Algen

stylz
1000+
1000+

Re: Algen

Bericht door stylz »

ik denk ook niet dat het kan, pH 8 met CO2 12 kan wel maar dan moet je KH weet ik veel 30 of zo zijn :?

Ik ben al geen voorstander van meten met druppel testjes, ze zijn erg onbetrouwbaar, maar tenzij jij volledig gevulde potjes water mee neemt is wat zo'n winkel doet niet te volgen :? :? :? :? :? :?

Jij neemt dus water mee uit je aquarium dat gaat holderde bolder in auto fiets tas jaszak weet ik veel naar de winkel en dan denken ze daar CO2 in het water te kunnen bepalen :?

Dat kan helemaal niet je krijgt gas uitwisseling tussen lucht in potje dus tenzij jij een volledig gevuld potje aanlevert is deze waarde absoluut onjuist.

De tabel klopt bij KH X en pH Y is het CO2 gehalte altijd het zelfde en pH 8 en CO2 12 kan niet kloppen.
Geloof me de tabel liegt niet de test wel.
Dat is ook een van de redenen dat je met EI niet test want die waardes die je gaat meten kloppen toch niet.

ik zou nitraat en fosfaat online bestellen poeders zelf doseren evt via een stock oplossing is vele malen goedkoper.
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... elf-mengen
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Maar als de Co2 altijd volgens de tabel loopt, wat heeft het dan voor zin om Co2 toe te voegen?
Want ik hoor tot nu toe steeds, dat een PH van 7,5 heel mooi is, maar dat zou dus betekenen dat mijn KH helemaal naar de 20 moet om te zorgen dat de Co2 in het groene vak komt.
Ik begrijp het nu niet meer. Ik dacht dat deze tabel de minimumwaarde aangaf. Dat bij een PH van 8 en een KH van 6 de Co2 minstens 1.9 was, maar meer kan ook als je toevoegt.

Heb je het nu alleen over druppeltjestests voor CO2 die onbetrouwbaar is? Want ik dacht dat druppeltjestesten wel degelijk betrouwbaar zijn, zeker als ze digitaal worden uitgevoerd (dat doen ze in de winkel)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

druppel testjes die digitaal worden uitgevoerd met een foto meter zijn betrouwbaarderster idd :mrgreen: omdat je het menselijk oog uitsluit :mrgreen:
maar over het algemeen zijn druppel testen niet bepaald betrouwbaar, KH en GH is meestal redelijk goed een duidelijke omslag en maar een reagens.
Kleurschalen wordt al heel lastig (nitraat,fosfaat b.v.), maar met een foto meter beter te doen, over het algemeen zetten testen je nog al eens op het verkeerde been.
Blijkbaar is de fotometer van de winkel neem ten miste aan dat het een fotometer is,ook niet volledig betrouwbaar want de aan jou opgeven waarde van CO2 kan niet kloppen.

pH van 7.5 is helemaal niet mooi op een plantenbak met KH 6, dan is je CO2 te laag en loop je tegen alg problemen aan, volg de tabel maar ja je moet dan idd je KH heel hoog maken en dat wil je ook niet voor je dieren.

De CO2 moet in het groene vakje zitten, met meer kom je in het rode gebied en gaan je vissen dood door CO2 vergiftiging, planten vinden dat overigens prima.
Met minder dan groen krijg te te weinig CO2 en stagneert de groei van je planten en krijg je alg.

een pH van rond de 6.9 is met nederlands kraan water meestal prima dan zit met een KH van rond de 6 wat hier ook uit de kraan komt, zit je dan tussen de 20 en 30 mg/l CO2.

Je kan niet meer CO2 toevoegen zonder dat je pH daalt, stel je hebt KH 6 uit de kraan dat kan je zelf met een KH setje redelijk goed meten is een eenvoudige meting met een duidelijke kleuromslag en een reagens.

Dan kijk je gewoon hoeveel CO2 je wil hebben das ergens boven 20 en onder 30 dus stel je de pH (als je een digitale meter bet in op 6.9 en doseert de meter net zolang CO2 tot de pH 6.9 is dan is je CO2 dus 22.4 of zo.

Met een vaste instelling van CO2 b.v. een bellenteller, meet je dus ook de KH van je leiding water stel die is 4 dan loop je horizontaal tot het groene vlakje en dan naar boven dus je pH moet 6.7 worden.
Dus je blijft pH meten tot je het juiste aantal bellen hebt gevonden waarbij je pH 6.7 is, een continue CO2 checker helpt uiteraard ook.

Voor alle duidelijkheid want ik snap je verwarring best.

De KH is een gegeven die komt uit de kraan die meet je bij mij is die 6
Dan loop ik op KH 6 langs de horizontale lijn tot ik in groen uit kom, dan kijk ik er boven welke pH daar bij hoort.
Dit zijn scheikundige wetten verander er een dan veranderen de andere 2 mee.

schroef bij KH 6 je CO2 maar op dan zie je dat je pH wel moet dalen, verlaag je de CO2 dan zal de pH vanzelf stijgen.

hoop dat ik het zo wat duidelijker heb gemaakt :?

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik heb voor wat opschudding gezorgd met de tabel merk ik. :mrgreen:
Als je wilt dat je planten echt goed gaan groeien en de algen weg blijven, zou ik toch eens gaan proberen om CO2, nitraat en fosfaat te gaan toevoegen. Bio CO2 is echt super makkelijk en de plantjes zullen er zeker plezier aan beleven. viewtopic.php?f=6&t=349&start=0 Ik was er eerst ook huiverig voor, maar ik zou nu nooit meer terug willen naar een bak zonder CO2 toevoeging.
En waarom sommige bakken zonder enige toevoeging wel alg loos blijven, is mij ook een raadsel. In die bakken is denk ik net het geluk dat de waarde bij toeval goed in balans zijn.
Deze site is trouwens super handig: http://www.aquascaping-blog.com/
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Hmm. Ik geloof dat ik het een klein beetje begin te snappen.

Ik heb vanmorgen mijn waardes weer laten testen. Dat doen ze inderdaad met een fototester.
Ik zag dat het al weer 4 weken geleden is dat het getest was.

Mijn PH is eindelijk omlaag aan het gaan. Geen idee hoe, maar hij heeft ineens een flinke spurt genomen. Hij is nu weer op de waarde die hij had, toen de bak 3 weken was ingedraaid. Misschien door de extra toevoeging van de Flora Carbo?
PH was 8, is nu 7,4.
KH is 3
GH 7
No2 0,05
No3 7
Po4 0,02
Ammoniak 0
IJzer 0,1
Co2 16 (dat zei hij tenminste, volgens de tabel is het 3,6. Hij had het nu niet getest maar uitgerekend :? Vorioge keer had hij het wel getest maar niet met de fototester )

Ik heb toch maar een flesje nitro en fosfo gekocht, om de nitraat en de fosfaat omhoog te krijgen want die zijn enorm laag. De man in de winkel heeft uitgerekend hoeveel ik moet toevoegen de eerste keer, en dan moet ik over 2 weken die 2 waardes nog even laten testen om te zien hoe veel de planten verbruiken, dan kan hij uitrekenen hoe vaak en hoe veel ik moet gaan geven. Gelukkig helpt hij me daarbij, want ik kan simpelweg niet rekenen (discalculie of hoe dat dan ook heet)
Hij wilde me ook een flesje ijzer meegeven, maar ik geef Dennerle plantenvoeding, en die bevat geen ijzer om de garnalen te beschermen. Dus ik neem aan dat de andere voedingsstoffen uit de categorie van de ijzer, wel voldoende is.

Dus nog maar weer gewoon geduld hebben, zodat de waardes rustig nog verder omhoog kunnen.

Alleen dan nu de vraag: mijn KH is mee omlaag gegaan. Hoe krijg ik die dan weer omhoog, zonder dat mijn PH meegaat? De KH uit mijn kraan is 6 of 7 en de PH 8,5.
Laatst gewijzigd door karinD op 11 mar 2014 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Dacht dat de voedingsstof ijzer gewoon veilig was voor garnalen toch..?
Meen hier op het forum tenminste wel eens gelezen te hebben dat men easylife ferro toevoegt aan een bak met garnalen. Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Nee, garnalen kunnen niet heel goed tegen ijzer. Ik weet niet precies waar de gevarenzone ligt voor garnalen, ik dacht rond de 0,5 mg/l. Maar liever het zekere voor het onzekere.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

karinD schreef:
Alleen dan nu de vraag: mijn KH is mee omlaag gegaan. Hoe krijg ik die dan weer omhoog, zonder dat mijn PH meegaat? De KH uit mijn kraan is 6 of 7 en de PH 8,5.
KH en ook GH worden in het aquarium verbruikt en die moet je dus toevoegen, planten gebruiken deze stoffen om te groeien, normaal vul je die met water verversen weer aan het meeste kraanwater hier bevat voldoende Ca en Mg maar pas met Mg op.
check even wat er in jouw drinkwater zit, waterbedrijfen maken dat openbaar en dat staat op internet gewoon ff googelen :)
ik kan KH plus en GH plus toevoegen, ik doe alleen Mg toevoegen.
Je kan je KH niet verhogen zonder dat je pH mee gaat die zitten aan elkaar vast.

Kh 3 is op zich prima maar veel plantjes willen liever wat meer, het is een mythe dat planten super zacht water willen hebben, de meeste doen het prima op ons leiding water.

Als je wekelijks ververst kan je voor je CO2 berekening gewoon uitgaan van je leidingwater.

volgens mij draai je het nog steeds een beetje om :mrgreen: je KH is je basis daar ga je van uit, je streeft naar zeg maar 30 mg/l CO2 de pH is een gevolg daarvan de pH is geen streef getal, weet wel dat bij veel planten staat pH 6.5 of wat dan ook maar dat is niet nodig.

de plant wil CO2 30 mg/l en dan graag wat KH/GH en andere sporenelementen (het moet allemaal voldoende beschikbaar zijn anders stagneert de groei weer en krijg je alg) de pH is geen doel op zich.

maar is een gevolg van de hoeveelheid CO2 die je opgelost hebt bij KH ... jij ververst blijkbaar niet voldoende wat je KH is behoorlijk afgenomen, geen alarm bij KH 3 doen planten het prima, maar om voldoende CO2 in je water te houden zou je nu de pH met CO2 moeten gaan drukken naar 6.6 ipv 6.9 :P

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Maar jij zegt, dat KH en PH aan elkaar verbonden zijn. Daaruit begrijp ik, dat je niet de ene kan verlagen, zonder dat de ander meegaat.
Maar ik weet dat dat niet klopt, want voor de problemen begonnen, was mijn PH 7,4 en mijn KH 5. Dus dezelfde PH, maar een hogere KH.

De problemen zijn begonnen toen de garnalen dood gingen, en ik daarom een paar weken lang iedere dag een paar liter water ververst heb. Zo bovenuit het aquarium geschept, en daarna vers kraanwater er weer in. Ik ben toen ook een paar weken gestopt met de plantenvoeding, omdat ik dacht dat dat de boosdoener was.
Maar dat was eind oktober, we zijn inmiddels al weer heel wat maandjes verder, met (extra) plantenvoeding.

Ik heb gister nitraat en fosfaat toegevoegd. Ik ga straks even de waardes daarvan meten.
Wat is verstandig om te doen: iedere keer na het water verversen even de nitraat en fosfaat meten (met een druppeltest) en daarna aanvullen?

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Wat vermoedelijk bedoelt word, is dat het middel dat gebruikt kan worden om de KH te verhogen, ook invloed heeft op de pH waarde van het water.

De lagere KH waarde die je eerder had, komt waarschijnlijk doordat je planten hieruit voeding haalden. Over het algemeen genomen is de KH waarde een stabiele factor, die als je frequent je water ververst, gelijk staat aan de KH waarde van je kraanwater.

Misschien is het wel zo, dat je planten eerst de KH als voeding aanspraken, en dat, nu je weer voeding toevoegt en regelmatig je water ververst, de waarde nu weer gelijk ligt aan je kraanwater.
karinD schreef:Nee, garnalen kunnen niet heel goed tegen ijzer. Ik weet niet precies waar de gevarenzone ligt voor garnalen, ik dacht rond de 0,5 mg/l. Maar liever het zekere voor het onzekere.
Spannend, met de EI-methode voeg je wekelijks 0,5ppm ijzer toe. Ik zou dan haast zeggen dat de grens wel wat hoger ligt, maar het is meer hopen dan weten om eerlijk te zijn :P

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Om die reden wordt het op het garnalenforum ook afgeraden om volgens de EI methode te werken, als je garnalen hebt. En ook, omdat je fosfaat en je nitraat te hoog kunnen worden voor garnalen. Die schijnen bij een fosfaat boven de 1,5 erg inactief te worden.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Oei, dat is wel goed om te weten, wou eind deze maand de estimative index gaan toepassen, maar begin nu sterk te twijfelen, maar dan komt gelijk de vraag wat wel kan.. Misschien moet ik toch maar eens een topic hierover openen..

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Misschien zijn de ervaringen hier anders, maar dat is wat ze daar zeggen.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Ik ga me nog een beetje inlezen over de verschillende methodes van plantenvoeding toevoegen.
Was erg te spreken over de estimative index maar het moet niet ten koste gaan van de garnalen :)

Maar goed, dat is een topic op zich waard, dus tegen die tijd zal ik er waarschijnlijk wel 1 aanmaken.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik heb de uitstroom ook maar weer onder water gezet zodat er wat stroming in de bak is. Die stond boven water, vanwege de kaamlaag die ik al heb sinds de opstart. Ik heb daar vanmorgen flink wat over gelezen, en ik vermoed dat de oorzaak daarvan is, dat de planten te weinig voeding en te weinig Co2 hadden.
Ik zit er ook aan te denken om de planten wat te gaan aanpassen in mijn bak, misschien iets minder en ook wat minder grootverbruikers want ik begreep dat vooral de lobelia maar ook het naaldgras best wel wat Co2 verbruiken.

Hier heb ik wat foto's van hoe het er nu voor staat.

Dit is het totaaltje van mijn bak. Die ene Bacopa achterin lijkt bijna het wateroppervlak te raken, maar dat is niet zo. Hij was losgekomen en staat dus niet in de grond. de andere snelgroeiers zijn nog net zo lang als 3 weken geleden
Afbeelding

Deze cryptosoort lijkt het minste last te hebben van de algen. Ik zie maar 1 of 2 blaadjes met een heel klein randje alg erop.
Afbeelding

Dit is de andere cryptosoort (geen idee welke soorten ik heb), en deze heeft wel veel last.
Afbeelding

De lobelia heeft er momenteel het ergste last van
Afbeelding

Zo ziet mijn naaldgras eruit
Afbeelding

En de sessiflora
Afbeelding