druppel testjes die digitaal worden uitgevoerd met een foto meter zijn betrouwbaarderster idd

omdat je het menselijk oog uitsluit
maar over het algemeen zijn druppel testen niet bepaald betrouwbaar, KH en GH is meestal redelijk goed een duidelijke omslag en maar een reagens.
Kleurschalen wordt al heel lastig (nitraat,fosfaat b.v.), maar met een foto meter beter te doen, over het algemeen zetten testen je nog al eens op het verkeerde been.
Blijkbaar is de fotometer van de winkel neem ten miste aan dat het een fotometer is,ook niet volledig betrouwbaar want de aan jou opgeven waarde van CO2 kan niet kloppen.
pH van 7.5 is helemaal niet mooi op een plantenbak met KH 6, dan is je CO2 te laag en loop je tegen alg problemen aan, volg de tabel maar ja je moet dan idd je KH heel hoog maken en dat wil je ook niet voor je dieren.
De CO2 moet in het groene vakje zitten, met meer kom je in het rode gebied en gaan je vissen dood door CO2 vergiftiging, planten vinden dat overigens prima.
Met minder dan groen krijg te te weinig CO2 en stagneert de groei van je planten en krijg je alg.
een pH van rond de 6.9 is met nederlands kraan water meestal prima dan zit met een KH van rond de 6 wat hier ook uit de kraan komt, zit je dan tussen de 20 en 30 mg/l CO2.
Je kan niet meer CO2 toevoegen zonder dat je pH daalt, stel je hebt KH 6 uit de kraan dat kan je zelf met een KH setje redelijk goed meten is een eenvoudige meting met een duidelijke kleuromslag en een reagens.
Dan kijk je gewoon hoeveel CO2 je wil hebben das ergens boven 20 en onder 30 dus stel je de pH (als je een digitale meter bet in op 6.9 en doseert de meter net zolang CO2 tot de pH 6.9 is dan is je CO2 dus 22.4 of zo.
Met een vaste instelling van CO2 b.v. een bellenteller, meet je dus ook de KH van je leiding water stel die is 4 dan loop je horizontaal tot het groene vlakje en dan naar boven dus je pH moet 6.7 worden.
Dus je blijft pH meten tot je het juiste aantal bellen hebt gevonden waarbij je pH 6.7 is, een continue CO2 checker helpt uiteraard ook.
Voor alle duidelijkheid want ik snap je verwarring best.
De KH is een gegeven die komt uit de kraan die meet je bij mij is die 6
Dan loop ik op KH 6 langs de horizontale lijn tot ik in groen uit kom, dan kijk ik er boven welke pH daar bij hoort.
Dit zijn scheikundige wetten verander er een dan veranderen de andere 2 mee.
schroef bij KH 6 je CO2 maar op dan zie je dat je pH wel moet dalen, verlaag je de CO2 dan zal de pH vanzelf stijgen.
hoop dat ik het zo wat duidelijker heb gemaakt