Geen co2 vs. water verversen

Erikb
200-400
200-400

Re: Geen co2 vs. water verversen

Bericht door Erikb »

Ik hevel mijn bodems elke week af,samen met het snoeien het grootste werk eigenlijk.
Bodem zuiver houden is heel belangrijk.
Hoe werkt het bij mij......
Mijn stofzuiger is via een lange slang verbonden aan een grote buitenfilter die alleen dienst doet voor het wekelijkse onderhoud.Het afgehevelde vuile water gaat dus onmiddelijk doorheen een filterpot gevuld met allereerst een kunsstof element om het grofste vuil meteen tegen te houden.Daarna gaat het doorheen grove spons,fijne spons,actieve kool,zeoliet,fijn filterwat en tot slot gaat het als laatste doorheen een 1 micron doek.Dan wordt het reeds zeer zuivere water terug richting aquarium gepompt waar het als laatste stap eerst nog doorheen een reactor gevuld met purigen gaat.Het vieze vuile bodemwater wat afgeheveld werd,komt dus onmiddelijk weer als kristalzuiver water in de bak. Geheel geen druppel water verlies,geen temperatuur schommelingen,geen verschil in waterwaarden,geen verandering van microsiemens en ph.
Kortom,nihil verandering van het leefmilieu,nihil stress voor de vissen,en een kraakzuiver aquarium ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Erikb schreef:Ik hevel mijn bodems elke week af,samen met het snoeien het grootste werk eigenlijk.
Bodem zuiver houden is heel belangrijk.
Hoe werkt het bij mij......
Mijn stofzuiger is via een lange slang verbonden aan een grote buitenfilter die alleen dienst doet voor het wekelijkse onderhoud.Het afgehevelde vuile water gaat dus onmiddelijk doorheen een filterpot gevuld met allereerst een kunsstof element om het grofste vuil meteen tegen te houden.Daarna gaat het doorheen grove spons,fijne spons,actieve kool,zeoliet,fijn filterwat en tot slot gaat het als laatste doorheen een 1 micron doek.Dan wordt het reeds zeer zuivere water terug richting aquarium gepompt waar het als laatste stap eerst nog doorheen een reactor gevuld met purigen gaat.Het vieze vuile bodemwater wat afgeheveld werd,komt dus onmiddelijk weer als kristalzuiver water in de bak. Geheel geen druppel water verlies,geen temperatuur schommelingen,geen verschil in waterwaarden,geen verandering van microsiemens en ph.
Kortom,nihil verandering van het leefmilieu,nihil stress voor de vissen,en een kraakzuiver aquarium ;)
*zucht* klinkt fantastisch......Misschien ooit :P

AquaMartin
400-600
400-600

Bericht door AquaMartin »

Dat klinkt inderdaad echt briljant! Heel erg knap systeem zeg! Ik kan er voorlopig alleen maar van dromen :mrgreen:
Ach, ik ben ook blij met mijn bak..... *haalt weer een emmer water, voorzichtig lopen om geen water op de grond te knoeien... Voorzichtig in de bak gieten om niet teveel onrust te veroorzaken..... Even heen en weer lopen voor een nieuwe emmer vers water...*

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Vanwaar die zucht catfish :D
Werkt perfect en hoef niet te knoeien met water :P
Wat in het rond prullen met emmertjes,daar zou ik pas van gaan zuchten :lol:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Die zucht was omdat ik je benijd omdat ik nog elke week met emmers loop te zeulen :cry: Dus ik zuchtte ook vanwege de emmers....
Jouw systeem lijkt me geweldig....Al had ik het gister al wel wat sneller voor elkaar met twee emmers ipv 1 :P

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

:D tja met emmertjes ronddwalen het is en blijft knoeien ;)
Het rondwandelen met emmertjes doorheen je woning is best goed voor je conditie :P
Het ongecontroleerd water verversen is geheel niet goed voor de conditie van je bak!
Zowat alle ei aanhangers gaan er vanuit dat leidingwater altijd goed is,wat geheel geen zekerheid is!
Nu behoort ons leidingwater tot het betere in deze wereld,en toch gaat er af en toe weleens wat fout.
Nog nooit voor gehad dat je een douche wenst te nemen en dat er onaangenaam ruikend gekleurd water uit de leiding komt? Nog nooit op het nieuws gehoord dat er zakjes drinkbaar water rondgedeeld worden omdat er schadelijke bacterien in het leidingwater gevonden zijn. Nog nooit gezien dat in de straat waar je woont het water doorheen het asfalt naar boven spuit wegens alweer een lek in een leiding,waterleiding wordt dan enkele uren afgesloten en leidingen moeten nadien gespoeld alvorens weer geschikt voor gebruik.Om dan nog maar te zwijgen over de drogere periodes,waarbij waterparameters nogal eens afwijken van wat het waterleidingbedrijf normaal door de leidingen pompt.Kortom,de kraan open draaien om te verversen is en blijft een sprong in het onbekende :P
Voor diegene met interesse,bezoek zeker eens een publiek aquarium achter de schermen.
Zowat overal werkt men met gesloten systemen,veelal met enorme ozon filters....
Alvorens men daar nog maar wat verdamping aanvuld,gaat dat nieuwe waters eerst naar een laboratorium voor goedkeuring.Men zal daar nooit of te nooit gewoon de kraan open draaien en er maar even vanuit gaan dat het goed is ;) Te pas en te onpas krijg ik vragen van mensen die beweren dat ze alles goed doen en toch onverwacht zonder duidelijke reden vele visjes verliezen :( Tja....lees bovenstaande en trek er zelf je conclusie uit :roll:
Water verversen,het is en blijft knoeien :lol:
Dat een beginneling wat staat te knoeien is geheel normaal,alle begin is moeilijk ;)
Maar eens ernstig op weg in de aquaristiek vindt ik het verwonderlijk dat zovele zichzelf limiteren in een beginners systeem te blijven hangen ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Het rondwandelen met emmertjes doorheen je woning is best goed voor je conditie :P
Klopt...Maar niet voor mijn rug die er tijdens mijn werk al genoeg te lijden heeft... :P
Dat een beginneling wat staat te knoeien is geheel normaal,alle begin is moeilijk ;)
Maar eens ernstig op weg in de aquaristiek vindt ik het verwonderlijk dat zovele zichzelf limiteren in een beginners systeem te blijven hangen ;)
Hmm...daar ben ik het niet helemaal mee eens..Jouw manier is inderdaad een fantastische manier om een aquarium te (onder)houden. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het de enige goeie manier is. Ik drink dagelijks kraanwater wat uit dezelfde kraan komt als wat ik in mijn aquarium gooi. Dit stuur ik ook niet eerst richting laboratorium om te laten testen. Sterker nog, ik geef ditzelfde kraanwater aan mijn zoon.
En het feit dat ik nog steeds met emmers rondloop betekend niet dat ik een groentje ben hoor ;) Alleen nog niet zo vergevorderd als sommige anderen hier op het forum. Maar net als op bv mijn werk, maar ook als moeder, leer ik iedere dag weer dingen bij die ik al dan niet kan toepassen.
Ik gebruik kraanwater ja, en ik heb al meer dan drie jaar geen vissterfte gehad zonder verklaarbare reden. De laatste was een betta die helaas niet overweg kon met mijn labeo. Geen ziektes in mijn bak. En ja oké, ik geef toe last te hebben gehad van Kiezelwier dat vooral ontstaat door het verversen met sillicum bevattend kraanwater, maar dit was na het rigoureus omgooien van mijn bak en begint nu langzaam weg te trekken, ondanks de wekelijkse 50% waterwissel die ik uit de kraan haal..
Plus dat sommige beperkt zijn in de ruimte die zij beschikbaar hebben voor eventuele extra pompen filtersysytemen en noem het maar.
Als je jouw manier van wekelijks verschonen wilt promoten (wat je zou moeten doen, want het ís gewoon een geweldige manier!) dan moet je mensen geen beginners noemen....Vinden ze vaak niet zo leuk.. :P

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Alles een beetje relativeren natuurlijk want ik gaf slechts enkele vb van wat zoal fout kan gaan met kraanwater ;)
Zoals reeds gezegd,ons leidingwater behoord tot het beste in deze wereld.
Voor alle duidelijkheid,ik schreef dus niet dat er steeds wat fout zou gaan lopen bij zowat elke waterwissel.
Ikzelf drink ook wel eens water van de kraan,en ik ken ook vele ei voorstanders met prachtige bakken die nog nooit problemen hadden met waterwissels.Het is zoals spelen op de Lotto,kans op winnen is klein maar niet onmogelijk ;)
Kraanwater is dus relatief probleemloos bij ons(in vele landen is het dat niet!),maar ook zelfs met ons goede water gaat het weleens fout. Gezien mijn systeem opgebouwd is rond stabiliteit en stabiele waarden,geef ik slechts informatief mee dat kraanwater nooit het gehele jaar door stabiele waarden heeft zoals opgegeven! Het waterleidingbedrijf zal op een analyse verslag zelfs meedelen dat er in sommige gevallen afwijkingen mogelijk zijn!
Voor ons mensen is dit alles geheel onschuldig,er is een groot verschil tussen water drinken en er als vis in moeten leven ;) Voorts komen er steeds opnieuw nogal wat stoffen voor in leidingwater die je als aquarist missen kan,1 daarvan is zeker silicaat zoals jezelf correct aangeeft.
Een mening etaleren is vaak zoals in de politiek,tijdens het debat boord men elkaar de grond in en nadien kruipt men gezellig samen de kroeg in :lol:
Gezien ik vele jaren zeer gepassioneerd bezig ben met aquaristiek ga ik mijn beproefde methodes hevig en onderbouwd verdedigen :D Wat zeer zeker niet wil zeggen dat dit de enige weg is,want er zijn er vele ;)
Niemand hoeft zich dus persoonlijk aangesproken te voelen als groentje of beginner,eenieder die een mooi aquarium kan laten zien heeft mijn respect en symphathie ;) Ongeacht de manier hou je het opbouwd en of onderhoud!
To the point bedoel ik vooral dat de uitdaging een gesloten systeem te handhaven,vele malen groter is dan permanent waterwissels uit te voeren.De moeilijkheidsgraad ligt ook vele malen hoger,en ja er komt nogal wat bij kijken.
Ik kan heel gepassioneerd vertellen en veel informatie doorgeven over heel wat,maar de kers op de taart hou ik echter voor mezelf ;) Voel me dus niet uitverkoren om hier iedereen het gesloten aquarium systeem aan te leren :lol:
Ik zie mezelf meer als tegengewicht op dit forum om aan de talrijke ei fans met hun mega waterwissels duidelijk te maken dat het ook totaal anders kan!! Aquarium houden zonder water verversen is dus geheel niet onmogelijk,en dat kom ik hier als enige op dit forum dus wel promoten ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik denk dat het ook te maken heeft met de grootte van de bak of het überhaubt mogelijk is jouw methode te volgen..Of is het geschikt voor elke bak?
Jammer dat je het niet verder wil verspreiden..Zou een mooie opstap zijn voor mensen die er serieus over denken dit systeem te gaan gebruiken. Natuurlijk is er veel te vinden op internet maar er gaat niets boven ervaringen van eerste hand.. ;)
Een mening etaleren is vaak zoals in de politiek,tijdens het debat boord men elkaar de grond in en nadien kruipt men gezellig samen de kroeg in :lol:
Cheers ;) :proost:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Mijn methode pas ik met succes toe niet alleen op mijn grote bakken,maar evengoed op de kleine 190 liter bakjes.
Het werkt dus,onafhankelijk de grote van je bak ;)
Algemeen kan je wel stellen dat een groot watervolume altijd eenvoudiger stabiel te houden is,onafhankelijk van welk systeem/methode men aanhanger is.
Vandaar dat ik dat hele nano gebeuren met die mini bakjes maar niets vindt,nu ja ieder zijn mening daarover natuurlijk ;) In mijn kleinste 190 liter zitten zelfs 4 discussen,gekocht als baby en uitgegroeid als prachtig volwassen exemplaar.Vergeet dus het fabeltje dat discussen tergend moeilijk te houden zijn en waterwissels noodzakelijk zijn om deze dieren te houden.Vergeet dus die onzin over groeihormoon :D ,heb nooit een druppel ververst en mijn discussen komen stralend voor de dag :P Het belangrijkste is FILTRATIE,focus je op waterfiltratie en je kan die waterwissels zo vergeten :| De reden waarom ik niet sta te springen mijn systeem op te dringen is omdat ik dat in het verleden op vraag van mede hobbyisten reeds geprobeerd heb zonder succes :( Vele hadden interesse en starten met volle moed,toch wou het maar niet lukken :evil: In tegenstelling tot wat vele denken is niet verversen geen passieve manier om aquarium te houden,integendeel het vergt uiterste discipline om op regelmatige basis het nodige te doen.
Dit werd dan ook onderschat en was de reden waarom vele al snel afhaakten....
De kraan opendraaien is en blijft eenvoudiger :mrgreen:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ah, dat is inderdaad wel een reden om het niet verder te promoten inderdaad..Als je het als eens hebt geprobeerd, maar het wil bij anderen niet lukken. Al is het aan de anderen om door te zetten in zo'n geval in plaats van op te geven. Zij kiezen ervoor de methode toe te passen. Als je ergens voor gaat moet je ook er ook 100% voor gaan..Maar dat is mijn instelling. Ik weet verder ook niet wat de reden was dat het niet wilde lukken dus hou ik mij hier verder maar neutraal. :P
Ik kan me wel gaan inlezen over deze methode maar of ik het ook ga toepassen is vraag twee. Sowieso wel leuk om uit te vogelen hoe het allemaal in zijn werk gaat :)
Wat je zegt, water wisselen is en blijft makkelijker...

Hahaha wat jij een kleine bak noemt, noem ik al vrij groot. Mijn bak is 160 liter.......Ik heb geen plek voor een grotere helaas.... :roll:

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ja 160 liter noem ik een bakje,alles is relatief natuurlijk.Mijn grote bak heeft 1800 liter inhoud,voorts heb ik nog een vision 450 liter,trigon 350 liter en de 2 kleintjes van 190 liter.Voorts staat er nog een mini kweekstelling van 400 liter....Maar 30 jaar geleden ben ik dus ook begonnen met een bakje van 80 liter,om te leren ideaal. :lol: Eenmaal je echt het aqua virus bekomt,wil je al snel wat groter gaan ;) ik moet mezelf steeds tegenhouden om niet nog meer bakken te zetten :P

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:D ik had het laatst al over een tweede bak maar mijn man ziet daar helaas geen heil in..........

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

ik loop ook met emmers en wil eigenlijk wel een groter aquarium ipv mijn 190 liter bakje. maar zie het ook niet zitten om iedere week met 10-20 emmers water te sjouwen.

Onderwerp auteur
Larske
0-200
0-200

Bericht door Larske »

Als ik het zo lees zijn de meningen nogal verdeeld. Ik heb overigens in vergelijking met al het bovenstaande echt maar een heel klein bakje, 54 liter. Maar meer dan prima voor mij, veel groter kan ik toch niet kwijt zonder dat het in de weg staat.

Ik heb besloten om het voorlopig maar even zo te laten, de planten groeien nog steeds goed. Ik ververs nu 1 keer per week om zo ook mijn bodem schoon te houden.