Ik vind buiten de silicaten weinig mis aan ons drinkwater, ja kalium is te laag, net als magnesium op de meeste plaatsten, daarom vul ik dat ook allemaal aan.
Uiteraard kan je met aktieve kool e.d. alles weer uit je water krijgen, maar ja ook daar zit weer een kostenplaatje aan.
Geen idee ik heb nooit uitgerekend wat kost efficienter is, ik zit met verversen normaal op elke week zaterdag, komt het er niet van dan sla ik een zaterdag over maar doseer wel op halve snelheid door met sporen elementen.
Ja je kan met verversen en zonder verversen blijkt dus
EI en verversen is natuurlijk redelijk foolproof, voor overschotten ben ik nooit zo heel bang, je moet wel erg veel te veel nitraat oid toedienen voor je vissen er last van krijgen, andere overschotten kan je met aktieve kool terug brengen naar nul.
Het meest belangrijke is dat je geen tekorten krijgt want dan heb je problemen, ik kom nog heel vaak tegen dat fosfaatkillers worden geadviseerd tegen bv blauwalg, terwijl hoog fosfaat helemaal geen blauwalg veroorzaakt
Voor fosfaat kan ik je overigens de hanna foto meter adviseren die is tot 2 cijfers achter de komma nauwkeurig.
Klopt echt heb het na laten checken in een prof lab.
http://www.stunning-corals.nl/webshop/m ... ker-detail
Dan zit ik op 2.5 fosfaat in mn bak zonder algen en lees je discussies dat iemand 0.2 mg/l meet en het advies krijgt er een killer in te gooien
Ja echt leuk dat in onze hobby niet alle wegen het zelfde lopen en dat er meerder goede wegen zijn, vooral leuk als je er wel gewoon over kan praten en van elkaar leren, elkaar standpunten begrijpt.