Dilemma: plaatsing en inrichting

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Dilemma: plaatsing en inrichting

Bericht door Fabian »

Ik gebruik altijd deze kit ;)

Afbeelding

Over je andere vraag:
Eerst de goedkopere functionele zuurstofplanten, zoals je zelf al aangeeft :)

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Bedankt voor de tip! Ik ga het morgen aanschaffen
Juwel Rio 125

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Nog wat brandende vraagjes betreft het aquarium :D

Ben van plan om een stuk hout aan te schaffen zoals mangrove of jati.
Nu lees ik veel over het uitkoken van hout en het borstelen ervan.
Ook lees ik dat het water in het aquarium kan verkleuren door het hout en dat dit te verhelpen is met actieve kool.

Is het misschien een idee om het hout in eerste instantie uit te koken en te borstelen en vervolgens het hout in een quarantainebak te doen met een aquaflow 100 met actieve kool voor ongeveer 2 weken? Daarna doe ik hem in de Juwel. Hierdoor bespaar ik verkleurd water in de bak en hoef ik ook geen actieve kool in mijn bak te gebruiken. Als ik het goed begrijp tast actieve kool nl de biologie aan en is het alleen nodig om medicijnen en andere chemische middelen eruit te filteren..?

Klopt mijn verhaal een beetje?
Juwel Rio 125

rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Ik had de.tip gekregen om kienhout uit te ken, later (te laat) kreeg ik te horen niet doen, je hout wordt hierdoor aangetast en kans op eerder gaat rotten, ook is mij verteld dat het houd "open gaat staan" waardoor evt stopjes die je niet in je aquarium wil hebber eruit komt...
Ben heel eerlijk laatste heb ik niet terrug kunnen vinden, van het rotten wel

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Bedankt voor je reactie.

Vandaag heb ik 2 mooie stukken jati hout aangeschaft. Op dit moment staan ze in een emmer warm water. Er komt heel wat viezigheid en ´´stof´´ vrij. Stof tussen haakjes omdat het niet echt stof is, maar waarschijnlijk de looistoffen die het water bruin maken (zie foto)
Ik ben van plan om het hout een aantal dagen in het water te laten en lichtjes af te borstelen. Goed idee?

Ook heb ik vandaag mijn fefis s cliff achterwand ontvangen. Het nadeel van de Juwel Rio 125 is dat er in de bak een stang zit... Hierdoor past mijn achterwand er niet in!!! Zie foto´s. De bak is 81x36x50. De achterwand is 80x40.
De enige optie die ik zie is om de achterwand 4 cm af te zagen. Om het maar goed te praten heb ik zoiets van: het bodem grind aan de achterkant wordt minimaal 5 cm hoog. Hierdoor zie je niet dat er een stuk van de achterwand is afgezaagd. Toch vind ik het wel zonde.

Hebben jullie nog tips betreft het (uitkoken en het klaar maken van) hout en (het afzagen van) de achterwand?

Tevens heb ik de bison siliconenkit gekocht, maar uit mijn bestelling van een internetshop blijkt dat ik ook een JBL Aquasil heb ontvangen. Waarschijnlijk is dit alleen om de randen van het aquarium te kitten. Of zeggen jullie dat ik dit ook kan gebruiken voor de achterwand? Zie foto's.

Ik merk dat ik door mijn hout en achterwand erg enthousiast aan het worden ben. Reacties en adviezen zijn daarom zeer welkom!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Juwel Rio 125

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Fabian schreef:Over je andere vraag:
Eerst de goedkopere functionele zuurstofplanten, zoals je zelf al aangaf
Bij APO verkopen ze planten starterspakketten. Zijn deze geschikt om het aquarium mee in te draaien? Of is dit zonde en kan ik beter een stuk of 5 snelgroeiers voor de eerste maand aanschaffen?
Juwel Rio 125

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Voor de inrichting heb ik gekozen voor een Fefis S Cliff (grijs) achterwand, zie foto's in voorgaande post.
Ook heb ik Dennerle kwartsgrind zwart besteld (best prijzig naar mijn mening).

Ik zit me nu te bedenken: Kan ik met deze bodem en achterwand eventueel nog een biotoop starten ipv een gezelschapsaquarium??
De biotopen die ik heb opgezocht (zuid/midden amerika en azie) voldoen niet aan de achterwand en grind die ik nu heb... :cry:
Wel zie ik dat ik een tanganyika biotoop kan starten, maar ik heb ook 2 (grote) stukken jati hout en ik kan me herinneren dat deze biotoop voornamelijk uit stenen bestaat..

Al met al rijst de brandende vraag op of ik uberhaupt wel een biotoop met deze achterwand en grind kan starten? Zo ja, welke?
Juwel Rio 125

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Irshad schreef:
Fabian schreef:Over je andere vraag:
Eerst de goedkopere functionele zuurstofplanten, zoals je zelf al aangaf
Bij APO verkopen ze planten starterspakketten. Zijn deze geschikt om het aquarium mee in te draaien? Of is dit zonde en kan ik beter een stuk of 5 snelgroeiers voor de eerste maand aanschaffen?
Noppes, dat zijn al de 'normale' tropische planten ;) Ik zou eerst snelgroeiers kopen :)
je biotoopvraag kan ik helaas niet beantwoorden, daar ben ik niet zo in thuis, sorry.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Tanganyika zou ik niet gelijk aan denken wat je zelf al aangeeft dat is meer een rots biotoop en daar komt vrijwel geen hout in voor.
Weet ook niet waarom je perse een biotoop wil hebben ? het is niet zo dat je vissen het dan beter hebben ?
je moet gewoon zorgen dat je vissen en planten bij elkaar stopt die min of meer de zelfde eisen stellen aan de water kwaliteit en of ze dan orgineel uit azie of zuidamerika komen maakt voor het geluk van de visjes niet uit.

Dan kan je gewoon vrij deze wand gebruiken met je hout en b.v. een mooie scape maken die zijn ook niet al te biotooop correct :) Afbeelding

Een biotoop is natuurlijk wel een uitdaging op zich, exact de juiste plantjes en visjes uit die streek bij elkaar krijgen en inricten zoals het daar is heeft wel iets op zich maar is geen noodzaaak voor een mooi aquarium, sterker nog niet biotoop correct is vaak mooier omdat je alle elementen die jij mooi vind mag combineren.

Een achterwand is zeker niet noodzakelijk, maar wordt wel veel gebruikt, hoewel je ze in scapes vrijwel nooit ziet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Stylz, je hebt eigenlijk wel gelijk ja. Waarom ik een biotoop wil(de)? Denk de uitdaging, maar daarmee leg ik de lat als beginner wel erg hoog, omdat een biotoop naar mijn idee aan meer voorwaarden moet voldoen qua waterchemie etc.

Ik wist niet wat je bedoelde met scape dus heb ik gegoogled.. Jeetje wat een vette looks hebben die!
Juwel Rio 125

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Irshad schreef:
Fabian schreef:Destijds heb ik geen epoxy aangebracht, en nu begint de wand toch wel af te brokkelen... Heel erg vind ik het niet, want het levert weer ruimte op. Ik ga ook gewoon de achterruit zwart maken ;)
Ik ben van plan om een fefi's cliff aan te schaffen, is het voor deze achterwand ook nodig om hem met epoxy in te smeren?
Ik bedenk me/voel nu dat deze achterwand NIET van kunststof is. Ik kan ook niet beschrijven welk materiaal het wel is.. Ik kan er met mijn nagel indrukken en dan brokkelt het ook af. Het lijkt een soort verharde schuim.

Epoxyhars?
Zo ja, hoe? de wand is namelijk al ingebouwd...
Ik neem aan dat epoxyhars een soort lijm is wat je er overheen smeert?
Hoe lang moet epoxy drogen?
Juwel Rio 125

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

epoxy vind je bij MR.boat(bij de sponsors)
zeer goed service en duidelijke uitleg.

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Thanks, ik vraag me alleen af of het nodig is met deze achterwand?
Juwel Rio 125

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Bij die standaard wanden, die je kant en klaar koopt, is dat niet nodig volgens mij ;)

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Als dat echt zo is, dan verlos je mij uit m'n lijden! De achterwand staat namelijk al in de bak gekit. Als ik nu nog een epoxylaag eroverheen zou moeten smeren, zou ik daar niet blij van worden.

Had jij jouw achterwand zelf gemaakt?

Voor de duidelijkheid, het is geen kunststof achterwand. Het is een soort harde schuim, bros achtig. Maar volgens jou geen epoxy nodig?

Is het borstelen van de achterwand (i.v.m. de kans op alggroei) met een schone tandenborstel o.i.d. schadelijk voor de achterwand en of bewoners? Is het borstelen van de achterwand makkelijker/beter als er een epoxylaag overheen zit door de gladde afwerking?
Juwel Rio 125