Ik ben bezig mijn 240 liter aquarium opnieuw op te starten. De eerste bewoners zitten er inmiddels in (sinds vanmiddag). Vanuit een klein aquarium komen de volgende bewoners in elk geval in de 240 liter bak:
- 5 stuks synodontis lucipinnis;
- 3 stuks corydoras aeneus albino (zitten er net in)
- 3 stuks corydoras punctatus
- 3 stuks algeter (geen idee welke, ze zijn nu 3-4 cm groot; zitten er ook net in)
- 2 stuks Ancistrus cf. cirrhosus (vrouw is 10 cm, man 12 cm)
- een flinke kolonie vuurgarnalen!
De waterwaarden zijn: PH 7,4 / GH 12 / KH 5. Overige waarden zijn oké (ik heb zelf een druppentest kit). De visjes moeten dus in elk geval goed gedijen bij deze waterwaarden
Hierover wil ik graag weten:
- kan ik van beide corydorassen nog soortgenoten toevoegen? zo ja, hoeveel? Ik heb de bodem voor 50% bedekt met zand zodat ze lekker kunnen wroeten. Ik vind ze echt super leuk, en zou er graag meer houden.
- de algeters; is het in totaal niet teveel? de 2 ancistrussen heb ik inmiddels ruim een half jaar; die doe ik zeker niet weg. Maar de 3 anderen: ik weet niet wat het voor soort is, hoe groot ze worden etc. Ik heb overigens wel een fotootje:

-nu weet ik dat de synodontis van redelijk hard water houden (ph 8 ), maar ik heb ze heel lang al (2 jaar zeker) in een aquarium met een ph van 7,5 gehouden zonder problemen. Groeien goed, eten goed en zijn sinds ze met z'n 5-en zijn zelfs niet heel schuw meer! Lijkt me dan wel oke, toch?
Ik heb er alvast over nagedacht welke bewoners ik nog meer zou willen houden. Het wordt gewoon een gezelschapsbakje, geen speciaal biotoop oid. Ik denk dat ik dit er bij wil doen:
- een koppel (1m/1v of een harem doen?) honinggourami. Mijn zusje heeft ze ook, en ik vind ze echt prachtig! En qua waterwaarden lijkt me dat ook wel passen
- koraalplaty (omdat ik die gewoonweg al jaren geweldig leuk vind), past ook bij de waterwaarden lijkt me
Maar daar houd het een beetje op. Ik wil niet aan de max. qua bewoners gaan zitten, gewoon mooie groepen. De gourami's bovenin, platys beetje midden/boven en dan komt de vraag: wat kan er dan nog midden/onder? liefst iets wat niet ook geel/oranje/rood is.
ik zit zelf te denken aan (maar andere suggesties zijn ook welkom):
- keizertetra's
- blauwe koningstetra's
- zwarte fantoomzalmen
En wat zouden jullie aanraden, mbt aantallen? Ik denk zelf dat er wel wat corydoras bij kunnen, bijv. uitbreiden naar 2x5. En dan 12-15 platy's, en nog en groepje andere vissen. Graag tips, wat is wijsheid, en welke van de drie voorgestelde vissen zou hier het beste bij passen?