Juwel interne filter opzet

Erikb
200-400
200-400

Re: Juwel interne filter opzet

Bericht door Erikb »

Dat is helemaal de essentie stylz,ik zuiver mijn water zelf en jij laat dat doen door het waterleidingbedrijf.
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden ;)
Jou afgevoerde water komt inderdaad ooit weleens terug,gezuiverd dan :D
De kostprijs van onze beide systemen zullen niet ver uit elkaar liggen,alleen mag ik de tijd dat ik in filtratie steek niet in rekening brengen.Time is money,dus als je een systeem wil met zo weinig mogelijk werk dan is jou systeem het betere! Voor mezelf blijf ik trouw aan mijn gesloten systeem,omdat dit nu eenmaal constanter,stabieler en voor de vissen het betere systeem is.Ondanks ons zeer goede leidingwater,is het leidingwater voor heel wat vissoorten te hard,te alkalisch....enz.Wil je dus echt tegemoet komen aan de natuurlijke leefomgeving voor je vissen dan zal je moeten werken met deels osmose/volontzout water gemengd met leidingwater.Ook dat kost tijd,en ook daar hangt een kostenplaatje aan.De meeste nakweek vissen zijn perfect houdbaar in leidingwater,dus ik ga zeker niet beweren dat het niet kan! Het kan zeker wel,maar vooral omdat onze vissen zich in de loop der tijd hebben weten aan te passen,vissen zijn nu eenmaal taaie rakkers die zich behoorlijk goed kunnen aanpassen! Echter wie kweken wil,zal er al snel achter komen dat dit op gewoon leidingwater wat moeilijker wordt,voor sommige soorten onmogelijk zelfs.
In mijn gesloten systeem hou ik mijn water dus in eigen beheer,zodat ik dus ook permanent zacht/zuur water aanhoud.Wat ik toevoeg is vergeleken met het ei systeem verwaarloosbaar ;) Hier recupereer ik dan weer wat :D

Onderwerp auteur
Marsellus74
0-200
0-200

Re: Juwel interne filter opzet

Bericht door Marsellus74 »

Ik ben maar even afgehaakt in deze discussie :mrgreen:
Maar ga vooral verder ;)