Gaten in nieuw blad van de Anubias

Onderwerp auteur
Pinda
0-200
0-200

Gaten in nieuw blad van de Anubias

Bericht door Pinda »

Hallo allen,

Sinds een week of 5 heb ik nu een doe het zelf bio-co2-systeem op de bak geïnstalleerd en ik moet zeggen dat het werkt als een trein. Alles groeit sneller en mooier. Nu heb ik echter sinds een week last van een aanhoudend probleem. De nieuwe bladeren van de verschillende Anubias in mijn bak raken vol gaten of kapotte stelen voordat het blad is volgroeid.

Waterwaarden:
PH - 7.03
gel - 340
GH - 10
KH - 8
NO3 - 0
PO4 - 1 mg/l

Wekelijks voeg ik toe Profito en Ferro van Easy Life.

Het betreft hier een 400 liter bak met veel planten en weinig vissen en redelijk wat garnalen. Zelf dacht ik dat het lage NO3 het probleem is nu ik extra co2 toevoeg, maar misschien is toch iets anders het probleem. Ik heb namelijk al enkele vissen bijgezet en voer nu voortaan 2 maal daags i.p.v. 1 maal per dag.

De bak is 11 uur per dag verlicht met een lichtpauze van 4 uur na de eerste 4 uur. Op zich zou dit terug kunnen naar 10 uur per dag licht, maar toch doe ik dat liever niet omdat ik graag in de bak kijk.

Oh en ik heb geen bodem in mijn bak, dus planten kunnen hun voedingstoffen hier ook niet uithalen. Voor Anubias is dit eigenlijk toch geen vereiste.

Afbeelding

Afbeelding

Dus, zou er naast de ontbrekende NO3 nog een andere oorzaak van mijn probleem kunnen zijn?

stylz
1000+
1000+

Re: Gaten in nieuw blad van de Anubias

Bericht door stylz »

Als EI zou ik zeggen je hebt te korten, maar dit lijkt wel aangevreten te zijn.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Als het aangevreten is dan zou je toch denken dat de bladnerven toch ook mee worden gegeten aangezien je die aan de randen nog wel ziet zitten.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Als ik kijk hoe bij mij zeg maar bladeren van pakzooi worden gegeten dan eten ze juist het blad tussen de nerven uit.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Nooit zo opgevallen, weer wat geleerd.

Alleen wel vreemd dat t juist anubias is die vrij stevige bladeren hoort te hebben. De andere planten zouden dan eerder t slachtoffer moeten zijn denk ik.

Zou t zelf op een tekort houden.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Rickpad schreef:Nooit zo opgevallen, weer wat geleerd.

Alleen wel vreemd dat t juist anubias is die vrij stevige bladeren hoort te hebben. De andere planten zouden dan eerder t slachtoffer moeten zijn denk ik.

Zou t zelf op een tekort houden.
Ik ook :)

Onderwerp auteur
Pinda
0-200
0-200

Bericht door Pinda »

Zelf dacht ik ook eerder aan een tekort aan iets. De NO3 is vrijwel 0. Ik zat te denken om Nitro van easy life te gaan gebruiken, maar de lfs had die niet en vond dat maar gevaarlijk spul. Zelf lijkt het me beter dan steeds voer erbij te gooien, aangezien voer ook de PO4 verhoogd.
Zeventien jaar aquariaan, and counting.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Vreemde opvatting van jou lfs :? :?

Ik bedoel je hoeft niet gelijk EI te gaan volgen maar heel veel mensen houden hun nitraat op peil met nitro of bv kaliumfosfaat en die bakken doen het gewoon goed zonder dat vissen omvallen, dus dat gevaarlijk valt wel mee.
Overigens kan het meer zijn als alleen nitraat te kort, kalium te kort,,calcium te kort,magnesium te kort enz.

een voedings bedem is zeker niet nodig voor een anubias, die mag met zijn wortels niet eens in de bodem want dan gaat hij dood.
Normaal als je alleen voert dan gaat je fosfaat scheef lopen t.o.v je nitraat, dat gebeurt eigenlijk in alle bakken, dat is niet zo'n probleem tenzij je nitraat of een van je andere sporen elemeneten nul wordt.

Wie weet heb je iets aan dit lijstje.
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

stylz schreef:Vreemde opvatting van jou lfs :? :?

Ik bedoel je hoeft niet gelijk EI te gaan volgen maar heel veel mensen houden hun nitraat op peil met nitro of bv kaliumfosfaat[/url]
Ben ik nu in de war of bedoel je kaliumnitraat ipv kaliumfosfaat?

NO3 is alleen gevaarlijk in te hoge hoeveelheden of misschien beter gezegd in te hoge concentraties. Maar dit geld natuurlijk voor alle stoffen. Voor NO3 is de hoeveelheid die nodig is voordat het gevaarlijk word dusdanig hoog dat het eigenlijk niet voorkomt in aquaria. En voordat zo'n flesje gevaarlijk word zal je het dan zo'n beetje helemaal leeg moeten gooien in je aquarium.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

nee ik schrijf het verkeerd :)
ik bedoel Kalium nitraat uiteraard, maar ja kalium fosfaat gebruik je uiteraard ook :)

Onderwerp auteur
Pinda
0-200
0-200

Bericht door Pinda »

Wie weet heb je iets aan dit lijstje.
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen
Dan zou het ook nog een Ca of B tekort kunnen zijn. Ik heb echt geen flauw idee wat het zou kunnen zijn. Morgen ontvang ik als het goed is easy life nitro. Dus dat ga ik eerst maar eens even uitproberen. Deze week heb ik iedere dag een extra voerbeurt gegeven en vooralsnog is de schade beperkt gebleven. Als easy life nitro niet werkt kan ik altijd nog Calciumnitraat uitproberen. Over Ca kan ik bij easy life namelijk niets vinden. Maar ja het blijft een gok.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

daarom doe ik EI en gok ik niet :mrgreen:

waarom zou je gokken als je zonder gevaar alle stoffen in de juiste hoeveelheden aan kan bieden die je planten mogelijk nodig hebben :mrgreen:

Onderwerp auteur
Pinda
0-200
0-200

Bericht door Pinda »

Ik weet niet of overdoseren met garnalen een goed idee is. Bovendien zie ik het ook niet zitten om elke week 200 liter water te verversen. Zelf zou ik het EI dan eerder op een 100 literbak proberen als ik die had. Mocht de nitro niet werken, die ik trouwens niet heb ontvangen vandaag - hopelijk morgen -, dan kan ik altijd nog de CO2 dosering verkleinen. Gezien ik er zonder CO2 ook geen last van had. Twordt eventjes experimenteren.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

EI en garnalen is veilig en overdoseren moet je ook niet te overdreven zien er is meer aanwezig dan noodzakelijk, maar niet zoveel dat het schadelijk is.

Zonder waterverversen is EI en eigenlijk elke toevoeging in mijn ogen gevaarlijk, je hebt totaal geen idee meer wat je aan waardes hebt na een aantal weken.
Meetsejes zijn in mijn ogen te onbetrouwbaar, dus voor je het weet zit je veel te hoog, ook het doseren van profito en ferro wat je wel doet is dan een gok.
Als er een ding slecht is voor garnalen dan is het ijzer en dat zit in beide, na een half jaar heb je tenzij je ijzer blijft meten geen idee meer waar je zit.
Met een bio CO2 systeem is je lichtpauze contra productief en nergens voor nodig, waar om start je niet later met belichten dan en maakt er 11 uur of zo van ?
CO2 stoppen zou ik niet doen dat is voor je planten zeker niet beter.

Onderwerp auteur
Pinda
0-200
0-200

Bericht door Pinda »

Water verversen doe ik natuurlijk wel, maar geen 50%. Wekelijks ververs ik 10 tot 30%, afhankelijk van de hoeveelheid water dat ververst is de week daarvoor.

Profito gaat er wekelijks in, ferro zit in de experimentele fase en wordt enkel 25% van de aangegeven dosering toegevoegd. Dit om te zien of het invloed heeft op mijn rode planten.

Nadat ik mijn Bio Systeem erop gezet had was ik inderdaad overgaan op belichten zonder pauze. Het gevolg daarvan was een alg-explosie en dan vooral op het glas en de anubiasbladeren. Iets waar ik met pauze in de belichting geen last van heb, niet zo extreem in elk geval.

Deze week is er een enorme hoeveelheid voer de bak in gegaan. Vele malen meer dan normaal. Zo erg zelfs dat het op sommige momenten op de bodem bleef liggen, wat niet zo heel erg is aangezien ik garnalen en slakken heb die de overtollige voerresten uiteindelijk wel opruimen. De visjes zijn ook lekker dik nu en komen erg blij over. De Anubias heeft het echter nog steeds moeilijk. Al is de bijkomende schade wel stukken minder dan op de foto. Dus iets zegt me dat ik toch wel in de goede richting zit.

Het vele voeren veroorzaakt echter wel draad en penseelalgen op sommige plekken op het glas en op bepaalde planten. Al kan het natuurlijk zijn dat de garnalen stoppen met het eten van algen nu er zoveel overtollig voer in de bak zit. Voorheen kregen ze ook 1 dag in de week geen eten en dan was het duidelijk te zien dat de algen die er waren, flink waren aangevreten.

Zeer nieuwsgierig, vandaag dus weer water gemeten. Vreemd genoeg is mijn NO3 nog steeds 0 en lijkt mijn PO4 zelfs gezakt te zijn naar 0.5mg/l. (Ongeveer 6 uur na een enorme voerbeurt gemeten.)

Helaas nog steeds niet de Nitro ontvangen. Na contact gehad te hebben met de webwinkel, bleek dat het nog niet verstuurd was. Enkele andere dingen waren niet op voorraad en mijn pakketje zal ik waarschijnlijk pas dinsdag hebben. Dat wordt dus nog even doorvoeren.