Alles een beetje relativeren natuurlijk want ik gaf slechts enkele vb van wat zoal fout kan gaan met kraanwater
Zoals reeds gezegd,ons leidingwater behoord tot het beste in deze wereld.
Voor alle duidelijkheid,ik schreef dus niet dat er steeds wat fout zou gaan lopen bij zowat elke waterwissel.
Ikzelf drink ook wel eens water van de kraan,en ik ken ook vele ei voorstanders met prachtige bakken die nog nooit problemen hadden met waterwissels.Het is zoals spelen op de Lotto,kans op winnen is klein maar niet onmogelijk
Kraanwater is dus relatief probleemloos bij ons(in vele landen is het dat niet!),maar ook zelfs met ons goede water gaat het weleens fout. Gezien mijn systeem opgebouwd is rond stabiliteit en stabiele waarden,geef ik slechts informatief mee dat kraanwater nooit het gehele jaar door stabiele waarden heeft zoals opgegeven! Het waterleidingbedrijf zal op een analyse verslag zelfs meedelen dat er in sommige gevallen afwijkingen mogelijk zijn!
Voor ons mensen is dit alles geheel onschuldig,er is een groot verschil tussen water drinken en er als vis in moeten leven

Voorts komen er steeds opnieuw nogal wat stoffen voor in leidingwater die je als aquarist missen kan,1 daarvan is zeker silicaat zoals jezelf correct aangeeft.
Een mening etaleren is vaak zoals in de politiek,tijdens het debat boord men elkaar de grond in en nadien kruipt men gezellig samen de kroeg in
Gezien ik vele jaren zeer gepassioneerd bezig ben met aquaristiek ga ik mijn beproefde methodes hevig en onderbouwd verdedigen

Wat zeer zeker niet wil zeggen dat dit de enige weg is,want er zijn er vele
Niemand hoeft zich dus persoonlijk aangesproken te voelen als groentje of beginner,eenieder die een mooi aquarium kan laten zien heeft mijn respect en symphathie

Ongeacht de manier hou je het opbouwd en of onderhoud!
To the point bedoel ik vooral dat de uitdaging een gesloten systeem te handhaven,vele malen groter is dan permanent waterwissels uit te voeren.De moeilijkheidsgraad ligt ook vele malen hoger,en ja er komt nogal wat bij kijken.
Ik kan heel gepassioneerd vertellen en veel informatie doorgeven over heel wat,maar de kers op de taart hou ik echter voor mezelf

Voel me dus niet uitverkoren om hier iedereen het gesloten aquarium systeem aan te leren
Ik zie mezelf meer als tegengewicht op dit forum om aan de talrijke ei fans met hun mega waterwissels duidelijk te maken dat het ook totaal anders kan!! Aquarium houden zonder water verversen is dus geheel niet onmogelijk,en dat kom ik hier als enige op dit forum dus wel promoten