beginner tips gevraagd 54 L bak

Onderwerp auteur
mx5

beginner tips gevraagd 54 L bak

Bericht door mx5 »

Afbeelding
Hallo mensen,

Ik ben een beginnende aquarium liefhebber. We hebben zondag een bak gekocht van 60cm breed en ongeveer 30 hoog. incl pomp en verlichting. Ik heb vanmiddag de bak ingericht en gevuld met kraanwater (via spons filters toegevoegd) nu laat ik hem op temperatuur komen omdat ik graag een warm water aquarium met mooie tropische vissen wil. Na wat rondspeuren is het me duidelijk dat ik min. een weekje moet wachten met vissen toevoegen. Ik kan niet wachten maar dit moet maar : ) Volgens de gebruiksaanwijzing eerst 5 vissen toevoegen en dan wekelijks stapsgewijs meer. Ikz oek een paar tips voor echte blikvangers liefst met velle kleuren en lange vinnen.Ik wil geen standaard aquarium maar heel graag bijzondere vissen. Ik vind bijvoorbeeld de betta`s en Sumatraantjes erg mooi maar die zijn niet erg geschikt(mijn voorkeur ligt dus bij dat soort vissen met mooie vinnen). Nu komt de vraag aan jullie: Welke variatie heeft een hoog "oe aaa wat mooi" gehalte en is betaalbaar? (paar tientjes per vis wordt me te gek om te beginnen) Ik wil over een paar weken 10tal kardinaaltetra`s toevoegen voor in het midden. Ik zoek nog een mooie bodemsoort en een die bovenin of overal zwemt. Graag jullie tips

p.s IK vind de antenne baars heel erg mooi wellicht is dat een optie voor een mannetje en vrouwtje? Wellicht weten jullie hier nog een andere mooie siervis die ik erbij kan doen?

Onderwerp auteur
jari4now

Re: beginner tips gevraagd 54 L bak

Bericht door jari4now »

Voor op de bodem vindt ik persoonlijk de Corry Sterbaï erg mooi, of een paar mooie volwaseen cristal red garnalen

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Antennebaarsje kan goed gaan, maar daar durf ik geen garantie voor af te geven hoor :roll: ook kun je er dan maar beperkt vissen bijplaatsen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Coby

Bericht door Coby »

Een koppeltje Dwerggourami´s zou ook mooi zijn, er staan al vele mooie vissoorten beschreven in onze database. :)

Johan
0-200
0-200

Bericht door Johan »

ikzelf heb in 1 van mijn bakjes 5 indische modderkruipers(khulis)

ik zelf vind het grappig om naar te kijken en is ook een apart visje
toch wel Nat he ... al dat water !!

deefdeef
0-200
0-200

Bericht door deefdeef »

Als je graag Sumatraantjes wil, maar dit geen optie voor jou is dan zou je eens kunnen kijken naar de Puntius Pentazona (Vijfstreepbarbeel). Deze heeft wel iets weg van de sumatraan, maar is in gedrag veel rustiger en vriendelijker.

Klein vraagje over je planten: Zijn de planten nep of zijn het echte planten. Want als je vissen er in wil zetten is het aan te raden om er wat meer echte planten in te zetten voor de zuurstof en de (vaak onderschatte) zuiverende werking van groeiende planten.

deefdeef
0-200
0-200

Bericht door deefdeef »

Lees nu net dat je er kardinaaltetra's in wil doen. Dan zou ik de Vijfstreepbarbelen dus niet doen, anders wordt het te vol in de middenlaag van je aqua.

Onderwerp auteur
mx5

Bericht door mx5 »

hoi en noem eens een mooie bovenzwemmer die erbij kan?

p.s ik ben bezig met meer planten alleen heb ik geen voedingsbodem. KAn ik ze dan gewoon in het potje laten? Ik heb een potje met ijzer etc voor de planten erbij gekocht die druppel ik er eens in de week in.

Onderwerp auteur
Coby

Bericht door Coby »

Voor de bovenlaag kun je er Bijlzampjes of Halfsnavelbekjes in doen, leuke en aparte visjes. :)

De plantjes moet je uit het potje halen voordat je ze plant, je kunt in plaats van een voedingsbodem ook vloeibare plantenvoeding gebruiken van b.v. Easy-life of Colombo.

Onderwerp auteur
mx5

Bericht door mx5 »

de plantjes kunnen dus gewoon los in het grond staan zonder voedingsbodem> vallen ze dan niet om?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

beetje de wortels onder het zand of grind stoppen zou voldoende moeten zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mx5

Bericht door mx5 »

even een ander vraagje:

Ik heb sinds kort een soort kikkerdril op de bodem alleen zonder de puntjes/eitjes zeg maar is dit een soort schimmel? Of heeft 1 van mijn kardinaaltjes eitjes gelegd? (ik heb er inmiddels toch 5 ingedaan om even te testen) de rest volgt over 2 week

deefdeef
0-200
0-200

Bericht door deefdeef »

hoe ziet die kikkerdril eruit?
Wat voor kleur heeft het en heb je er een foto van?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Het kan van de kardinaal zijn, maar dan heb je verdomd veel geluk. Anderzijds waar zou het dan van moeten zijn :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mx5

Bericht door mx5 »

Nog even een vraagke:

Als ik de juwel bak tot aan het streepje vul dan beweegt het water erg hard aan de bovenkant. Dit komt omdat het pompje dan niet helemaal onder het water is, is dit normaal? Als ik meer bijvul dan de streep dan komt hij bijna helemaal onder water maar dan ook de openingen.. Wat is normaal in deze situatie?

tevens heb ik 2 antennebaarsjes opgehaald bij de dierenwinkel, wilde een koppeltje en volgens de verkoper waren diegene met een rode vlek op de buik een vrouwtje maar nu heb ik 2 stuks met een rode stip op de buik (blijkt pas bij thuiskomst mijn vraag is dan ook: kunnen deze 2 vrouwtjes samen? Of moet ik terug gaan en er een mannetje bij halen of 1 inruilen.
Afbeelding