Hoe ververs jij ?

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Re: Hoe ververs jij ?

Bericht door stylz »

Ik snap je fascinatie met het zuiveren heel goed :)
Ik vind buiten de silicaten weinig mis aan ons drinkwater, ja kalium is te laag, net als magnesium op de meeste plaatsten, daarom vul ik dat ook allemaal aan.
Uiteraard kan je met aktieve kool e.d. alles weer uit je water krijgen, maar ja ook daar zit weer een kostenplaatje aan.
Geen idee ik heb nooit uitgerekend wat kost efficienter is, ik zit met verversen normaal op elke week zaterdag, komt het er niet van dan sla ik een zaterdag over maar doseer wel op halve snelheid door met sporen elementen.
Ja je kan met verversen en zonder verversen blijkt dus :) goed resultaten halen, hoewel ik denk dat voor de gemiddelde aquariaan, verversen makkelijker is, omdat veel hun eigen bak niet kunnen lezen.
EI en verversen is natuurlijk redelijk foolproof, voor overschotten ben ik nooit zo heel bang, je moet wel erg veel te veel nitraat oid toedienen voor je vissen er last van krijgen, andere overschotten kan je met aktieve kool terug brengen naar nul.
Het meest belangrijke is dat je geen tekorten krijgt want dan heb je problemen, ik kom nog heel vaak tegen dat fosfaatkillers worden geadviseerd tegen bv blauwalg, terwijl hoog fosfaat helemaal geen blauwalg veroorzaakt :?
Voor fosfaat kan ik je overigens de hanna foto meter adviseren die is tot 2 cijfers achter de komma nauwkeurig.
Klopt echt heb het na laten checken in een prof lab.
http://www.stunning-corals.nl/webshop/m ... ker-detail
Dan zit ik op 2.5 fosfaat in mn bak zonder algen en lees je discussies dat iemand 0.2 mg/l meet en het advies krijgt er een killer in te gooien :)

Ja echt leuk dat in onze hobby niet alle wegen het zelfde lopen en dat er meerder goede wegen zijn, vooral leuk als je er wel gewoon over kan praten en van elkaar leren, elkaar standpunten begrijpt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Wij begrijpen elkaar dus helemaal ;)
Silicaat is echt vervelend,zelfs een osmose toestel houd geen silicaat tegen.
Ik ververs dus nooit wat,maar de minimale verdamping moet natuurlijk bijgevuld worden.
Dit gebeurt dus steeds met osmose water dat ook nog eens door een volontzouter gaat waardoor ik microsiemens 0,0 bekom,geen silicaat meer dus. Stoffen zoals kalium en magnesium toevoegen aan vers verversingswater is natuurlijk mogelijk,maar dan moet je ook echt wel weten waar je mee bezig bent.Nogal wat aquarianen gaan er nogal makkelijk vanuit dat vers water ook steeds goed water is,wat dus echt niet waar is.
Elk systeem heeft zijn kostenplaatje,ik ga zeker niet beweren dat mijn systeem het goedkoopst zal zijn!
Integendeel,hetzelfde water steeds opnieuw in optimale conditie houden met een arsenaal aan filtratie technieken kost tijd en veel geld.Mij gaat het dus minder om het kostenplaatje,maar meer om de uitdaging een gesloten aquarium systeem in stand te houden! Als ik bezoek krijg staan mensen fascinerend te kijken naar het heldere water en de prachtige planten zonder algen,en de gezonde vissen natuurlijk.Dan komt dus altijd die ene voorspelbare vraag,hoe dikwijls ververs je dat water niet om alles zo mooi te houden.....Dan moet je die blikken zien als ik zeg dat er nooit ververst wordt :D

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

haha dat had ik ook hij ververst niet kom maar eens op met die bak :) maar ja je hebt gewoon een mooie gezonde bak.
Die net zo min gesloten is als mijn bak waar in ik wel water ververs :P gesloten is het nl niet helemaal je onttrekt bewust stoffen met aktieve kool en zo, en voegt ook stoffen toe aan je systeem.

een volledige kringloop is heel moeilijk in stand te houden.
Overigens heb je speciale silicaat filters die je bij je osmose toestel kan plaatsen, ik vul automitisch bij met osmose water.
Niet dat dat perse hoeft maar dat systeem had ik al uit mn zeewatertijd, ook dat is silicaat vrij water.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Voor mezelf aanschouw ik het als een gesloten systeem,er wordt nooit water ververst dus meer kan je een aquarium systeem niet sluiten ;) Je kan dat natuurlijk interpreteren zoals jezelf wil,want ja er wordt door filtratie onttrokken en ja er worden stoffen kunstmatig aangevuld! Maar het water zelf,is heilig :D
Actieve kool gebruik ik ook slechts enkel in mijn stofzuig systeem,nooit in het filter zelf.
Ben meer een fan van purigen,kan je eindeloos regenereren en is dus veel economischer dan actieve kool!
De natuur is een gigantische filter op zich,waar stoffen afgebroken worden en andere weer aangevuld worden.
Met onze huidige techniek en kennis slagen we erin een mini eco systeem te handhaven,maar de natuur blijft oppermachtig natuurlijk! Ik respecteer ieder zijn visie en systeem,maar vindt die enorme waterwissels toch zonde :P
Uiteindelijk komt hetzelfde water vroeg of laat weer terug uit de kraan nadat het een waterzuiveringsstation is gepasseerd :lol: Vraag aan de meeste aquarianen waarom ze water verversen en dan hoor je meestal,vanwege de nitraten :vis: Nitraat verdwijnt als sneeuw voor de zon,bij een goede filtratie tenminste :P
Ik hou meer van een volontzouter dan van een silicaatfilter,microsiemens 0 heb je alleen met een volontzouter en nooit met een silicaatfilter.(maar dat weet jij natuurlijk ook want je bent duidelijk een ervaren rot in deze hobby :P )
Ik schreef dit dus maar voor onze talrijke lezers,want zo stilaan wordt het hier een leuk gesprekje tussen ons en durft er niemand tussen te komen :D

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

denk ook eens aan de stoffen die de vissen uitscheiden die niet meetbaar zijn...

bergje
0-200
0-200

Bericht door bergje »

Simon schreef:denk ook eens aan de stoffen die de vissen uitscheiden die niet meetbaar zijn...
wat een vis uitscheid / uitschijt is wel meetbaar. Ammonia... vraag me alleen af hoe je dat uit je water krijgt als je nooit ververst en nooit je filtermedia reinigt. De bacterie cultuur doet hier niets aan. Water verdampt ook dus als je dat aanvult komt er toch nieuw water bij. Je vissen zwemmen dus nooit jaren lang in het zelfde water

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Er is meer niet meetbaar dan meetbaar voor ons aquarianen!
Maar ook dat is niet echt een probleem,bacterien breken ook veel maar af dan wat wel gemeten kan worden door ons aquarianen! Voor stoffen zoals hormonen,fenolen,enz......die zeer traag afgebroken worden door bacterien,hebben we actieve kool,purigen,zeoliet....etc om alles in de hand te houden.
Wat vissen uitscheiden wordt wel degelijk wel afgebroken door onze filter bacterien!
Verdamping is zeer minimaal,elk aquarium is goed afgedekt en er moet nauwelijks wat bijgevuld worden.
Waterdamp bevat ook geen stoffen die gewenst of ongewenst zijn in het water,waterdamp is zuiver water dat verdampt.Om dit aan te vullen gebruik ik zoals reeds aangehaald osmose water dat nadien nog eens door een volontzouter mag met als resultaat microsiemens 0.We vullen dus aan met zuiver water zonder gewenste en of ongewenste stoffen,op die manier onstaat er geheel geen enkele verandering aan de water samenstelling!
Mijn systeem is gebaseerd op constante waterwaarden,wat hier zeer goed werkt!
Recent had ik nog een discussie met iemand die zoals gewoonlijk beweerde dat het allemaal niet kon wat ik vertelde,want vissen urineren nogal wat en dus moest er flink ververst worden omdat de bak anders in geen tijd een gelige(urine)schijn zou hebben.....Indien er iemand van mening is dat mijn bak getoond in het filmpje een gelige(urine) schijn vertoond,dan moet ik naar de oogarts want zit nu naast mijn bak en volgens mij is het water glashelder :D

bergje
0-200
0-200

Bericht door bergje »

Ik gebruik zelf zeoliet om de ammoniak uit me water te filteren maar dat moet ik om de 3 maanden wel vervangen. Mijn bacterie cultuur houd verder alles wel in stand en doe ik niks aan. Of bacterien ammoniak neutraliseren daar zijn de meningen erg over verdeelt. Gele urine gloed is keurig weg te krijgen met actieve kool. Zolang je giftige stoffen kan absorberen met filtermedia denk ik ook dat het zonder waterwissel kan. Wel kan filtermedia verzadigen en dan zou ik het vervangen. Of dat is het onderhoud wat jij bedoelt aan jou bakken?

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Blijkbaar houd ammoniak je nogal bezig,in een gezonde bak echter tref je nooit ammoniak aan!!
Ammoniak is reeds in kleine concentraties dodelijk voor je vissen,moest je dus echt ammoniak hebben dan zwom er geen vis meer rond in je bak! Eigenlijk bedoel jij ammonium,ammonium is het begin van de stikstof kringloop.
Bij een ph hoger dan 7 wordt ammonium ammoniak,en dan wordt het gevaarlijk.
Als je met kennis van zaken voedert en een goed functionerend filter hebt zal je nooit enig probleem met ammonium ondervinden.Zeoliet is inderdaad zowat het beste medium om ammonium te binden,maar ik filter niet permanent over zeoliet.Onderhoud is vooral wekelijks de bodem zuiver houden,planten snoeien,glas kuisen....
In het zelf samengestelde stofzuig systeem zit actieve kool en zeoliet,het vuil en de neergeslagen stoffen van het bodemwater blijven in het filter hangen en het water wordt onmiddellijk terug de bak ingepompt.
Purigen wordt geregenereerd wanneer het uitgeput is,na circa 4 maand!
Zeoliet is zo goedkoop dat ik het niet regenereer,maar na 2 stofzuig beurten wegsmijt.
Op de verpakking van zeoliet zal je ook dikwijls vinden dat het goed is om nitraat te verlagen,vijand nr 1 van veel aquarianen.....Zeoliet heeft echter geen directe invloed op nitraat,maar omdat het zeer veel ammonia bindt zal er op het einde van de stikstofkringloop veel minder nitraat overblijven, gewoon omdat er veel minder ammonia omgezet geweest is naar nitriet en dan nitraat! Zeoliet dus permanent in een filter steken is op het eerste gezicht dus een enorme ontlasting voor het filter,maar eigenlijk gaat men de stikstofkringloop in het filter verstoren.
Bacterien passen zich aan,aan wat van hen verwacht wordt.....Weinig ammonia te verwerken dus de bacterie cultuur past zich aan een trager ritme aan,bacterien die zich niet voeden kunnen sterven af.Als dan plots het zeoliet opgenomen ammonia terug loslaat omdat het oververzadigt is(wat echt geen 3 maand zal duren),dan staat je filter machteloos....Gevolg een onstabiel aquarium,algen en dode vissen :| De nietsvermoedende aquariaan zoekt hulp op een aquariumforum zoals hier en schetst zijn probleem....Onmiddelijk wordt op zowat elk forum het advies gegeven water te verversen,zeker 50% om te resetten. Kraanwater heeft doorgaans een ph tussen 7.5-8,dus de ph stijgt plots boven de 7 in een aquarium dat reeds vierkant draaide......gevolg is nu dat het hoge ammonia gehalte omgezet wordt naar ammoniak=dodelijk voor elke vis! Een ervaren aquariaan weet dit,of zou het moeten weten ;)
Daarom geef ik hier een voorbeeldje,vooral voor de beginners op dit forum om even duidelijk te maken met een simpel voorbeeld hoe snel het fout lopen kan,bij soms een goed bedoelde ingreep die uiteindelijk fataal kan eindigen.

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Erikb schreef: Op de verpakking van zeoliet zal je ook dikwijls vinden dat het goed is om nitraat te verlagen,vijand nr 1 van veel aquarianen.....
Deze quote geeft wel aan dat zeoliet niet bedoeld is voor een beplant aquarium, voor een beplant aquarium is nitraat je vriend en niet je vijand.

Tenzij je zeoliet e.d. met veel verstand gebruikt zoals Erik, heeft het dus ook zo'n zn gevaarlijke kanten.
Het bewijs is er dat het werkt, ik bedoel je kan moeilijk zeggen dat de bakken van erik niet goed draaien, maar je moet je er wel in verdiepen.

Heb je nu een cichlidenbak of roggenbak,zeewater enz dan kunnen verhoogde nitraat waardes een probleem gaan vormen, dan kan je zeoliet gebruiken, maar ook dan werkt verversen ook veilig en goed, hoewel dat verversen met zeewater natuurlijk wel in de papieren loopt.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Nitraat is nooit een vijand geweest bij mij,en al zeker niet vanwege het feit dat al mijn bakken knal vol planten staan!
Zowat nitraat als fosfaat werden en worden helaas nog steeds onterecht als de grote boosdoener gezien als er algen opduiken.Vandaag de dag weten we met zekerheid dat nitraat en fosfaat absoluut aanwezig moeten zijn en dit liefst in een gunstige verhouding! Zeoliet in het filter steken met constante doorstroming vindt ik geheel zinloos als je nitraat zou willen gaan verlagen! Je kan wel zeoliet gebruiken maar dan wel op een geheel andere manier,weet niet of er iemand interesse in heeft hier?
Als je gewoon nitraat kwijt wil in een kale cichlidenbak bak dan zijn er vele betere oplossingen ,met name de biopellets !

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja dergelijk bakken zijn een heel andere tak van sport en ja dan wil je goed denitrificatie systeem of je moet vaak water verversen.
Overigens werken planten systemen ook goed met landplanten, maar ik blijf dergelijke systemen wankel vinden

MVP
0-200
0-200

Bericht door MVP »

Mijn hemel, hier komt even wat informatie op mij af.
Ik ben wel even onder de indruk over jullie kennis van zaken.

Ik dacht dat ik nu wel even een groter aquarium van 180 liter probleem loos kon laten draaien nadat ik vrij probleem loos een 60 liter aquarium 2 jaar lang heb kunnen onderhouden.
Maar nu word ik al bijna bang waar ik aan begonnen ben zonder al deze kennis. :?

"Heren" hierbij mijn complimenten over jullie aquaria's

Gr mark

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Hoe groter je aquarium,hoe makkelijker het wordt je water stabiel te houden ;)
Van een 60 naar een 180 liter gaan kan dus geen probleem worden.

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Aan de andere kant zit er eenmaal een verkeerd evenwicht in dat is de grotere bak ook hardnekkiger :mrgreen: