leuk visje gezocht voor in gezelschapsaquarium!

Plaats reactie

Onderwerp auteur
sj90
0-200
0-200

leuk visje gezocht voor in gezelschapsaquarium!

Bericht door sj90 »

Naar aanleiding van de tip om eerst even in de database te snuffelen, even alles aangepast. Bij deze!

Ik ben bezig mijn 240 liter aquarium opnieuw op te starten. De eerste bewoners zitten er inmiddels in (sinds vanmiddag). Vanuit een klein aquarium komen de volgende bewoners in elk geval in de 240 liter bak:

- 5 stuks synodontis lucipinnis;
- 3 stuks corydoras aeneus albino (zitten er net in)
- 3 stuks corydoras punctatus
- 3 stuks algeter (geen idee welke, ze zijn nu 3-4 cm groot; zitten er ook net in)
- 2 stuks Ancistrus cf. cirrhosus (vrouw is 10 cm, man 12 cm)
- een flinke kolonie vuurgarnalen!

De waterwaarden zijn: PH 7,4 / GH 12 / KH 5. Overige waarden zijn oké (ik heb zelf een druppentest kit). De visjes moeten dus in elk geval goed gedijen bij deze waterwaarden :vis:

Hierover wil ik graag weten:

- kan ik van beide corydorassen nog soortgenoten toevoegen? zo ja, hoeveel? Ik heb de bodem voor 50% bedekt met zand zodat ze lekker kunnen wroeten. Ik vind ze echt super leuk, en zou er graag meer houden.
- de algeters; is het in totaal niet teveel? de 2 ancistrussen heb ik inmiddels ruim een half jaar; die doe ik zeker niet weg. Maar de 3 anderen: ik weet niet wat het voor soort is, hoe groot ze worden etc. Ik heb overigens wel een fotootje:

Afbeelding

-nu weet ik dat de synodontis van redelijk hard water houden (ph 8 ), maar ik heb ze heel lang al (2 jaar zeker) in een aquarium met een ph van 7,5 gehouden zonder problemen. Groeien goed, eten goed en zijn sinds ze met z'n 5-en zijn zelfs niet heel schuw meer! Lijkt me dan wel oke, toch?

Ik heb er alvast over nagedacht welke bewoners ik nog meer zou willen houden. Het wordt gewoon een gezelschapsbakje, geen speciaal biotoop oid. Ik denk dat ik dit er bij wil doen:

- een koppel (1m/1v of een harem doen?) honinggourami. Mijn zusje heeft ze ook, en ik vind ze echt prachtig! En qua waterwaarden lijkt me dat ook wel passen
- koraalplaty (omdat ik die gewoonweg al jaren geweldig leuk vind), past ook bij de waterwaarden lijkt me

Maar daar houd het een beetje op. Ik wil niet aan de max. qua bewoners gaan zitten, gewoon mooie groepen. De gourami's bovenin, platys beetje midden/boven en dan komt de vraag: wat kan er dan nog midden/onder? liefst iets wat niet ook geel/oranje/rood is.

ik zit zelf te denken aan (maar andere suggesties zijn ook welkom):

- keizertetra's
- blauwe koningstetra's
- zwarte fantoomzalmen

En wat zouden jullie aanraden, mbt aantallen? Ik denk zelf dat er wel wat corydoras bij kunnen, bijv. uitbreiden naar 2x5. En dan 12-15 platy's, en nog en groepje andere vissen. Graag tips, wat is wijsheid, en welke van de drie voorgestelde vissen zou hier het beste bij passen?
Laatst gewijzigd door sj90 op 30 nov 2014 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: leuk visje gezocht voor in gezelschapsaquarium!

Bericht door Linda »

Leuk dat je naar een grotere bak overgaat!
Wat misschien nog leuke visjes zijn, zijn de Melanotaenia praecox (deze zijn blauw). Dit is een scholenvis. Hier zou je er makkelijk 20 van kwijt kunnen in jouw bak.
Je wilt graag rustige vissen maar dit zijn Platy's niet hoor, deze zijn vrij druk. Het zijn ook flinke poepproducentjes.. :P Ze scholen ook niet echt, het is meer een haremvis. Op 1 man moet je ook altijd 2-3 vrouwen houden. Jouw synodontis is trouwens ook geen rustige vis. Heb ze zelf ook gehad. Ze zijn wel heel leuk.
Honinggoerami's in een 120 cm bak kán, ze zijn wel vrij klein. Je zou ook voor een iets grotere goerami soort kunnen gaan zoals de diamantgoerami.
Uiteraard kun je je cory's uitbreiden, dan misschien 2 groepjes van 6? Al heb ik met cory's geen ervaring. Ik weet ook niet hoe groot de jouwe worden uiteindelijk..
Een ander leuk kleurig visje is de pauwooggrondel. Dit is ook een haremvis. Je zou bv 2 mannen en 4-6 vrouwen kunnen nemen.

Onderwerp auteur
sj90
0-200
0-200

Bericht door sj90 »

Dank je voor je reactie Catfish, je was me mooi voor terwijl ik alles aan het aanpassen was!

De preacox.......... Nooit meer. Ik had de 240 liter bak prachtig draaiende, daar een schooltje van toegevoegd: 80% van mijn vissenbestand is daarna niet meer :cry: vandaar dus ook de herstart helaas. Wat het geweest is wat mijn hele bestand wegvaagde wist ik eerst niet zeker, binnen een goeie week heb ik alleen de synodontissen/cory's/algeters kunnen redden. Er werd 1 preacox ziek, daarna was er geen houden meer aan, echt vreselijk. Na onderzoek bleek het om columnaris te gaan.

Ik heb bijna altijd koraalplaty's gehad, en vind ze in tegenstelling tot andere platy's rustiger. Maar heel rustig zijn ze inderdaad niet! Maar denk zelf dat het op een 1.20m bak niet voor problemen kan zorgen, toch?

Een andere gouramisoort, tja ik weet niet. Heb een tijdje goudgourami's gehad en ook de dwergjes (blauwe), was er niet weg van. Persoonlijke voorkeur denk ik :mrgreen:

De cory's worden maximaal 6 a 7 cm. De albino's hebben we al zeker een jaar of 3-3,5, de grootste daarvan is net geen 7 cm. Maar uitbreiden naar 2x 6 vind ik super, dat moet wel kunnen.

Pauwooggrondels...? *duikt even naar google/de database*. Zijn inderdaad leuk! Maar eens even in verdiepen.
Laatst gewijzigd door sj90 op 30 nov 2014 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Shanon

Als het niet linksom kan, dan maar rechtsom. Dat doen mijn visjes namelijk ook!

Mijn 240 liter bakkie!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik heb wel eens een meeuw gezien en daarna is de wilg die ik aan het einde van mn tuin heb staan dood gegaan ?????

ongeveer net zo iets als nooit meer preacox ik heb ze al jaren en heb er veel lol aan, dat het een keer samen valt prima dat kan maar er is nix mis met preacox
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
sj90
0-200
0-200

Bericht door sj90 »

Jeetje, sorry zo bedoelde ik het niet. Het was inderdaad nogal kort door de bocht om zo fel te reageren, er zit nogal een verhaal aan vast waarom ik de preacox nooit meer zal nemen. Ik had dat beter direct even kunnen uitleggen!

Die ik had gekocht bleken een ziekte onder de leden te hebben. Er ging er 1 dood, daarmee ben ik naar de verkoper gegaan en die kwam met het verhaal vis TBC aanzetten. Als je dat hoort schrik je je kapot!

Zeker als daarna je visjes bij bosjes elke dag doodgaan, en je met lede ogen zit toe te kijken. Ik kon echt niks meer. In een tijdsbestek van een dikke week waren op de meervallen na alle vissen gewoon dood :cry: Medicijnen, waterverversen, in quarantaine.. Niks hielp meer.

Toen puntje bij paaltje kwam wilde de verkoper me ook ineens niet meer tegemoet komen, dus ik kon m'n hele bak leeghalen en opnieuw beginnen. Met het verhaal van TBC in mijn achterhoofd (google maar eens, als dat je overkomt heb je echt een mega probleem, en het schijnt bij Preacox relatief gezien vaak voor te komen. Waarmee ik overigens niet zeg dat dit ook zo is, maar je leest er meerdere verhalen/ervaringen over), heb ik mijn bak van boven tot onder ontsmet incl. pomp, en alle andere toebehoren zijn in de kliko beland.

Achteraf was het (gelukkig!) geen TBC, maar columnaris. Hier zijn we achter gekomen door opnieuw in die winkel een visje te kopen en deze te laten onderzoeken bij een goede vriend van mijn ouders. Zelfs na dat verhaal kreeg ik gewoon de deur in mijn gezicht bij deze winkel; kom er dus ook NOOIT meer.

Maar: eerlijk is eerlijk, het zijn wél hele mooie visjes hoor. Daarom had ik ze ook gekocht :)
Groet, Shanon

Mijn 240 liter bakkie!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:Ik heb wel eens een meeuw gezien en daarna is de wilg die ik aan het einde van mn tuin heb staan dood gegaan ?????

ongeveer net zo iets als nooit meer preacox ik heb ze al jaren en heb er veel lol aan, dat het een keer samen valt prima dat kan maar er is nix mis met preacox
:lachen: Stylz jij en je vergelijkingen!!

Haha trek het je niet aan Shanon, stylz bedoeld het ook niet kwaad :mrgreen:
Ik kan goed begrijpen dat wanneer je zoiets hoort even goed de schrik te pakken hebt. Ik zou in zo'n situatie ook niet meer naar die winkel terug gaan...

Maar hij heeft wel gelijk, dat er een keer één ziek visje tussen zat wil natuurlijk niet zeggen dat het de volgende keer weer gebeurd. Je had gewoon ongelooflijke pech..Ik heb hetzelfde gehad met bijlzalmpjes (witte stip). Maar dat wil niet zeggen dat ik ze nooit meer neem :) Ik wil zelf ook een keer praecox, ik vind ze prachtig. Maar heb nu kegelvlekjes en ben daar ook heel blij mee.
Als jij leuke ervaringen hebt met koraalplatys dan moet je die gewoon nemen hoor. Het is jouw bak en jij bepaald wat je erin doet. Wij geven alleen maar tips en zeggen het eerlijk als iets niet kan of niet in het belang is van je visjes :)

De dwerggoerami's zijn inderdaad geen lievertjes. Ik heb ze ook gehad en heb ze ook snel weer teruggebracht. Mannetje joeg mijn halve bak de dood in. Met de goudgoerami heb ik geen ervaring. Mijn schoonvader heeft een blauwe marmergoerami gehad (volgens mij zekfde soort alleen een andere kleur?) En die was ook niet vriendelijk.. De diamantgoerami's echter heb ik nu zelf en zijn echt leuk. Ik denk dat ze qua temperament vergelijkbaar zijn met de honinggoerami's al zijn de laatste inderdaad wel het vriendelijkst van allemaal.
En de chocoladegoerami dan?

Onderwerp auteur
sj90
0-200
0-200

Bericht door sj90 »

Ik ben soms nogal snel in het reageren, en in dit geval was het gewoon een rot ervaring. En wat je zegt, het was echt heel erg pech. Heb nu een winkel gevonden waar ik me in elk geval goed bij voel, waar het advies goed is en waar ze je willen helpen met alles. Dus naar die andere winkel ga ik zeker nooit meer terug!

De synodontis is wel druk, maar aangezien die op de bodem leven zullen die de gourami's niet dwarszitten. En de koraalplaty.. Je hebt wel gelijk hoor, ze zijn niet rustig te noemen. Ik had ze eerst met danio's, en als je ze daarme vergelijkt zijn ze best rustig te noemen :P Toch nog maar even over nadenken, heb toch tijd genoeg.

Chocolade gourami (heb het hier even opgezocht) heeft een lagere PH waarde nodig dan ik in mijn bak heb. Dat lijkt me niet echt een slim idee, maar ze zijn wel heel mooi. Ga ze zeker onthouden voor als er ooit nog een bak bij komt :D
Groet, Shanon

Mijn 240 liter bakkie!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Geeft niks hoor, iedereen heeft zo zijn mindere ervaringen gehad met visjes of iets anders en dan ben je er even klaar mee..
Chocolade goerami''s zijn inderdaad prachtig.
Ik heb ze eens gehad in mijn minder ervaren jaren :?
Ik weet niet of het wildvang of gevangenschap gekweekte goerami's zijn, maar tegenwoordig kunnen de meeste vissen goed in onze kraanwater aquaria mits ze in gevangenschap zijn gekweekt.

Hahaha naast danio's zijn alle andere vissen rustig te noemen :mrgreen:

...Of je sluit een co2 installatie aan om je plantjes te voeden en je ph te verlagen :P

Onderwerp auteur
sj90
0-200
0-200

Bericht door sj90 »

Oh echt? Ik wist serieus niet dat het kweken in gevangenschap de 'eisen' van de vis qua waterwaardes beinvloed! Weer wat geleerd vandaag 8)

Ja klopt, danio's zijn echte druktemakers. Totaal niet geschikt voor het beoogde gezelschap nu haha!

Dat kan, maar daar worden mijn synodontissen niet blij van. Die gedijen het beste met een ph van rond de 7,5 (liefst 8, maar dan kan er bijna niks meer bij qua andere vissen), ik heb ze ooit eens in een neon bakje gehad (PH 6,5). Werden ze niet blij van, sinds ik ze stapsgewijs naar de 7,5 PH heb gebracht doen ze het echt super. Maar ook dat, ja het is een persoonlijke ervaring. Misschien kunnen ze prima toe in een bak met een PH van 6,5-7, maarja!

Ik denk dat ik er uit ben. Dank je voor de tip voor die pauwooggrondels, ik vind ze zo leuk dat ik die zeker ga bekijken binnenkort! Wat vinden jullie van dit:

Huidig bestand:
- 5x corydoras punctatus
- 5x coridoras aeneus albino
- 2 ancistrus
- 3 algeters onbekend (zijn nog klein, als ze te groot worden dan zoek ik een ander huis voor ze)
- 1 appelslak
- kolonie vuurgarnalen

Daar komt bij:
- honinggourami (koppel of harem? wat is verstandig?)
- een harem pauwooggrondels (1 man met 3 vrouwen?)
- 12 koraalplaty (koppig, ik weet het, maar moet het gewoon proberen)
- 12 zwarte fantoomzalmen (moet ik daar nog letten op man/vrouw verhoudingen?)

Lijkt mij meer dan genoeg!
Groet, Shanon

Mijn 240 liter bakkie!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Leuk dat je de pauwoogjes overweegt. Ze zijn erg leuk qua gedrag ook.
Ze willen trouwens nog wel eens een jong garnaaltje pakken maar de volwassenen laten ze met rust hoor. Ik heb zelf ook garnalen met pauwogen. Doen trouwens wel meer vissen..Garnaaltjes zijn soms leuk levend voer..Beetje duur alleen..
Ik zou dan een harem honinggoerami's doen. Je bak is er groot genoeg voor. Neem je de echte kleur (vind ik persoonlijk de mooiste) of de oranje kweek?
Bij fantoomzalmen zou je meer vrouwen dan mannen moeten hebben, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee..Wel gelezen.
Misschien kun je iets meer fantoomzalmen en iets minder platy's nemen? Dit omdat fantoompjes echte scholenvissen zijn (al scholen ze alleen wanneer bedreigd) En 12 platy's lijkt me toch best veel voor zo'n drukke vis die veel poept en waarschijnlijk ook voor veel nageslacht gaan zorgen....Maar jij bent hier de ervaringsdeskundige in. ;)

Onderwerp auteur
sj90
0-200
0-200

Bericht door sj90 »

Ja, mijn synodontis zijn ook snoeperds. Die pikken zelfs wel kleine visjes, dus in de gehele tijd dat ik koraalplaty's heb gehad heb ik slechts 1 jong gehad dat daadwerkelijk is opgegroeid. Maar ja, platy's vreten hun eigen kroost ook nog wel eens op, en dat vind ik eerlijk gezegd ook niet echt erg haha!

Oke, dan neem ik wat meer vrouwen dan mannen bij de fantoomzalmen. Ik begin eerst met 4 mannen/8 vrouwen; er kan altijd meer bij als ik gewoon minder platy's doe.

En de gourami's; ook wederom wist ik niet dat ook daar 2 kleursoorten van waren? Ik ken alleen maar de man met het mooie zwarte baltskleed, en de vrouw met de bruine streep in de paringstijd. Of is dat nou net de 'echte' kleur, of de oranje kweek?

Dan wordt het:

- Honinggourami's
- Harem pauwoogjes (1 man met 3 vrouwen, wat een luxe)
- 12 fantoomzalmen (4 man met 8 vrouwen)
- 8 koraalplaty's (3 man met 5 vrouwen)
Groet, Shanon

Mijn 240 liter bakkie!

Onderwerp auteur
sj90
0-200
0-200

Bericht door sj90 »

Overigens ga ik eerst voor een koppel honinggourami's. Met dwerggourami's (is wat anders natuurlijk) ging vaak 1 van de vrouwtjes dood zodra de man een koppeltje had gevormd met een vrouw naar keuze. Als het niet goed gaat kan er altijd nog een vrouw bij!

De pauwoogjes, is 1 man met 3 vrouwen goed? Of zijn 2 vrouwen beter? Of 2 mannen met 4/5 vrouwen? Heb helemaal geen ervaring met deze vissen, vandaar even de vragen ;)
Groet, Shanon

Mijn 240 liter bakkie!

Onderwerp auteur
sj90
0-200
0-200

Bericht door sj90 »

Ik kom toch terug op de koraalplaty, voorlopig. Ik heb toch ergens het idee dat ze niet passen bij de rest van het bestand.

Ook wil ik eerst even aanzien hoe de andere visjes gedijen, zeker omdat de bodem wel wat voller is dan misschien verstandig is. De eerste aanschaf word over een week of 3 de zwarte fantoomzalm!

Later komt daar een koppel honinggourami bij en een harem pauwooggrondels. En dan kijk ik wel of er nog iets bij moet/kan, anders houd ik het daar mooi bij! :mrgreen:
Groet, Shanon

Mijn 240 liter bakkie!

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

En de gourami's; ook wederom wist ik niet dat ook daar 2 kleursoorten van waren? Ik ken alleen maar de man met het mooie zwarte baltskleed, en de vrouw met de bruine streep in de paringstijd. Of is dat nou net de 'echte' kleur, of de oranje kweek?
Dit is inderdaad de originele kleur.

Dit is de oranje (geel meer..)
Afbeelding

Ik heb zelf van de pauwoogjes 2 vrouwen op 1 man. Maar dat komt door mijn beperkte ruimte...........
3 vrouwen op 1 man kan prima. Ze zijn niet agressief. Misschien wanneer er een dame baby's krijgt/heeft wel..Heb ik zelf geen ervaring mee. Ze zwemmen hier allemaal door de hele bak en laten elkaar met rust.

Hahaha toch maar geen platys? Misschien kun je dat toch je fantoomzalm school iets groter maken. Maar dat mag je uiteraard zelf weten. :)

Wordt een mooi bestandje!