, sterkere lijmsoort weten laat het mij aub weten. Op het frame ga ik 4 aluminium platen snijden die ik als bovenkap ga gebruiken. Onder het kap wil ik dan mijn ledlichtes gaan plakken, ik moet dan even kijken hoe ik uitkom met de berdrading en de hoeken.
Ik ga in ieder geval lekker verder, mochten jullie opmerkingen en/of vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: project bak 250*60*60

Bericht door Linda »

Spannend projectje als ik dat allemaal zo lees ;)
Je pakt het in ieder geval grondig aan dit keer..Twee potfiltertjes op zo'n grote bak is inderdaad een beetje weinig. Weet je al een beetje hoe je het verder gaat inrichten en wat er in komt aan planten/vissen?

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Mss heeft onze sponsor wel een lijm voor jouw. Klik op de link.

https://www.mrboat.nl/kitten-epoxylijmen/

Ik denk dat er mss nog wel meer bruikbare spullen voor je opstaan. Als je er vragen over hebt kun je hem gewoon bellen. Hij is altijd wel bereikbaar, zelfs s`avonds na sluitingstijd.
Greetings...

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

ben benieuwd naar het vervolg, wat komt erin te zwemmen straks

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

leuk project ga ik volgen :)

dat je elke maand een fles CO2 er door jaagt op die maat kan wel kloppen hoor, ik heb ongeveer ook die maat en ik draai er ook 10 kg per maand doorheen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Leuk project :)
qua lijm zo ik absoluut voor de tec7 gaan.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Hoi Allemaal, bedankt voor jullie reacties. Wat betreft de inrichting en de soorten vissen die ik er in wil zetten, ik ben van plan om dit keer een cichliden bak van te maken. Maar ik twijfel nog, ik vindt planten in mijn bak ook erg mooi maar dat combineert niet zo goed met cichliden las ik hier en daar. En elke maand een nieuwe Co2 vulling zoals stylz hierboven aangeeft vindt ik best wel veel eigenlijk. Die beslissing schuif ik nog even voor me uit en besluit wel definitief als ik de bodem ga leggen.

Tevens bedankt voor jullie tip over TEC7 en mrboat.nl, ik zal er eens een blik op werpen. Ik twijfel nog sterk of ik TEC7 ga gebruiken of het lijm van cordobond wat ik al in huis hebt staan. Volgens diegene waar ik hem van hebt gekregen zou dit een oersterk lijm zijn die wordt gebruikt bij zwaar industrieel materiaal en bij het herstellen van oliepijpen onder water.

Hieronder wat teksten die op de doos staan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk ben ik op zoek naar de lijmsoort die gebruikt is om het laatste profiel te lijmen. De overige 3 hoeken zijn vanzelf afgevallen op den duur maar het laatste hoek staat nog steeds stevig op zijn plaats. Ik heb er een foto van gemaakt zodat jullie misschien herkennen wat voor lijm er hiervoor is gebruikt:

Afbeelding

Ik heb vandaag het glas opgehaald voor de overloop, als ik er aan toe kom wil ik die vanavond er op lijmen.

Afbeelding

Hiervoor had ik al glaskit gehaald bij Fixet (superhandig om een bouwmarkt aan de overkant te hebben :lol: )

Afbeelding

Als het overloop geplakt is zal ik ook wat fotos hiervan uploaden.

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Oeps, verkeerde foto geuploadt zie ik voor het glas. het foto wat je nu ziet is mijn mislukte poging om een lichtbak te maken, foto van het glas voor het overloop staat hieronder:

Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Een malawi of tanganyika bak kan ook erg mooi zijn. Je zou dan je andere bak wat meer kunnen beplanten evt.
Een zuid amerika bak met cichliden is ook een optie.

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Hoi Catfish, ik heb mij nog niet zo verdiept in de cichliden soorten. Wellicht dat ik wel een voedingsbodem in gooi en met de planten even aankijkt of en hoe snel ze kaal worden gevreten. Voor de duidelijkheid, ik heb maar 1 bak die ik ga inrichten, de overige 2 bakken ga ik later als quarantine bak en eventueel als kweekbak gebruiken (mocht het zover komen).

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

kadir schreef:Hoi Catfish, ik heb mij nog niet zo verdiept in de cichliden soorten. Wellicht dat ik wel een voedingsbodem in gooi en met de planten even aankijkt of en hoe snel ze kaal worden gevreten. Voor de duidelijkheid, ik heb maar 1 bak die ik ga inrichten, de overige 2 bakken ga ik later als quarantine bak en eventueel als kweekbak gebruiken (mocht het zover komen).
Ik ben normaal al fanatiek tegenstander van een voedings bodem, maar met cichliden is het helemaal geen doen.
Tenzij je in een permanenten mist wil zitten geen voedings bodem en cichliden combineren, ook voor een planten bak liever zonder.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Oke, ja het zijn flinke gravers las ik, geen voedingsbodem dan maar.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Ik ben geen fan van de zware industriele lijmen. Meestal omdat deze geen rekening houden met wat ze afgeven aan het water. Tec7 staat erom bekend dat het goed te gebruiken is.

Onderwerp auteur
kadir
0-200
0-200

Bericht door kadir »

Hoi Stefan, deze lijm ga ik buiten het aquarium gebruiken, voor het binnenwerk heb is speciaal aquarium kit aangeschaft.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Oh ok, dat had ik verkeerd begrepen, ik dacht dat het ook ik contact kon komen met het water in de bak.
Als dat echt niet kan, dan zou ik gaan voor wat je hebt.